Såg en film på youtube med en kille som tillverkar sina egna "pushsticks", vilka verkar vettiga enligt min mening, gillar framförallt den till fräsen, verkar smart tycker jag. Men å andra sidan är min erfarenhet av pushsticks inte mycket att hänga i julgranen. Så jag undrar, vad är din uppfattning om de olika pushsticks som presenteras i filmen: http://www.youtube.com/watch?v=xXOvf4azio8&feature=user
Och hur ser du på användning av featherboards kontra pushsticks för framförallt fräsning i fräsbord.
Vilket föredrar du?
Kan de användas tillsammans? Med featherboards som har bra press både nedåt och mot anhållet så känns det inte som att man har någon nytta av en pushstick, utan enbart en pinne eller liknande för att "putta" ämnet man ska fräsa förbi fräsen. Eller tänker jag fel?
Och hur ser du på användning av featherboards kontra pushsticks för framförallt fräsning i fräsbord.
Vilket föredrar du?
Kan de användas tillsammans? Med featherboards som har bra press både nedåt och mot anhållet så känns det inte som att man har någon nytta av en pushstick, utan enbart en pinne eller liknande för att "putta" ämnet man ska fräsa förbi fräsen. Eller tänker jag fel?
Jag tycker att gubbens push sticks verkar vettiga. Själv använder jag en annan hemmagjord modell till bordssågen. Jag får ta lite bilder när jag har tid. Jag anser för övrigt att feather boards tar för lång tid att rigga om man bara skall göra ett snitt. Jag får ta bilder på hur jag gör i stället. Återkommer.
Med en bra pushstick så får du bra kontroll på förflyttningen. Både tryck nedåt och framåt. Själv använder jag oftast bara en "pinne" eller annan träbit som jag snittat ett V i änden för att sätta mot kanten på biten som skall igenom sågen. Använder sällan eller aldrig pushsticks till fräsbordet, beror iofs på hur läskig fräsning det handlar om. Tycker generellt att det är lättare att hålla kontroll på fräs vs. material på ett fräsbord än vid sågning av material.
Använder sällan featherboards om jag inte måste.
Använder sällan featherboards om jag inte måste.
Här kommer lite bilder. Jag har utgått från någon slags putsbräden som jag har hittat för 90 spänn styck på Bauhaus. Undersidan har en ca 10 mm tjock neprenduk fastklistrad. Duken sticker ut lite utanför plattan, så man får skära rent med en vass kniv. Helst bör man skära snett inåt så att inget neoprengummi sticker ut på sidan och åstadkommer hög friktion mot arbetssycket när man använder manicken som feather board.
Bild 1: Översiktsbild. Man sågar så att man får ett hack. Se till att få hacket på rätt sida. Det kan bli fel om man inte passar sig.
Bild 2: Vänster manick fungerar som feather board och den högra används för att knuffa arbetsstycket
Bild 3: Vid smala arbetsstycken ställer man den ena på högkant och knuffar med "klacken"
Bild 4: Närbild på metoden enl bild 3.
Bild 1: Översiktsbild. Man sågar så att man får ett hack. Se till att få hacket på rätt sida. Det kan bli fel om man inte passar sig.
Bild 2: Vänster manick fungerar som feather board och den högra används för att knuffa arbetsstycket
Bild 3: Vid smala arbetsstycken ställer man den ena på högkant och knuffar med "klacken"
Toppenbilder o förklaring!mattiasp skrev:Här kommer lite bilder. Jag har utgått från någon slags putsbräden som jag har hittat för 90 spänn styck på Bauhaus. Undersidan har en ca 10 mm tjock neprenduk fastklistrad. Duken sticker ut lite utanför plattan, så man får skära rent med en vass kniv. Helst bör man skära snett inåt så att inget neoprengummi sticker ut på sidan och åstadkommer hög friktion mot arbetssycket när man använder manicken som feather board.
På bild 2, den högra "pushsticken", så sitter den endast fast med friktion mot träet?
Ja, det är endast friktion. Materialet är samma sort som finns på undersidan av Festools skenor för att hålla fast dem mot arbetsstycket. Fast tjockare naturligtvis. Det fungerar bra så länge det inte finns en massa sågdamm på ytorna. Lite damm gör inget.