Skum rubrik, jag vet.

Läget är följande, preis fått hem min dw745 bordssåg, när man tar bort klingskyddet som sitter på klyvkniven och vevar ner klingan så den hamnar under bordet för transport mm så sticker klyvkniven upp ca 2 cm vilket gör att förr eller senare kommer klyvkniven få en smäll och bli skev.

Kan man såga av klyvkniven med ex vinkelslip eller liknande eller jag har missat något i min tankebana?
Kan det bli nått problem förutom att jag ej längre kan montera klingskyddet?
Man kan ju ta bort klyvkniven men vill gärna ha den kvar, Man tycker ju att det ska räcka att klyvkniven är lika hög som klingan, eller?

Hoppas det inte är totalt obegripligt!

PS Jag vet att man ska ha på klingskyddet men jag ser ju inte vad jag håller på med om det är monterat.

Det finns egentligen ingen anledning att se "vad man håller på med". Det är viktigare att koncentrera sig på var du har händerna och att arbetsstycket har kontakt med anhållet. Ditt problem är främst att man inte kan spåra med originalklyvkniven. Den bästa lösningen är då att skaffa en klyvkniv som reservdel och kapa ned den för användning till spårningjobb.

mattiasp skrev:
Det finns egentligen ingen anledning att se "vad man håller på med". Det är viktigare att koncentrera sig på var du har händerna och att arbetsstycket har kontakt med anhållet. Ditt problem är främst att man inte kan spåra med originalklyvkniven. Den bästa lösningen är då att skaffa en klyvkniv som reservdel och kapa ned den för användning till spårningjobb.

En extra klyvkniv är beställd, förvånansvärt billigt dessutom (85 kr).
Den stora anledningen till att jag vill bli av med klingskyddet och toppen på klyvkniven är att det inte går att veva ner allt under bordsytan, kniven sticker upp a 2 cm och då jag fraktar omkring sågen varje dag i bilen så är det bara en tidsfråga innan den får en smäll och blir skev.

Om man gör till vana att alltid placera anhållet intill klyvkniven när man packar ihop för transport, så får man ett bra skydd för den. Att ha en i reserv är också en god idé.

Om en ny kostar 85 spänn, är det en katastrof om den blir skev?

Hantverkare1 skrev: PS Jag vet att man ska ha på klingskyddet men jag ser ju inte vad jag håller på med om det är monterat.

Du behöver inte se...............

Det måste till en förändring bland alla snickare som använder bords sågar (speciellt bland byggare) för att minimera skador

Kruxet är att våga lita på skalan till klyvanhållet vilket majoriteten inte verkar göra. Då ritar man på det man skall såga och provar sig fram tills man sågar på sitt ritade streck.
Bords sågar med ett litet kapanhåll som går i ett T-spår har tyvärr inte någon forn av skala så då måste man såga efter ett streck. Men det går faktiskt att lösa genom att montera någon form av längre anhåll som då skruvas fast på befintliga anhållet med någon form av skala fastsatt. Två flugor i en smäll större anläggningsyta vid kapning och skala.

Nu vet inte jag exakt hur klyvanhållet och skyddet ser ut. Men om det är ett skydd som sitter fast på klyvkniven går det faktiskt att fixa så skyddet alltid sitter på förutom då när man skall göra ett spår. Klyvkniven måste inte alls sticka upp ovan för tändern. Det är väll bara att kapa av den och göra nya hål för fäst skruven till skyddet. Dom få gånger man måste såga efter ett ritat streck så är det väll bara att lyfta lite på skyddet i framkant så man ser den ritade linjen. Och med ett skydd monterat kan man ansluta dammsugaren och få en trevligare och hälsosammare miljö att vistas i.

Jag vet att jag skriver irriterat men jag blir så arg när man tullar på ett skydd som absolut inte är i vägen vid 99% av tiden man sågar okej då 95% av tiden.

Pär

Pär, jag tycker att det var det jag skrev i inlägg #2. Men det bör ändå upprepas. Alla borde vänja sig vid att arbeta med sänksåg innan man börjar med bordssågar. Då får man fullt förtroende för sågningstekniker, där man inte tvunget måste "se vad man håller på med". Om man vet vad man sysslar med blir resultatet lika bra, eller bättre, trots att man inte ser vad som pågår vid klingan. Det viktigaste är, enligt min mening, att hålla koll på var man har händerna och att arbetsstycket följer anhållet. Jag skall leta efter tråden med push sticks...

Här kommer den:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/85748-pushsticks.html

Redigerat:
hecke skrev:
I nedanstående länk finns en fil som visar hur jag utformat min Klyvkniv till min DW744.

[länk]

Lyckas ine öppna filen, när jag packar upp den blir det bara 2 filer som ej kan öppnas

ZIP arkivet innehåller 2 st filer Klyvkniv.dxf och Klyvknix.igs
Detta är 2D CAD filer som kan läsas av i princip alla CAD program och många andra viewers.
Sök på *.DXF så får du massor av alternativ.

Bifogar även en bild, men vill du ha exakta mått hänvisar jag till CAD filerna.

/H

• Klyvkniv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag brukar inte ha klingskyddet monterat på min lågbudget bordssåg heller, om man använder anhållet så behöver man ju inte se något men om man ska såga lite större prylar så brukar jag vilja se att klingan träffar linjen.

skalman1 skrev:
om man använder anhållet så behöver man ju inte se något men om man ska såga lite större prylar så brukar jag vilja se att klingan träffar linjen.
Större prylar eller konstigt formade prylar där det inte är möjligt att använda anhållet. Det finns ju gott om tillfällen när man behöver följa en linje på "frihand".

Då tar man fram sänksågen eller använder justerbord till bordssågen. Att försöka såga efter en ritad linje med bordsåg är att be om problem. Om man är van och skicklig går det oftast bra, men speciellt säkert blir det aldrig. En dålig ide' helt enkelt. Det går alltid att komma runt problemet genom att använda rätt redskap för jobbet.

Nämn en uppgift, där man måste se linjen, så skall jag eller någon annan på forumet föreslå ett säkrare och bättre sätt

Redigerat:
mattiasp skrev:
Då tar man fram sänksågen eller använder justerbord till bordssågen. Att försöka såga efter en ritad linje med bordsåg är att be om problem. Om man är van och skicklig går det oftast bra, men speciellt säkert blir det aldrig. En dålig ide' helt enkelt. Det går alltid att komma runt problemet genom att använda rätt redskap för jobbet.
Ja rätt redskap är naturligtvis bäst men det är inte alltid som alla har tillgång till det optimala verktyget. Jag tror nog att alla som någonsin använt en bordssåg/byggsåg någon gång följt en linje. Optimalt? Nej säkert inte, men ibland (möjligen bortsett från säkerhetsaspekten) den "bästa" lösningen.

Det är bra att du är saklig och snäll mattias. Själv blir jag alldeles :@

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.