Köpte en GCM8S +GTA3700 från DUAB för drygt ett halvår sedan. Är mycket nöjd med sågen och framgör allt med bordet. Stabilt och bra även med långa och tunga bita. Ser också som en fördel att kunna sätta båda rullarna på samma sida om sågen, en på utdraget och en på bordet när man kapar långa tunna lister tex. som annars hänger ner. Tror inte det går att göra på de billigare borden
 
Är det ingen som har någon erfarenhet av Hitachis kap o ger sågar?
Tänker då specifikt på Hitachi C 8FSE.
 
Axminster körde en stor Makita drive för några veckor sedan. LS1013 för 360 pund. Galet bra pris. Tipsade en polare och han nappade och jösses så lycklig han är idag.

/Mattias
 
Sågade igår en del med brorsans PCM8s och konstaterade att den inte sågar helt igenom när man gerar en 45mm regel 45 grader. Det blir en liten, irriterande bit kvar längst in mot anhållet...

Gäller detta även GCM? Jag tycker att det känns som en hyfsat vanlig uppgift att man vill gera byggvirke...
 
nomis skrev:
Sågade igår en del med brorsans PCM8s och konstaterade att den inte sågar helt igenom när man gerar en 45mm regel 45 grader. Det blir en liten, irriterande bit kvar längst in mot anhållet...

Gäller detta även GCM? .
Nej, inte vad jag har märkt
 
Ser att axminster säljer makitan för 359 pund fortfarande. Vad fick din vän betala i frakt? Och en fråga till er som kan detta. Finns det några fördelar med makitan jämfört med gcm8s eller vice versa? Kan man spårsåga med makitan tex? Måste beställa sågen imorgon alt så blir det en gcm8s plus bord i Sverige för 4990:-

Tacksam för kommentarer...
 
Makitan är en otroligt mycket mulligare maskin än gcm8s. Men Makita LS1013 är stor
 
Makitan är ett stort och tung, men en riktigt bra såg. Det går att spåra med den, men som med de flesta kap/gersågar är spårfunktionen inget vidare. Dammutsuget kan efter lite moddande (be phl om lite bilder) bli helt ok för en kap/gersåg.

Att jämföra den med gcm8 är lite orättvist, lite olika typer av maskiner. ls1013 hade jag valt i snickeriet alla dagar i veckan. Gcm8 om jag ska ha sågen med mig. Det är dessutom 8" vs 10" klinga.
 
Svårt val med andra ord.. Kommer ju mest ha den hemma men den är kanske onödigt stor ändå. 5000 för gcm 8s och gta 3700 är kanske ändå det bästa valet..

Eller någon som har ett snabbt tips? Måste som sagt beställa senast imorgon.. Kan inte hitta något bättre pris än så förutom med gta 2600 och då för cirka 4000:- känns som att 3700-bordet är värt en extra tusenlapp utifrån vad jag läst..
 
nomis skrev:
Sågade igår en del med brorsans PCM8s och konstaterade att den inte sågar helt igenom när man gerar en 45mm regel 45 grader. Det blir en liten, irriterande bit kvar längst in mot anhållet...

Gäller detta även GCM? Jag tycker att det känns som en hyfsat vanlig uppgift att man vill gera byggvirke...
Problemet kan förmodligen lösas genom att du lossar alla skruvarna som håller fast anhållet och skjuter fram det en bit. Tyvärr innebär manövern att du får justera in anhållet till 90 grader på nytt, men det får det väl anses vara värt...
 
Om du ska jämföra en Makita med Gcm8 så ska du jämföra mot en LS 0714, dom är likvärdiga i storlek.

Att jämföra den med gcm8 är lite orättvist, lite olika typer av maskiner. ls1013 hade jag valt i snickeriet alla dagar i veckan. Gcm8 om jag ska ha sågen med mig. Det är dessutom 8" vs 10" klinga.[/QUOTE]
 
Jonas-F skrev:
Om du ska jämföra en Makita med Gcm8 så ska du jämföra mot en LS 0714, dom är likvärdiga i storlek.

Att jämföra den med gcm8 är lite orättvist, lite olika typer av maskiner. ls1013 hade jag valt i snickeriet alla dagar i veckan. Gcm8 om jag ska ha sågen med mig. Det är dessutom 8" vs 10" klinga.
Ja, fast nu var det ju 1013 som var på rea.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.