28 226 läst · 114 svar
28k läst
114 svar
Kaxig låda i kontrast mot sekelskifteshusen på Värmdö - Grand Designs
Jättefint bygge det med. Hade inte tvekat att ta in dem som snickare om jag byggde i Stockholm.U Swetox skrev:Misstänker att byggaren (Therme & Sjöberg) gick i konkurs för att de hade svårt att konkurrera med alla import-hus och billigare byggare.
De har byggt min Mamma och hennes sambos hus och de hade skickliga snickare med yrkesstolthet, så troligen inte den billigaste arbetskraften. De har ett motto att allt går att lösa och de bygger väldigt spektakulära hus med mycket finurliga lösningar där de nyttjar alla dödutrymmen i väggarna. Inga halvt-prefabricerade hus med röd panel och vita knutar.
De va inriktade på en nicsh likt detta svarta kubistiska och väldigt modernistiska hus.
Här är ett till hus från samma byggare:
[länk]
Många gånger kan man tidigt se att det kommer gå riktigt dåligt, pga arbetskraft som inte har kompetensen och viljan och effektiviteten. Framför allt kanske inte erfarenheten. (Syftar på t.ex fuskbyggarna) Men inget snack om att man fick en bra känsla för dessa gubbar. Men har man varit där och stått med hemmafrun som har velat ändra på saker varje dag man kommer till bygget och sedan frågade varför det blev så dyrt, då vet man att dit vill man inte. Nu var det ju mannen ifråga som ville ändra på saker konstant. Det framgick inte om han betalade för alla timmar som försvann i diskussioner och i justeringar av redan utförda arbeten. Många gånger så gör ju den "anställda" byggaren som kunden vill och så kommer fakturan från chefen för byggföretaget som bara skickar ut hur många timmar gubbarna varit där. Ifrågasätts timmarna det har tagit så går det till chefen, medan gubbarna arbetar vidare och trots deras slit så tycker de lite synd om kunden för att det blev "dyrare" än det skulle blivit.. Jag tycker det var otroligt starkt av dem att starta ett företag och slutföra bygget, riktigt schyssta lirare.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 860 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 860 inlägg
Jag undrar hur mycket extra det kostade att bara lägga till vinkällaren under huset. det är ju ett väldigt stort ingrepp i efterhand, när man redan byggt bjälklag och lagt golvvärme + att man ska bygga ytterligare en byggnad under ett redan befintligt hus (får hoppas dräneringspumpen under huset inte lägger av).
Jag skulle ifrågasätta valet att sätta ett nedgång/glasdörr i golvet i köket med allt kladd, smulor och sånt som kan hamna på golvet där.
Jag skulle ifrågasätta valet att sätta ett nedgång/glasdörr i golvet i köket med allt kladd, smulor och sånt som kan hamna på golvet där.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi byggde liknande till kund, Vinkällaren kostade inte mer än vad en oisolerad källare gör vilket markarbetaren gjorde men jag minns att vårat arbete gick på strax under 120 000. Då ingick lucka samt trappa (dock enkel i mörkbetsat 45x170 virke) väldigt enkel, kund monterade vinhyllor och golv själv Tung som fan var luckan dock.U Swetox skrev:Jag undrar hur mycket extra det kostade att bara lägga till vinkällaren under huset. det är ju ett väldigt stort ingrepp i efterhand, när man redan byggt bjälklag och lagt golvvärme + att man ska bygga ytterligare en byggnad under ett redan befintligt hus (får hoppas dräneringspumpen under huset inte lägger av).
Jag skulle ifrågasätta valet att sätta ett nedgång/glasdörr i golvet i köket med allt kladd, smulor och sånt som kan hamna på golvet där.[bild]
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Så mina vänner, då får ni avgöra vilken båt som är mest likM Markarbetaren skrev:
Först har vi båten i programmet.
Logga in
Skapa konto
Så här ser en Axopar 28 ut.
Notera detaljer som hålen i skrovet, böjen på grabbräcket, lilla flärpen på taket.
Logga in
Skapa konto
Lite detaljer, lamelltaket.
Logga in
Skapa konto
Inklädningen i fören.
Logga in
Skapa konto
Så här ser en XO 270 ut. Notera taket, grabbräcket på skrovsidan, den sluttande aktern..
Logga in
Skapa konto