Täljstensugnen har lugn förbränning utan forcerat drag.
Lite värme strålar genom glaset i luckan.

På den typen liksom kakelugn så ska det inte alls störteldas!

Handlar om att ladda stenmassan med värme, vilket tar sin tid, till skillnad med plåt eller gjutjärn.
Värme avges därefter under l å n g tid. I mitt fall, falnade elden kl 12 och varar till 09 i morgon.

jag gillar Keddy tycker dom och roslagsspisen är dom bästa man kan ha som insats

till och med att man kan ha en keddy löst utan spis för att den vacker som den är

H Hybro skrev:
Täljstensugnen har lugn förbränning utan forcerat drag.
Lite värme strålar genom glaset i luckan.

På den typen liksom kakelugn så ska det inte alls störteldas!

Handlar om att ladda stenmassan med värme, vilket tar sin tid, till skillnad med plåt eller gjutjärn.
Värme avges därefter under l å n g tid. I mitt fall, falnade elden kl 12 och varar till 09 i morgon.
Tror på moderna täljstensugnar har det ändrat på den strategin.

https://www.nunnauuni.se/nunnauuni-gyllene-elden/

Inget går upp mot Jötul 17 A, när det gäller själva eldstaden.
Brännjärnen inuti skildrar norsk kungasaga.

Min Tulikivi finns fortfarande kvar i sortimentet.
Kolla hemsidan.
Men numer 3 gånger som dyr mot när jag köpte 2003.

Har en spoiler som leder luften inuti eldstaden.

Du kan komma och provelda.

Redigerat:
H he-peter skrev:
Finns nog bara ett sätt att veta, om veden är torr. MäMäta.
Eller två, man vet hur länge den torkat om man har egen.😉

H Hybro skrev:
Min Tulikivi finns fortfarande kvar i sortimentet.
Kolla hemsidan.
Men numer 3 gånger som dyr mot när jag köpte 2003.

Har en spoiler som leder luften inuti eldstaden.

Du kan komma och provelda.
Tack för inbjudan. På nästa resa norrut kommer jag på besök. 😉 kommer tyvärr inte hända innom kort.

Vi planerar att införskaffa en täljstensugn om några år. Just nu har vi ingen fri skortsten och pga av befintliga planlösningen och solceller på hela halva taket ingen möjlighet för en till skorsten. Men drömmen är att bygga till och om. Då kan det blir verklighet med en täljstensugn. Kommer också passa våran livsstil bättre om några år. Nu är vi borta hela dagarna.

Monterade en Isokern skorsten själv.
Aldrig gjort nåt liknande förr.

Rappade synliga delen i omhus och även ovan tak.

Efter 15 år senare klädde jag i med begagnade skifferskivor ovan tak, i samband med att jag la nytt Planja Regent plåttak.

Ett riktigt roligt pyssel.

Minns att jag gav 2 kr per skiva.

Uppbyggd Schiedel Isokern skorsten med block och delkomponenter för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Isokern skorsten monterad på ett tak med begagnade skifferskivor; synlig lappad del ovan tak, omgiven av grönska och blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Monterade en Isokern skorsten själv.
Aldrig gjort nåt liknande förr.

Rappade synliga delen i omhus och även ovan tak.

Efter 15 år senare klädde jag i med begagnade skifferskivor ovan tak, i samband med att jag la nytt Planja Regent plåttak.

Ett riktigt roligt pyssel.

Minns att jag gav 2 kr per skiva.

[bild]
Har läst dina inlägg. Mycket bra jobbat av Dig.

Det blir en Isokern den dagen vi bygge till. Är nog något helt annat än ett plåtrör.

Eldat typ 4 timmar i dag också.
Skorsten är lite ljummen.

Ett speciellt lim läggs mellan modulerna, när man monterar ihop dessa..
Skulle vara typ en sprits. Såg fattigt ut, så jag la tre. Fyllde ut ordentligt.

Kom på hur jag skulle få skorstenen riktigt rak. Ifall det i framtiden behövdes typ slang.

Redigerat:
Nissens
Z ZaxxeN skrev:
Hej! Har idag en äldre Kedddy insats hemma. Tycker det går åt så ofantligt mycket ved för att få upp temperaturen. Vet inte exakt ålder på insatsen, men borde vara runt 70-80 talet någon gång?
[bild]
Varit inne i en butik med kaminer, och även proveldat ett par stycken. Enligt butiken så kommer vi ungefär att halvera våran vedförbrukning, samt få värme fortare med en ny variant. Det var en enorm skillnad på strålningsvärme från en ny Keddy 2002 med hel lucka istället för två som vi har idag.

Inne i butiken har dom givetvis optimala förutsättningar gällande skorsten osv.

Är det någon som har egen erfarenhet? Är det lönsamt att byta ut den eller finns det några andra tips man kan göra istället? Har kollat lite på isoleringen vid rökröret, och den känns väl sådär.. Men det kanske funkar.

Har tittat på denna kamin och tagit in offert: [länk]

Hur skulle den stå sig mot min nuvarande?

Lägger in bilder på hela installationen.

[bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Om man har en eller två luckor påverkar inte värmestrålningen nämnvärt… och det är ändå inte den som är viltig.

Guzzi Guzzi skrev:
Någon halvering av vedförbrukningen tror jag inte du ska räkna med. Men de jag känner som bytt ut 70- och 80-talsgrejer pratar om ungefär 30% mindre vedåtgång. Det har alla gånger varit en märkbar skillnad. Men det där är en ganska bra pjäs, så rent spontant kanske det inte är det första jag skulle göra. Däremot öppna upp så du får mer ventilation kring den. Alternativt någon fläktlösning.

Eftersom den inte är godkänd för en nyinstallation så är nog värdet begränsat. Jag sålde själv en liknande (nyare) Keddy för ett par år sedan på Tradera när elpriserna peakade riktigt och det inte gick att få tag på nya kaminer. Marknaden ansåg att den var värd 500 kr.
Jag hade en exakt en sådan på landet men sålde den ifjol när jag renoverade skorstenen.
Sålde den för 9000 och det var flera intressenter.
Grymt effektiv så om jag inte hade renoverat skorstenen hade den suttit kvar.
Den väger en del och håller värmen ok men precis som andra skrivit handlar det om luftflödet.
Ordna med fläkt så maxar du.

Scout Scout skrev:
Jag hade en exakt en sådan på landet men sålde den ifjol när jag renoverade skorstenen.
Sålde den för 9000 och det var flera intressenter.
Grymt effektiv så om jag inte hade renoverat skorstenen hade den suttit kvar.
Den väger en del och håller värmen ok men precis som andra skrivit handlar det om luftflödet.
Ordna med fläkt så maxar du.
Vi kan väl konstatera att värdet fluktuerar.

Säljer inte våran för 150'

Guzzi Guzzi skrev:
Vi kan väl konstatera att värdet fluktuerar.
Yes.
Men min poäng är att det är en mycket bra brasinsats.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.