Hej! Har idag en äldre Kedddy insats hemma. Tycker det går åt så ofantligt mycket ved för att få upp temperaturen. Vet inte exakt ålder på insatsen, men borde vara runt 70-80 talet någon gång?
Varit inne i en butik med kaminer, och även proveldat ett par stycken. Enligt butiken så kommer vi ungefär att halvera våran vedförbrukning, samt få värme fortare med en ny variant. Det var en enorm skillnad på strålningsvärme från en ny Keddy 2002 med hel lucka istället för två som vi har idag.
Inne i butiken har dom givetvis optimala förutsättningar gällande skorsten osv.
Är det någon som har egen erfarenhet? Är det lönsamt att byta ut den eller finns det några andra tips man kan göra istället? Har kollat lite på isoleringen vid rökröret, och den känns väl sådär.. Men det kanske funkar.
Har tittat på denna kamin och tagit in offert: https://www.articheat.se/collections/insatskamin-till-oppen-spis/products/insats-oppen-spis-maja-8kw
Hur skulle den stå sig mot min nuvarande?
Lägger in bilder på hela installationen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varit inne i en butik med kaminer, och även proveldat ett par stycken. Enligt butiken så kommer vi ungefär att halvera våran vedförbrukning, samt få värme fortare med en ny variant. Det var en enorm skillnad på strålningsvärme från en ny Keddy 2002 med hel lucka istället för två som vi har idag.
Inne i butiken har dom givetvis optimala förutsättningar gällande skorsten osv.
Är det någon som har egen erfarenhet? Är det lönsamt att byta ut den eller finns det några andra tips man kan göra istället? Har kollat lite på isoleringen vid rökröret, och den känns väl sådär.. Men det kanske funkar.
Har tittat på denna kamin och tagit in offert: https://www.articheat.se/collections/insatskamin-till-oppen-spis/products/insats-oppen-spis-maja-8kw
Hur skulle den stå sig mot min nuvarande?
Lägger in bilder på hela installationen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det är inte insatsen det är fel på utan installationen...
Strålningsvärmen är bara en del av vad som värmer, det du vill ha är cirkulation av luft runt insatsen.
Kolla lite på denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/kallt-trots-insats-i-oeppen-spis.476335/post-5040662
Det man vill ha är öppningarna i spiskåpan som skapar cirkulationen, viktigt att det tätas ovanför öppningen runt rökröret så ingen värm luft smiter upp i skorstenen.
Butiker vill sälja nytt och du får svar därefter.
Strålningsvärmen är bara en del av vad som värmer, det du vill ha är cirkulation av luft runt insatsen.
Kolla lite på denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/kallt-trots-insats-i-oeppen-spis.476335/post-5040662
Det man vill ha är öppningarna i spiskåpan som skapar cirkulationen, viktigt att det tätas ovanför öppningen runt rökröret så ingen värm luft smiter upp i skorstenen.
Ja, butikerna vill så klart sälja nytt och därför ställer jag frågan här också! Jag har ingen öppning i själva murstocken upptill, och kan bli tjurigt att sätta dit en. Förra ägaren har stensatt hela kaminen, men är det så att det är helt nödvändigt så måste man ju lösa det bara.K Kontoristen7 skrev:Det är inte insatsen det är fel på utan installationen...
Kolla lite på denna tråd: [länk]
Vet ju heller inte verkningsgraden på den jag har idag. De nyare modellerna har en verkningsgrad på ca 80%.
Så frågan är egentligen om det är mer värt att ta ut en installatör som får försöka fixa ett galler i murstocken, eller om jag själv ska försöka köra in huvudet och se om jag kan isolera bättre runt röret. Vet inte riktigt hur långt isoleringen sträcker sig, eller om den är tät där.
Även en lite äldre Keddy har en verkningsgrad på runt 80% så bara byta insats kommer inte ge någon märkbar skillnad.
En diamathålsåg och ett glatt humör kommer göra underverk för värmen. Sök på varmluftgaller så kommer du hitta en massa nyttigt.
Jag skulle gissa att köper du en ny så kommer de rekommendera ett galler om det inte ingår i installationen.
En diamathålsåg och ett glatt humör kommer göra underverk för värmen. Sök på varmluftgaller så kommer du hitta en massa nyttigt.
Jag skulle gissa att köper du en ny så kommer de rekommendera ett galler om det inte ingår i installationen.
Det har dom gjort 😉 Tack för info! Pratat med sotare nyss som har likadan kamin och han sa exakt samma sak. Ska omgående ta kontakt med en murare för att sätta upp dubbla varmluftsgaller, och ändra lite på isoleringen. Tack för hjälpen så länge!K Kontoristen7 skrev:Även en lite äldre Keddy har en verkningsgrad på runt 80% så bara byta insats kommer inte ge någon märkbar skillnad.
Nytt problem! Isoleringen är inte särskilt långt upp över insatsen. Dessutom är det ingen riktig "köpa" utan en mer rak murstock. Ganska lite utrymme kring röret. Är det värt att försöka trycka upp isoleringen så långt upp det går, och sätta ett galler ändå?
Om du är intresserad av att byta till en modernare kassett så kan du göra det, framförallt så tycker jag att det där mitten-spröjset stjäl en hel del av vyn från brasan.
Men, strunta i butiken.
Keddy/Kedddy kasetter har ett grymt bra andrahandsvärde.
Du bör få 6-8kkr för den du har och en nyare med vinklat glas kan du få för 9-12kkr
(Jagar du aktivt och inte har allt för bråttom skulle det inte förvåna mig om du kan sälja din för samma pris som du köper en "ny")
Effekten på dem är som sagt tämligen likvärdig oavsett årsmodell, de var väldigt effektiva redan från start. Men om du vill ha en nyare modell så kan det vara värt att kolla på antalet D'n i namnet. Står det Kedddy på dem så är de tillverkade före 2001.
Men, strunta i butiken.
Keddy/Kedddy kasetter har ett grymt bra andrahandsvärde.
Du bör få 6-8kkr för den du har och en nyare med vinklat glas kan du få för 9-12kkr
(Jagar du aktivt och inte har allt för bråttom skulle det inte förvåna mig om du kan sälja din för samma pris som du köper en "ny")
Effekten på dem är som sagt tämligen likvärdig oavsett årsmodell, de var väldigt effektiva redan från start. Men om du vill ha en nyare modell så kan det vara värt att kolla på antalet D'n i namnet. Står det Kedddy på dem så är de tillverkade före 2001.
Medlem
· Stockholm
· 4 053 inlägg
Hej. Den där har jag värmt mitt hus med sen -92.
En rejäl pjäs som värmer fint.
Täta kring skorstensröret ordentligt.
Prova dig fram med en termostatstyrd fläkt som du placerar bakom.
Min innerplåt rör sig så den får jag alltid trycka in så rökgaserna går rätt.
Sota invändigt och flänsarna i "taket".
Ha inte för mycket aska i kaminen och sota ofta.
Eldar du björk värmer det 100% mer.
När det är glöd stryp ner helt för att bevara värmen då det fortsätter dra ur värme ur huset.
En nyare kamin värmer inte mer men drar mindre ved, så behåll den där pärlan.
/W
En rejäl pjäs som värmer fint.
Täta kring skorstensröret ordentligt.
Prova dig fram med en termostatstyrd fläkt som du placerar bakom.
Min innerplåt rör sig så den får jag alltid trycka in så rökgaserna går rätt.
Sota invändigt och flänsarna i "taket".
Ha inte för mycket aska i kaminen och sota ofta.
Eldar du björk värmer det 100% mer.
När det är glöd stryp ner helt för att bevara värmen då det fortsätter dra ur värme ur huset.
En nyare kamin värmer inte mer men drar mindre ved, så behåll den där pärlan.
/W
Tätning mot skorstenröret är väldigt mycket viktigare än hål i kåpan. Jag skulle säga att din står så fritt och luftigt så det hål inte skulle tillföra speciellt mycket.
Jag skippade hålet i min kåpa och min insats står mycket trängre.
Varmluften kommer ut ändå.
Jag skippade hålet i min kåpa och min insats står mycket trängre.
Varmluften kommer ut ändå.
Någon halvering av vedförbrukningen tror jag inte du ska räkna med. Men de jag känner som bytt ut 70- och 80-talsgrejer pratar om ungefär 30% mindre vedåtgång. Det har alla gånger varit en märkbar skillnad. Men det där är en ganska bra pjäs, så rent spontant kanske det inte är det första jag skulle göra. Däremot öppna upp så du får mer ventilation kring den. Alternativt någon fläktlösning.
Eftersom den inte är godkänd för en nyinstallation så är nog värdet begränsat. Jag sålde själv en liknande (nyare) Keddy för ett par år sedan på Tradera när elpriserna peakade riktigt och det inte gick att få tag på nya kaminer. Marknaden ansåg att den var värd 500 kr.
Eftersom den inte är godkänd för en nyinstallation så är nog värdet begränsat. Jag sålde själv en liknande (nyare) Keddy för ett par år sedan på Tradera när elpriserna peakade riktigt och det inte gick att få tag på nya kaminer. Marknaden ansåg att den var värd 500 kr.
Tryck upp och täta runt röret i murstocken, sedan är det bara att elda på. Har du plats för ett galler så blir det också en förbättring då det förbättrar luftgenomströmning runt kaminen.Z ZaxxeN skrev:
Kolla i tråden: Jötul Peis 17 A
Så kanske Du får lite ideer.
Inluft utifrån stenfoten med stängbart spjäll.
Varmluften leddes runt kaminen och ut genom ventilerna.
Denna gick inte att elda för fullt. Det blev otroligt varmt.
Likväl kall på morgonen..
Ska det vara värme över lång tid sen elden slocknat, måste det var tyngd.
Den vi eldar i nu väger ca 2 ton. Täljsten.
Nu uppeldat och kommer att vara varm till morgonen.
Blir heller ingen obekväm värme.
.
Så kanske Du får lite ideer.
Inluft utifrån stenfoten med stängbart spjäll.
Varmluften leddes runt kaminen och ut genom ventilerna.
Denna gick inte att elda för fullt. Det blev otroligt varmt.
Likväl kall på morgonen..
Ska det vara värme över lång tid sen elden slocknat, måste det var tyngd.
Den vi eldar i nu väger ca 2 ton. Täljsten.
Nu uppeldat och kommer att vara varm till morgonen.
Blir heller ingen obekväm värme.
.
Förutom det som rör själva installationen, är mitt tips här:Z ZaxxeN skrev:
Elda med hög temperatur, så att alla ämnen av veden blir del av förbränningsprocessen. Förhållansvis kort och het eld. Sen låter jag det brinna ner komplett och tar till vara av glödbädden. Effekten i snitt blir naturligtvis lägre, men vedförbrukningen blir relativt ännu lägre.
Krävs en hel del disciplin, då man är sugen att lägga på några pinnar hela tiden. Men det blir bättre om man väntar. Och det kan kännas lite jobbigt, att tända en ny brasa flera gånger under en eftermiddag och kväll.
God Jul på er!
Edit:
Sen måste veden vara riktigt torrt, annars går det åt mycket energi i kasetten för att torka veden och inte alla ämnen förbrinne pga för låg temperatur.
Finns nog bara ett sätt att veta, om veden är torr. Mäta.
Redigerat: