2 977 läst · 35 svar
3k läst
35 svar
Klämringskoppling utan ”kant”
yes! harFotografen skrev:
men... för att vara säker att det inte lossnar. det är tekniskt möjligt att dra åt klämringen på slätändan utan ”kanten” som på bilden. Verkar ju inte vara standard i USA i varje fallKrilleman skrev:Ursäkta, jag kan klippa in hela anvisningens godkännanden, inklusive säkervatten.
Hitta annan tillverkare som benämner slätända...
Ytterst få som har det dokumenterat.
Länken hittar du här @Daniel 109 😊:
(Fast det visste du redan Daniel, jag har tjata hål på det faktumet, du ville bara anmärka på ord som vanligt...!)
[länk]
[bild]
Bästa svaret
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 503 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 503 inlägg
"Kanten" var inte standard i Sverige heller till en början. Den har uppkommit mer nu på sistone.C chali405 skrev:
Men är slätändan gjort för 9mm så avråder jag in i det sista att dra dit en koppling som är typgodkänd för 10mm.
Tråkigt men sant.
Då är det bättre att du köper 9mm kopplingen från samma land som blandaren...
Även fast just den kopplingen inte är godkänd i Svea Rike.
9mm har vi aldrig haft i Sverige.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 503 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 503 inlägg
Undrar hur vanligt 9mm rör är i amerikatKrilleman skrev:"Kanten" var inte standard i Sverige heller till en början. Den har uppkommit mer nu på sistone.
Men är slätändan gjort för 9mm så avråder jag in i det sista att dra dit en koppling som är typgodkänd för 10mm.
Tråkigt men sant.
Då är det bättre att du köper 9mm kopplingen från samma land som blandaren...
Även fast just den kopplingen inte är godkänd i Svea Rike.
9mm har vi aldrig haft i Sverige.
Gissar på 3/8 = 9,525 mm eller 10 mm
Men svårt att veta innan röret har mätts.
Och är ganska så säker på att vi haft 9mm kopparrör i sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
"urklipp från vvsbutiken"
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 503 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 503 inlägg
Jag är dock inte lika säker att vi haft 9mm kopparrör i Sverige som går att koppla vidare på idag med gängse standard...D daugaard skrev:
Att vi har haft 9mm i Norden någon gång i tiden, ja kanske eventuellt?!
Jag har dock aldrig råkat på det dock inom min yrkesverksamma bana.
Jag vill inte sticka ut hakan för mycket, men den hakan har varit med om det mesta i Sverige... 🤔
Men inget har tillverkats i den dimensionen dom senaste decenniumen med överdriven råge vill jag påstå hos fabrikanternas av klämringskopplingar. Har jag fel så länka gärna till 9mm, jag älskar att bli överbevisad! 👍
Det är ju så man utvecklas och blir bredare i sitt spektra. Ge mig info som jag missat att ta in! 😉
Det finns massor med spännande dimensioner som man kan råka på.
8, 11, 13, 16, 20,5, 21 osv...
Men inget nytillverkat från klassad standard är idag är 9mm...
Finns det ens 9mm i klämringens värld?
Hur många kopplingar kan du köpa som är med övergång från 9mm idag?
Finns 9mm (US tum?) till att börja med?
Det jag menar är att om det varit vanligt med 9mm kopparrör så hade det varit vanligt med 9mm klämringskopplingar...
Redigerat:
köpte ett skjutmått.D daugaard skrev:
9.52mm på röret från usa
10mm I sverige.
Nej, har haft helt fel. 9.52 mm är röret.Krilleman skrev:Jag är dock inte lika säker att vi haft 9mm kopparrör i Sverige som går att koppla vidare på idag med gängse standard...
Att vi har haft 9mm i Norden någon gång i tiden, ja kanske eventuellt?!
Jag har dock aldrig råkat på det dock inom min yrkesverksamma bana.
Jag vill inte sticka ut hakan för mycket, men den hakan har varit med om det mesta i Sverige... 🤔
Men inget har tillverkats i den dimensionen dom senaste decenniumen med överdriven råge vill jag påstå hos fabrikanternas av klämringskopplingar. Har jag fel så länka gärna till 9mm, jag älskar att bli överbevisad! 👍
Det är ju så man utvecklas och blir bredare i sitt spektra. Ge mig info som jag missat att ta in! 😉
Det finns massor med spännande dimensioner som man kan råka på.
8, 11, 13, 16, 20,5, 21 osv...
Men inget nytillverkat från klassad standard är idag är 9mm...
Finns det ens 9mm i klämringens värld?
Hur många kopplingar kan du köpa som är med övergång från 9mm idag?
Finns 9mm (US tum?) till att börja med?
Det jag menar är att om det varit vanligt med 9mm kopparrör så hade det varit vanligt med 9mm klämringskopplingar...
3/8" alltså...de enda klämringar treått jag hittar är för värmerör i stål, "Super Blue", någon vvs-kunnig får säga om de är användbara eller inte. Tex håller värmesystem lägre tryck än tappvatten.
https://www.vvsbutiken.nu/product.html/klamring-super-blue-d1282
https://www.vvsbutiken.nu/product.html/klamring-super-blue-d1282
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 407 inlägg
Frågan om en halv mm spelar någon roll i sammanhanget
Jag skulle bli lite förvånad om en 10mm VA-koppling inte blev tät men det är såklart inte by the book.
Super blue är väl för blårör (tjockväggiga stålrör) så det blir ju galet på alla sätt och vis även fast det heter rätt.
Jag skulle bli lite förvånad om en 10mm VA-koppling inte blev tät men det är såklart inte by the book.
Super blue är väl för blårör (tjockväggiga stålrör) så det blir ju galet på alla sätt och vis även fast det heter rätt.
Redigerat: