Jag hade tänkt att jag skulle önska mig en kap- och geringsåg när jag fyller år om en dryg månad. Och den jag fastnat för är Bosch PCM 8 S.
http://www.bosch-do-it.se/boptocs2-...tationärmaskiner/95251/PCM 8 S/9842/index.htm

Är det en bra såg? Min systers man säger att han läst någonstans att lasern är sådär och lite missvisande på den. Stämmer detta?
Och jag skulle behöva ett bord till sågen också. Någon som rekommenderar någon?

Och om Lasern nu är dålig på PCM 8 S kan någon rekommendera en annan såg i ungefär samma prisklass, gärna med laser..

Jag kan nog få tag på en GCM 8 S + bordet GTA 3700 för 5000 inkl moms, men jag tycker det är lite väl mycke eftersom jag bara ska ha den hemma och väntar inga jätterenoveringar..

Det är väl det vanliga: Man får vad man betalar för. Det beror på vad du ska ha den till. För att skruva till det gamla talesättet: Var man frågar säger vilket svar man får.

Alltså: Självklart ska du ha GCM 8S och GTA 3700.

Det finns mycket skrivet om de sågarna här om du söker bland trådarna.

Det jag främst har tänkt att använda sågen till är kapning av lister och foder. Och till våren ska vi bygga ett trädäck.

Som du säkert har läst så finns det massor skrivet om just dessa 2 sågar på forumet.

Min personliga rekomendation för ditt behov:

Köp någon av dom 2 sågarna du refererar till, köper du GCM8 så kommer du aldrig att ångra dig, köper du PCM så finns risken att du säger...f..n jag skulle lagt dom dära extar hundringarna.

Laser, tja trevligt vid grovkapning av reklar tex men finlirar man med lister o foder så måttar man med klingan. Bättre med en bra såg än en bra laser.

Om du inte har överdrivet gott om plats eller ska stå timmavis och kapa likadana längder så finns ett enkelt funtionellt alternativ till sågstativet.

2 bockar, en golvspånskiva och 2 rullstöd löser det mesta på ett billigt sätt plus att du har ett mobilt arbetsbord.

Mao mitt förslag är GCM8S plus plockepin bordet ovan

Fast ett ihopvikt GTA 3700 tar mindre plats än plockepinnvarianten, även om den är löjligt mycket billigare.

Min erfarenhet av stativen är att de man köper saknar en viktig funktion: Nämligen kontinuerligt stöd för bitarna på sidan av sågen och att de man själv gör tenderar att lämna sågen mycket högre än t.ex. spånskivan. (problemet bli i princip detsamma). Den bästa lösning jag jobbat med var där man ställt sågen på en lång bänk, drygt fyra meter i det fallet och byggt upp stöd på sidorna så att man inte behövde hålla på och flytta på sidostöden hela tiden. Den lösningen kräver plats, även om fyra meter är i överkant och även om det inte är nödvändigt att ha så långt utfäll på båda sidorna.

Håller fullständigt med dig om din bänklösning. Och man behöver riktigt stora utrymmen, speciellt om man har en såg som bara går att vinka ner åt vänster.

MEN i verkligheten så måste man ha en mobil lösning as well. Ett trädäck står man ju och kapar upp utomhus tex....

Nej, den bänklösningen är inget för flyttande, annat än möjligen på hjul inne i snickeriet. Då fungerar både GTA och spånskivsvarianten bättre.

PCM 8 S er en god sag for hjemmebruk. Har den selv. Aldri sviktet.

Det som er negativt, er at lasern kunne vært bedre, og ikke brukt batterier, men strøm direkte. Feste til sagstativ passer ikke direkte med alle 4 festehull da PCM har ulik avstand mellom framfre og bakre. Det kan løses ved å montere bare 2 (det har jeg gjort) legge en plate i mellom, eller gå for det grønne PCM bordet.

PCM har bedre håndtak og knapper. Du får også med sidestøtter på PCM, det koster ekstra på GCM. Trengs ikke om saga primært brukes med sagbord, men veldig greit å ha når den brukes uten.

Om du skal velge GCM foran PCM til ditt bruk vil jeg heller prisene du kan få skal avgjøre.

PCM 8 er uansett langt bedre en Kina maskinene.

Nej, det finns ju verkligen marginal mellan gröna Bosch och Power Craft, Silver Line och vad de nu heter...

Det blir inte aktuellt med ett "plockepinnbord":) Utan jag vill kunna flytta sågen och såga på olika ställen utan att behöva hyra in en flyttfirma för alla bord och stolar som ska med;)

Men jag ska se vad jag får betala för ett GTA 3700 bord. För en PCM 8 S passar väl på det stativet? Jag vet att cheapy har sågen för 2600 kr

Enligt Logiman verkar de inte vara kompatibla utan specialmellanlägg. Stöden på t.ex. DeWalts sågbord är justerbara i höjd, så en adapter i form av en skiva etc. kan kompenseras för.

Varför ska du flytta runt sågen hela tiden??

Normalt sett så står man på ett ställe och sågar, Att släpa runt på såg, damsugare, stativ, rullbockar är inte så kul.

Jag köpte en PCM 8 för 1,5-2 år sedan och jag e klart nöjd även om man alltid vill ha bättre, men den har funkat kanon till allt än så länge. Skall man upp till en modell för 5000 så är det ju trotts allt det dubbla, går att få tag på PCMen för 2500 nu.

Lasen kan jag hålla med om att den e lite si sådär men främst så är plastglaset framför kasst då det blir blästrat och lasern mer är en röd lampa nu. Men det går kanon att fälla ner klingan innan och se så man är rätt.

Jag monterade min såg på ett enklare stativ i verkstan och det har stått där sedan dess med undantaget att jag hjälpte en kopis med en golvläggning och det var bökigt att få in allt i bilen. I verkstan så e det hopplöst för det blir en ansamling med skit under stativet så det kommer att ryka. Planerar att bygga en bänk med underskåp och fälla ner sågen så den kommer på rätt höjd och sedan ha möjligheten att ta bort sågen enkelt och sätta den på stativ eller köra den på marken vi andra jobb. men till 99,9% använder jag den i verkstan, vill helst hålla alla spåner på en plats.

Hassenisse skrev:
Det blir inte aktuellt med ett "plockepinnbord":) Utan jag vill kunna flytta sågen och såga på olika ställen utan att behöva hyra in en flyttfirma för alla bord och stolar som ska med;)

Men jag ska se vad jag får betala för ett GTA 3700 bord. För en PCM 8 S passar väl på det stativet? Jag vet att cheapy har sågen för 2600 kr
Alle sagbord passer til PCM 8, men Bosch har et eget bord til PCM 8, som er litt enklere (og som passer direkte med den uparallele innfestingen..

Enkel forklaring på festene til boltene, der hver 0 er hull til feste:

PCM 8

0-------0
--0---0-

GCM 8

0------0
0------0

Som du forstår så er ikke festene på PCM parallele. Selve saga står fint oppå festebrakketene. Men du må da velge å bare feste den i framkant, eller bakkant. Eller du kan legge en plate i mellom som blir som en adapter. Å bare feste den med 2 skruer er null problem.

PCM 8 finnes i en PCM 8S utgave som det følger med et enkelt maskinstativ på (vedlagt bilde).

Edit: måtte redigere da festeillustrasjonen ble feil vist etter publisering.

• PCM 8 S.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ser ju ut som ett bra och stabilt stativ. Men jag tror att jag ska köpa ett bord som ser mer ut som GTA 3700. Alltså långsmalt som ger bra stöd för lite längre bitar.

En adapter kan jag enkelt fixa på jobbet eftersom vi har plåt och alla kap, slip och borrmaskiner som krävs:)

Ska och kolla på en PCM 8 S idag på K-rauta. Och då ska jag fråga ut dom lite och även kolla på bord.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.