T Tranarö skrev:
Hur löser man VA frågan i ett sådant läge ?

Magnus Filip skrev:
En gång för 20 år sedan var jag i USA och reste runt. I stort sett alla fina sjöar vad jag såg har otroligt många hus runt omkring, vad jag såg. Ändå är USA inte märkbart mer tättbefolkat än Sverige. Kommer ihåg vi var vid Indian Lake och det var fullsmockat med hus runt sjön.
Släpper man på reglerna blir det likadant här snabbt. Det blir dåligt för djurlivet och för allmänhetens tillgång då.
Redan idag är det problem med en del som har hus nära sjön och inte strandtomt för de sätter upp skyltar Privat Mark och liknande.
Jag tycker att det skall vara lika stenhårt som idag. Det finns ändå rätt gott om hus i Sverige med strandtomt och de är inte dyra alls många av dom, tvärtom. VIll man ha ett sådant hus kan i stort sett vem som helst ha råd med det. Haken är väl att de inte ligger i Stockholm.

Vill inte ha det så här i Sverige:

[bild]

Jag antar att vi tycker olika då

man behöver ju inte bebygga precis all mark nära vatten. Vi är ju duktiga på att inrätta naturskyddsområden så det går att lösa om man vill.

Stockholm tycker de flesta är en vacker stad - staden på vattnet, Nordens Venedig osv. Skulle inte gå att bygga idag. Jag tror det behövs lite uppluckring av våra rigida centimeterregler

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
T Tranarö skrev:
LTA. Trycksatt avlopp. Varje fastighet får en egen pumpstationen. I avsnittet filmar de en skandinavisk kommunalteknik lps2000e pumpstationen när de pratar om att de behövde pumpa dräneringen. Jag hoppas verkligen att pumpen som de filmade var till för avloppet, annars var det en dyr dräneringspump.

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
Hela vårt ”område” kör på LTA-brunnar, funkat bra i drygt tre år för vår del.
Känns väl som det är avlopp, den är väl inte så smidig för dränering?

F falkn skrev:
Utemiljön var ju dock horribel och man märker tydligt var pengarna tog slut. Tyvärr är det ofta så här det blir. Möbler/inredning och utemiljö får stryka på foten när man haft lite naiv budget.
Hum, tog pengar slut, icke.
Du såg inte båt och båtlyften vid bryggan.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Hum, tog pengar slut, icke.
Du såg inte båt och båtlyften vid bryggan.
Båten fanns ju redan innan de började bygget. Det kan ju vara så att de bara har dålig smak och ville ha det fula trädäcket

• Gilla
Mareet1
  • Laddar…
Har skummat de 96 inläggen utan att hitta något om fasadvalet. Var det limträpanel? Programledaren berömde jobbet och de fantastiska hörnen(kanterna) av fasaden. Likt möbelsnickeri.. Men hur ser det ut om ett år när det svällt och torkat lite om vartannat, i det hyfsat utsatta läget? Då kanske det trots allt blir bättre med en stående knut, tekniskt iaf. Kanske bara jag...

Vi gjorde en likande gerad lösning med en vanlig liggande dubbelfasspont på en takkupa. Det var fint i alla fall fyra år senare, och med vanliga panelbrädor, så jag gissar att det kommer funka ganska bra i detta fallet. Och ja, det var limträpanel.

• Gilla
Picea
  • Laddar…
T Tranarö skrev:
Vet en som byggde nära havet och det blev septiktank och avsaltningsanläggning.

P Picea skrev:
Har skummat de 96 inläggen utan att hitta något om fasadvalet. Var det limträpanel? Programledaren berömde jobbet och de fantastiska hörnen(kanterna) av fasaden. Likt möbelsnickeri.. Men hur ser det ut om ett år när det svällt och torkat lite om vartannat, i det hyfsat utsatta läget? Då kanske det trots allt blir bättre med en stående knut, tekniskt iaf. Kanske bara jag...
Limträpanel rör sig lite. Vi har 200 bred Z-spont tror jag den heter från Martinsson på vårt och det har rört sig minimalt på 3år. Vår är gjort av 4st 50 breda bitar som är limmade och fingerskarvade. Tror det var 6m längder med ändspont så det blir minimalt med spill.

Maria T
Containerhus i all ära, det tycker jag är spännande, men att bebygga denna dyra tomt med en svart Lego-låda....

• Gilla
PKL och 1 till
  • Laddar…
M
F Frågan skrev:
Jag gissar på XO 270.
Du har säkert rätt, jag kollade faktist inte så noga. XO och Axopar är snarlika, dyra båtar dock, därav lite ”dramaqueen” över hela budgetresonemanget i programmet.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
F
M Markarbetaren skrev:
Du har säkert rätt, jag kollade faktist inte så noga. XO och Axopar är snarlika, dyra båtar dock, därav lite ”dramaqueen” över hela budgetresonemanget i programmet.
Håller med. Förutom att jag tror att det är du som har rätt om båten :D

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
F Frågan skrev:
Håller med. Förutom att jag tror att det är du som har rätt om båten :D
Vad jobbig du är, nu kommer mina tvångstankar smygande, måste få veta:D.
Någon som orkar ta fram en stillbild på båten från filmen så vi får reda ut modellen?:rolleyes:
XO känns mer rätt då hytten ser ut att sitta längre akter ut på Axopar, så jag tror jag har fel:geek:

richardtenggren
Jag fick inte heller ihop det med bakre delen av taket på axopar, sen såg det väl ut att vara aluskrov likt XO?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.