Men då skulle jag faktiskt uppskatta om någon av er kan förklara vad som är så fel med att "följa en linje". Att resultatet inte blir perfekt är jag fullt medveten om men ofta gott nog. Men det är väl inte detta som upprör er?pär h skrev:
Det som är fel är den stora risken för kast! Vrider du in arbetsstycket i bakkant på klingan är den risken överhängande. Vad som händer då kan ingen människa parera, varken genom att snabb reaktion eller styrka. Sitter på sunkig dator men rota upp klippet på tomten som ska demonstrera kast på bordssåg under kontrollerade former...Alfredo skrev:
När man snedklhver något blir det ju att man oftast följer ett streck man ritat på ämnet vilket aldrig blir riktig hundra hur stadig man än på handen är.
Jag har en ca 300mm bred och 2000mm lång mdf skiva där jag skruvat fast 3st snabbspännare av knäledstyp. När jag skall klyva något snett ställer jag in bordssågen på 300mm samt spänner fast ämnet jag skall klyva snett på mdf skivan. Sen är det bara att klyva på och man får sin snedklyvna bräda/ämne med ett rakt snyggt snitt.
Jag har en ca 300mm bred och 2000mm lång mdf skiva där jag skruvat fast 3st snabbspännare av knäledstyp. När jag skall klyva något snett ställer jag in bordssågen på 300mm samt spänner fast ämnet jag skall klyva snett på mdf skivan. Sen är det bara att klyva på och man får sin snedklyvna bräda/ämne med ett rakt snyggt snitt.
Produkter som diskuteras: "mdf skruvat"
MDF-skruv elförzinkad 200-pack FAST
För sammafogning av MDF-skivor
175 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Det var tusan vad folk blev upprörda!
Det var inte min tanke med att starta denna tåd.
Naturligtvis har jag klingskyddet på när jag kan, men ibland måste man följa en linje tex och då bli det svårt.
Dessutom så hindar klingskyddet inte mot kickback, det gör klyvkniven.
Verktygsgurun:Sjukt bra ide, men vart hittar man dessa snabbspännare? Antar att du menar att man spänner fast det som skall klyvas så strecket följer mdf-skivans kant?
Naturligtvis har jag klingskyddet på när jag kan, men ibland måste man följa en linje tex och då bli det svårt.
Verktygsgurun:Sjukt bra ide, men vart hittar man dessa snabbspännare? Antar att du menar att man spänner fast det som skall klyvas så strecket följer mdf-skivans kant?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Tack, då förstår jag bättre. Skulle gärna titta på filmen. Har någon länken? Sökte på Youtube på "table saw kick back" och hittade en del läskiga saker, men inte den phl hänvisade till. Har någon förslag på bättre sökord?phl skrev:Det som är fel är den stora risken för kast! Vrider du in arbetsstycket i bakkant på klingan är den risken överhängande. Vad som händer då kan ingen människa parera, varken genom att snabb reaktion eller styrka. Sitter på sunkig dator men rota upp klippet på tomten som ska demonstrera kast på bordssåg under kontrollerade former...
Här är klippet på killen som nog behövde byta kalsonger...
Klyvkniv är viktigt för att förhindra kickback men jag tror inte det räcker om man försöker klyva på fri hand. Det är som sagt ovan lätt att vrida in stycket i klingan och då flyger det iväg. Finns det inte heller ett klingskydd så kan man nog lätt få lite färre fingrar... Jag ser det som en kul utmaning att få till skydd även i de jiggar jag gjort för tex tappning.
/B
Klyvkniv är viktigt för att förhindra kickback men jag tror inte det räcker om man försöker klyva på fri hand. Det är som sagt ovan lätt att vrida in stycket i klingan och då flyger det iväg. Finns det inte heller ett klingskydd så kan man nog lätt få lite färre fingrar... Jag ser det som en kul utmaning att få till skydd även i de jiggar jag gjort för tex tappning.
/B
Håller med dig Bengt, klyvkniven är absolut ingen garanti för att undvika kast vid "frihandsklyvning". Ett skydd över klingan är synnerligen önskvärt i en sådan situation eftersom det förhoppningsvis tuggas upp av klingan innan fingrarna. Fast skyddet har vi ju redan konstaterat är värdelöst när man ska klyva efter en linje. Slutsatsen är att vi undviker det arbetsmomentet
Yepp precis så menar jag ! Snabbspännarna köper du i de butiker verkstads/byggföretagen köper sina industriförnödenheter.hantverkare1 skrev:Det var tusan vad folk blev upprörda!
Jag tackar för råden i denna tråd och tror att jag fått en bättre förståelse för diverse risker med bordssågar. Inte minst "tomtefilmen" gav en tankeställare. Förhoppningsvis har mina chanser att behålla fingrarna ökat en del.
Och nej, jag har i varje fall ingen tanke på att plocka bort vare sig klyvkniv eller klingskydd. Dock kan jag inte lova att jag aldrig kommer att "följa en linje".
När diskussionen nu mycket kommit att handla om säkerhet kan jag inte låta bli att bifoga en "godbit" från "verktygsannonstråden. Vad tycker ni om denna? :eek::wow: Jag förväntar mig inga svar...
Och nej, jag har i varje fall ingen tanke på att plocka bort vare sig klyvkniv eller klingskydd. Dock kan jag inte lova att jag aldrig kommer att "följa en linje".
När diskussionen nu mycket kommit att handla om säkerhet kan jag inte låta bli att bifoga en "godbit" från "verktygsannonstråden. Vad tycker ni om denna? :eek::wow: Jag förväntar mig inga svar...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder