182 läst · 5 svar
182 läst
5 svar
Kap såg
Hejsan.
Jag är på gång att skaffa en kap/ger såg.
Finns det någon bra som kan göra allt från panel till fin sågning som lister.
Och är det någon man bör undvika.
Jag är på gång att skaffa en kap/ger såg.
Finns det någon bra som kan göra allt från panel till fin sågning som lister.
Och är det någon man bör undvika.
Alla kap- och gersågar kan kapa panel och lister. Det handlar bara om att ha rätt klinga.H hemmapulare 99 skrev:
Du bör fundera över om du behöver en maskin som kan tiltas både åt höger och vänster, eller om det duger att kunna tilta åt ena hållet, och vilka dimensioner du vill kunna kapa.
Jag har en Bosch GCM 8SJL som jag är nöjd med. Brukar finnas billigt på extrapris rätt frekvent. Kan dock bara tiltas vänster och kapar inte 95x95-stolpar utan att vända virket, vilket är irriterande. Lasern är svår att se i dagsljus.
Kommer den alltid vara inomhus? Köper du flera klingor och byter efter tillämpning? Klarar du av att hålla glidlager smorda/rena så kaprörelsen alltid går lätt, och såga med försiktiga mjuka rörelser? Använder du alltid hörselskydd och är obrydd om missljud?
Om ja på alla frågor klarar du dig fint med en billig såg från biltema, Lidl eller julas billiga. Dessa låter utav helvete och böjer sig i hela ramen om man tar i.
Om ja på alla frågor klarar du dig fint med en billig såg från biltema, Lidl eller julas billiga. Dessa låter utav helvete och böjer sig i hela ramen om man tar i.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"

Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Hade hellre lagt pengarna på en begagnad vettig såg.Karrock skrev:
Kommer den alltid vara inomhus? Köper du flera klingor och byter efter tillämpning? Klarar du av att hålla glidlager smorda/rena så kaprörelsen alltid går lätt, och såga med försiktiga mjuka rörelser? Använder du alltid hörselskydd och är obrydd om missljud?
Blev stor fet text i mitt inlägg och går tydligen inte att ändra 😬
Ngt att fundera på är om sågen skall vara mobil (lätt att flytta runt) eller stå permanent på sin plats. Är det permanent så är det trevligt med en lite större såg, kanske Bosch gcm 10
Ngt att fundera på är om sågen skall vara mobil (lätt att flytta runt) eller stå permanent på sin plats. Är det permanent så är det trevligt med en lite större såg, kanske Bosch gcm 10
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
köpråd kap och geringssåg 250mm milwaukee eller bosch
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Makita 18V Cirkelsåg & Kap/gersåg
Kap och gersåg nära vägg.
passar Metabos stativ till Bosch kap o gersåg?
Kap- och gersåg, GCM 8 vs GCM 80
Verktyg, Maskiner & Fordon