24 742 läst · 54 svar
25k läst
54 svar
Kilowattimmar bara ökar
120 m2 (och ouppvärmd källare) bör vid normal varmvattenförbrukning använda max 16-20 000 kwh/år om det är byggt från 50-talet och framåt. UTAN värmepump. Med värmepump 5-6 000 kwh. Hushållselen tillkommer. Så redan 18 000 kwh/år låter väldigt högt. Var väl inkl hushållselen? Hög vattenanvändning och uppvärmd källare ökar ju på självklart.
Men det låter helt klart som du måste börja med en service på värmepumpen. Omgående. Den har troligen stått still en period och värmen har kommit från en elpatron eller elpanna. Detta är mycket vanligt och jag har flera gånger sprungit på fastighetsägare där pumpen levererat noll och ingen märkt ngt då tillsatselen går in automatiskt.
Kan vara enkla åtgärder för att få igång den. Skull den ha havererat så köp en ny värmepump.
Men det låter helt klart som du måste börja med en service på värmepumpen. Omgående. Den har troligen stått still en period och värmen har kommit från en elpatron eller elpanna. Detta är mycket vanligt och jag har flera gånger sprungit på fastighetsägare där pumpen levererat noll och ingen märkt ngt då tillsatselen går in automatiskt.
Kan vara enkla åtgärder för att få igång den. Skull den ha havererat så köp en ny värmepump.
Som en jämförelse:
Vi (två pers) bor i ett Myresjöhus från 2008.
NIBE 310P - vår uppvärmning är ca 5500-6000kWh/år
300mm cellplast i bottenplattan, välisolerade väggar och 500lösull på vinden gör sitt till.
Huset ligger i Kristianstad (Skåne)
Vi (två pers) bor i ett Myresjöhus från 2008.
NIBE 310P - vår uppvärmning är ca 5500-6000kWh/år
300mm cellplast i bottenplattan, välisolerade väggar och 500lösull på vinden gör sitt till.
Huset ligger i Kristianstad (Skåne)
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
"en sjukt ökande förbrukning"
Ökande mot oändligheten eller bara ökad?
Ökande mot oändligheten eller bara ökad?
Han tycker att "sjukt" är detta:
"från 2015: 18 200 kwh till 2018: 31 000 kwh"
"från 2015: 18 200 kwh till 2018: 31 000 kwh"
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Förmodligen som de flesta skriver något med uppvärmning/varmvattnet. KOLLA ATT VATTEN FÖRBRUKNINGEN INTE HAR ÖKAT.
Kan vara fel på expasionsventilen på varmvattenberedaren som läcker vatten och därigenom förbrukar mycket värme ( el). Kan också vara värmesystemet om det är automatik för påfyllning av vatten på värmesystem som läcker.
Kan vara fel på expasionsventilen på varmvattenberedaren som läcker vatten och därigenom förbrukar mycket värme ( el). Kan också vara värmesystemet om det är automatik för påfyllning av vatten på värmesystem som läcker.
Husägare
· Västernorrland
· 2 495 inlägg
Är det inte dax att TS får börja svara lite mer då tråden börjar bli orimligt lång med bara samma svar hela tiden. Sådana här trådar har en tendens att bli sådana. Bara en början men aldrig nått slut. Just a thought!
Det problemet hade jag ... 65° rakt ner i brunnen som jag sent uppmärksammaDiabas skrev:Förmodligen som de flesta skriver något med uppvärmning/varmvattnet. KOLLA ATT VATTEN FÖRBRUKNINGEN INTE HAR ÖKAT.
``Thomas Adrian skrev:
Skaffa appen greenely. Då får man gratis statistik dagligen på el``
Thomas jobbar du på Greeneley ? För att appen vill ha fullmakt av mig efter fyra dagar ville dem att jag ska välja dem som el leverantör
Skaffa appen greenely. Då får man gratis statistik dagligen på el``
Thomas jobbar du på Greeneley ? För att appen vill ha fullmakt av mig efter fyra dagar ville dem att jag ska välja dem som el leverantör
Jag skaffade oxå appen i helgen efter att ha läst här men fick bara en fråga OM jag ville byta. Hur ska de annars finansiera utan reklam?B ByggareBob99 skrev:
Men en annan fråga som dök upp
-är timavläsning en självklarhet och är det alltid gratis? Undrar en som gör av med 18000 kwh drygt i hushållsel
Ja, alltid självklart och alltid gratis. Bara att be om det.john68 skrev:
Husägare
· Västernorrland
· 2 495 inlägg
Funkade hur bra som helst för mig att få statistiken utan denna fråga!B ByggareBob99 skrev:
ok
Du har ju gett fullmakt behöver dem inte fråga LRhur?
Du har ju gett fullmakt behöver dem inte fråga LRhur?