28 026 läst · 114 svar
28k läst
114 svar
Kaxig låda i kontrast mot sekelskifteshusen på Värmdö - Grand Designs
Ja, eller är köra järnvitriol för att få det grått som klippan det ligger på.maah skrev:
Har sett kvällens avsnitt.
Det som slår mig direkt är några grejer. Man lägger 14milj på tomt & hus och allt ska vara så jäkla bra och vi tummar inte på någonting.
Hur kan man ens godkänna att lägga hemsk grön trall. Skruvarna är inte ens dolda.
Att huset blir färdigt absolut men en sån miss med trallen kan man inte göra...
Det som slår mig direkt är några grejer. Man lägger 14milj på tomt & hus och allt ska vara så jäkla bra och vi tummar inte på någonting.
Hur kan man ens godkänna att lägga hemsk grön trall. Skruvarna är inte ens dolda.
Pengarna kanske inte räckte till något mer avancerat än grön trall? Eller så kanske det ska laseras i lämplig färg men väntar med det till trallen har torkat? Eller så är det dålig smak som ligger bakom beslutet.P Pappa1986 skrev:Har sett kvällens avsnitt.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 881 inlägg
Kul att få se ett projekt som inte bara var kindpussar och frid och fröjd. Det är bra att de visar hur det kan dra iväg om man inte håller sig till planer och budget. Tror det är allt för vanligt att självbyggare inte har respekt för verkligheten.
Husets utformning och design är inget jag personligen skulle ha valt, men han skulle inte ha valt det huset vi designade heller.
Husets utformning och design är inget jag personligen skulle ha valt, men han skulle inte ha valt det huset vi designade heller.
Medlem
· Stockholm
· 4 003 inlägg
Spontant tänker man så, även jag. Svaret är att fönstret inte är designat för att bära taklasten och motsvarande krafter.richardtenggren skrev:
Men 100k???
Medlem
· Stockholm
· 4 003 inlägg
Grön trall blir grå, och dolda skruvar är fult.P Pappa1986 skrev:Har sett kvällens avsnitt.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Vad skulle problemet vara menar du? Lasten borde vara relativt låg och utbredd över öppningens längd(en punktlast hade ju varit värre).Workingclasshero skrev:
Vet inget om det specifika partiet från schücko men Hajom levererar då med bärande pelare om man vill. Enligt deras hemsida kan man läsa följande;
Skjutdörrspartierna kan utföras som bärande konstruktion med uppdimensionerade träpelare alternativt med urtag för stålprofiler. Man kan endast belasta de bärande pelarna, dock ej karmöverstycket i övrigt.
Imponerande fallskydd när det arbetades på taket...
Och pengarna dom fick för sitt andra boende då?Marojo skrev:
Javisst tänkte inte på det
"Kaxigheten" ligger ju i att det är en vanlig förutsägbar låda i tidens utslätande anda. Knappast modernt men modernistiskt. Den stil som är lättast för en lekman att "ha unika ideer" inom . Oinspirerande och fult. Sorry!
Medlem
· Stockholm
· 4 003 inlägg
Ja, när byggdes det första "kubhuset" 1930talet?O olofmalmlof skrev:
Vissa gånger gör sig kubhus svinbra, andra inte.
Har sett många program av Grand Designs. Det här var inte så ”grand” enligt mig. Mer spännande när man får till ett fint hus med begränsade medel. Bubbelpoolen var riktigt ful och färgen på huset för svart. Men smaken är olika såklart
Fast det är ju rätt uppenbart att strandskydd inte är särskilt starkt i moderatledda kommuner med höginkomsttagare inblandade, så visst spelar det in.F ErlandJ skrev:
För övrigt var huset typiskt "modernt" dvs. jättetråkigt. Kan inte förstå att man lägger så mycket pengar på något som inte skiljer sig från mängden för fem öre. Alltså det sticker ut bland de närmsta grannarna, men är exakt likadant som alla andra lite dyrare hus som byggts de senaste 20 åren.