5 467 läst · 4 svar
5k läst
4 svar
Keramiska stenar till Eurofire 2070 braskamin
I samband med sotning gick flera av de keramiska "stenar/plattor" som sitter i sidan och taket på min braskamin sönder - de är väldigt sköra. Är det någon som vet dels deras funktion och om det är tillåtet/rekommendabelt att elda utan dessa eller var man kan köpa nya?
Tacksam för svar - det hade varit mysigt med lite eldning i höstrusket !
Tacksam för svar - det hade varit mysigt med lite eldning i höstrusket !
Hej. Jag har ungefär samma problem. Har köpt en äldra braskamin som behöver nya eldstenar och undrar om det finn någon hantverkare som gör sådant. Jag har för mig att eldstenarna fungerar som värmekasseter, dvs att de bibehåller värmen under en lite längr tid efter att man hat slutat att elde
Plattorna är för att isolera mot kaminens kallare ytor så att vedgaserna så fort som möjligt kommer över de 800 grader som krävs för att de skall vara antändningsbara och plattan i taket är en s.k rökhylla som får röken att gå lite längre väg innan de når skorstenen.De "sköra" plattorna är vanligtvis av vermikulit och kan sågas till med vanlig sticksåg om du inte vill köpa nya orginalplattor.I äldre kaminer var det keramik eller eldfast tegel som finns i byggvaruhusen och som oftast behövde fästas med eldfast lera el bruk.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Allt om skorstenar: Från renovering till nyinstallation – experten tipsar
Artikelkommentarer -
Tegelstenar på trappen upp till ytterdörren har lossnat
Fasad -
Till vilken nytta har jag så många "skorstenar" ?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Stenar till Kratki kamin?
Ved, Pellets, Flis -
Snygga till tegelstenar murstock
Färg, Måla & Tapetsera
Populärt i forumet
-
Ngenic Tune (med fjärrvärme)
Värme allmänt -
Tips på företag som kan offerera komplett lösning vattenburengolvvärme
Värme allmänt -
Varför stannar ventilmotorn Danfoss ECL110 / AMV10 / VM2?
Värme allmänt -
Hur byter man Anod
Värme allmänt -
Hur tänka vid byte av golv i entréplan i hus med källare om golvvärme?
Värme allmänt