Johan och Andina bygger sitt drömhus på en klippa på Lagnö, en minimalistisk kub mitt bland alla grosshandlarvillorna från förra sekelskiftet. Kostnaderna för husbygget drar iväg på grund av överraskningar vid markarbetena och idésprutan Johan som inte vill tumma på en enda idé som poppar upp i hans huvud.

Du kan läsa artikeln här: Kaxig låda i kontrast mot sekelskifteshusen på Värmdö - Grand Designs

richardtenggren
Har inte sett hela programmet än, men varför utanpåliggande uttag utomhus, förtar lite av det minimalistiska och den genomtänkta känslan.

Har sett klart nu och tycker det blev bra utvändigt, invändigt var det väl lite saker som inte var i min smak.

Trodde i början av programmet att det skulle vara en 9x2,7 m ruta, inte ett skjutparti i den där formen. Det hade varit mer intressant! Hörde om ett hus med 18x3 m fönster, i en ruta, det hade varit något.

Redigerat:
Ett sällsynt missanpassat hus för ett sådant område.

• Gilla
Heest och 32 till
  • Laddar…
Häftigaste grejen var ju båtlyften! Riktigt frän

• Gilla
rampante och 6 till
  • Laddar…
Huset var fint och utsikten var trevlig.

Programledaren däremot, är jobbig i längden med alla superlativer.

• Gilla
  • Älska
oliva och 3 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Huset var fint och utsikten var trevlig.

Programledaren däremot, är jobbig i längden med alla superlativer.
Har du hört talas om betong som är något annat än solid ;)

så fint hus utvändigt ”trädgården” är lite budget enligt mig, men det kan man ju förstå när huset blev så dyrt. Invändigt kändes huset bra det var väl köket som enligt mig är för litet för en familj.

Alltså, hur lyckas man få bygglov för det här, med strandskydd och allt? Eller gäller inte det hus för mer än 10 miljoner?

• Gilla
  • Älska
jony och 13 till
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Alltså, hur lyckas man få bygglov för det här, med strandskydd och allt? Eller gäller inte det hus för mer än 10 miljoner?
Funderade på samma. Att få bygga där är starkt jobbat. Undrar vad grannarna bakom tycker om det...eller det var så att släkten bodde där :)

• Gilla
jony
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Som allt annat så är svaret "beror på". Tillgängligheten för allmänheten var/är mycket begränsad och det dräller av byggnader med samma läge i närheten. Då blir det lättare.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Stackars grannar säger jag bara.
Skulle gråta blod av att få det där kubiska svarta spektaklet som granne.

• Gilla
mugatu och 21 till
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Som allt annat så är svaret "beror på". Tillgängligheten för allmänheten var/är mycket begränsad och det dräller av byggnader med samma läge i närheten. Då blir det lättare.
Skall jag vara helt ärlig tror jag inte att det skadar att man utgör en rätt solid skattebas heller.

• Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Kan du reglerna för strandskyddsdispens? Troligen bedömdes tomten som redan ianspråkstagen och inte av intresse för allmänheten. Din kommentar andas avundsjuka.

• Gilla
Nikorasu och 10 till
  • Laddar…
Vilket skämt!

• Gilla
Heest och 4 till
  • Laddar…
M
Jag reagerade på alla ändringar, större fönster här osv. Finns inte ett bygglov som man måste efterleva beträffande fönsters storlek och placering?
Som småbarnsförälder så blev jag lite förvånad över hur lätt barnet kan ”rymma” ned till vattnet. Eller så har man uteslutit dessa avspärrningar inför filmandet?
Planlösningen med föräldrasovrummet där uppe och resten av sovrummen där nere? Dom minsta barnen vill man väl alltid ha i rummet bredvid, inte ensam på en annan våning. Eller misstolkade jag planlösningen?

• Gilla
Magnusgz och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.