Hej
Vi håller på att renovera en gammal korsvirkeslänga från sekelskiftet och har byggt upp insidan av alla väggar med isolerblock av leca. I renoveringen har vi också fått över ett antal gamla tegelstenar som jag tänkte vi skulle "klä" en av gavlarna med och skulle då gå ända upp i nock.
Känns som jag har två alternativ (andra förslag mottages gärna).
1. Mura "innerväggen" direkt an mot lecablocken. Frågan är då om man ska ha bruk mellan leca och tegelstenarna eller de två väggarna ska sitta ihop på annat sätt.
2. Kapa tegelstenarna på djupet och fästa dem som någon form av klinker-variant.
Tacksam för tips om vilket alternativ som är bäst och lättast att göra själv?
#tegel #tegelvägg #innervägg
Vi håller på att renovera en gammal korsvirkeslänga från sekelskiftet och har byggt upp insidan av alla väggar med isolerblock av leca. I renoveringen har vi också fått över ett antal gamla tegelstenar som jag tänkte vi skulle "klä" en av gavlarna med och skulle då gå ända upp i nock.
Känns som jag har två alternativ (andra förslag mottages gärna).
1. Mura "innerväggen" direkt an mot lecablocken. Frågan är då om man ska ha bruk mellan leca och tegelstenarna eller de två väggarna ska sitta ihop på annat sätt.
2. Kapa tegelstenarna på djupet och fästa dem som någon form av klinker-variant.
Tacksam för tips om vilket alternativ som är bäst och lättast att göra själv?
#tegel #tegelvägg #innervägg
Går bra att mura en fondvägg innanför, men den får inte falla. Då fästas murarkramlor i lecan och muras in mellan skiften på fondväggen. Det ska vara typ som en 90 graders vinkel på delen som ska vara i fondväggen. Lämpligt på varje meter på längden och varje meter upp i skiften + högst upp lite tätare. Då kommer fondväggen att stå på egen fot, samt hållas på plats för att inte falla. Här finns det olika typer och ska vara i rostfritt.
https://www.google.com/search?q=mur...wPAPj4nuwQo&oq=murarkkramlar&gs_lp=Egxnd3Mtd2
https://www.google.com/search?q=mur...wPAPj4nuwQo&oq=murarkkramlar&gs_lp=Egxnd3Mtd2
PS såg nu ovanför fönster, där bör det vara en tegelbalk eftersom det blir frihäng, Blir nog svårt att få till med gammalt tegel. Kanske ett bredare vinkeljärn som teglet läggs på och lite extra kramlor ovanför, järnet täcks av omfattningen av fönstret så det inte syns.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
Tjänster
Populärt i forumet
-
Plasttak med montering underifrån
Byggmaterial & Byggteknik -
Hjälp med utetrappa!
Såga/riva den här väggen
Veranda med valmat tak. Dimensionering, vinklar bärlinor osv