Mikael_L skrev:
Säker på detta?

Jag har för mig att en samfällighet kan upprättas för t.ex. ett reningsverk som betjänar flera fastigheter.
Men jag kan vara ute och cykla nu, det heter kanske något annat ....

edit:
Google och wikipedia is my best friend:
[länk]
[länk]
[länk]
Det är en gemensamhetsanläggning... Det är en storskillnad mellan samfällighet och gemensamhetsanläggning.

//Anders

Hemmakatten
Nja, i princip så består även en samfällighet av en gemensamhetsanläggning. Förvaltningen av en gemensamhetsanläggning kan antingen vara en delägarförvaltning (vanligt när det är ett litet antal fastigheter som ingår) eller en samfällighetsförvaltning där en vald styrelse i enlighet med årsmötesbeslut förvaltar gemensamhetsanläggningen (vanligt vid ett större antal fastighetsägare).

thomasx skrev:
Nja. Samfälligheten är en fastighet, eller flera, och skötseln av denna fastighet är samfällighetens ansvar, oavsett vad som står i stadgarna. En samfällighet kan inte frånsäga säg ansvaret för samfälligheten bara genom att skriva stadgar, lag går före en enskild förenings stadgar. Om man t.ex. underlåter sig att sköta ett träd som sedan faller i huvudet på någon kan samfälligheten bli ansvarig.

Det är inte heller praktiskt möjligt att skriva stadgar som reglerar allt in i minsta detalj.
Blir lite förrvirrat med termer från hedenhös tid blandat med de man använder idag.

Idag talar man om gemensamhetsanläggningar, exempelvis ett system av vägar, en grönyta (kan vara en hel fastighet eller del av fastighet), reningsverk osv. Gemensamhetsanläggningarna förvaltas sedan ofta av samfällighetsföreningar. De kan också förvaltas direkt av gemensamhetsanläggningens deltagande fastigheter men det brukar bli svårt om konflikter uppstår. Samfällighetsföreningar är då mer lämpligt.

När man talar om "samfälligheter" som man gjorde förr blir det såklart begreppsförvirring. Men som jag uppfattat det menar de flesta med samfällighet hela paketet, dvs gemensamhetsanläggning+samfällighetsförening="samfällighet".

Mikael_L skrev:
Nja, jag tror att frohike har helt rätt.
Det enda som samfälligheten ska sköta är det som är samfällt enligt stadgarna.
Det är inte alls säkert att lekplatsen och grusgångarna är delar av samfälligheten.
Eller så hör det till någon gråzon, i stadgarna benämnt som "allmänna ytor" eller något annat luddigt och vagt begrepp.

Så TS måste nog plöja genom stadgarna noggrant och försöka bena ut vad som ligger inom samfällighetens ansvar.
Stadgeförändringar kan också vara en god idé ifall det finns mycket snömos inskrivet.

Jag antar att samfälligheten kan göra saker utöver det som är stadgat, ifall en majoritet vill detta. Men risken finns alltid att det blir surt efteråt, med medlemmar som inte vill ge ansvarsfrihet, revisorer som tycker medel använts fel och anmälningar och utredningar.
Det allra enklaste är glasklara stadgar och att endast följa dessa.
Som jag förstått det kan man inte ändra samfällighetensföreningens åtagande genom stadgeändring. Det är lantmäteriets förrättning som styr. Lantmätaren har fattat ett beslut där det framgår vad åtagandet är. Ska man utvidga en gemensamhetsanläggning ska ny förrättning genomföras.

Angående åtaganden, om det enbart står i stadgarna att samfällighetensföreningen ansvarar för yttre skick (inget mer specat än så).
Omfattas alla fastigheter av detta då också?

Dock är vi fortfarande registrerade som en anläggningssamfällighet sen radhusområdet byggdes på 70-talet, men det skall ändras.

gadu^ skrev:
Angående åtaganden, om det enbart står i stadgarna att samfällighetensföreningen ansvarar för yttre skick (inget mer specat än så).
Omfattas alla fastigheter av detta då också?

Dock är vi fortfarande registrerade som en anläggningssamfällighet sen radhusområdet byggdes på 70-talet, men det skall ändras.
Jag antar att din och grannarnas fastigheterna är friköpta, eftersom det finns en samfällighet. Så fastigheterna som har andel i samfälligheten är inte samfällighetens ansvar, stadsbyggnadskontoret har all info och kartor m.m. om vad som omfattas i erat fall, och var gränser går osv. Kolla med dom, om du bor i göteborg så har dom datorer som man själv kan söka och få fram massvis med info på.

Hade det t.ex. varit en bostadsrättsförening hade det sett annorlunda ut på många sätt och vis.

Ni har hamnat i en situation som inte är helt ovanlig. Tyvärr har samhället lämnat samfällighetsföreningar i sticket på ett sätt. Det finns nämligen ingen tillsynsmyndighet som man kan vända sig till. Det som står till buds är att gå till domstol. Alltså ett krångligt och ofta dyrt tillvägagångssätt. Ett sätt att kanske komma vidare är att personligen ansluta sig till Villaägarnas Riksförbund. Där kan man nämligen få gratis rådgivning av jurister. Du kan inte sätta laga kraft bakom dina idéer med hjälp av juristerna men det kan kanske gå att övertyga motsträviga medlemmar genom att argumentera med juristernas uppfattning.

Et annat sätt kan vara att rådfråga Lantmäteriet i din kommun. Detta har jag mycket god personligerfarenhet av men vad du kan få ut av detta beror på hur den lantmätare du får tala med ställer sig. Detta varierar naturligtvis mellan olika lantmätare. Personligen har jag lyckats få stöd genom att läsa på ordentligt för att sedan beskriva min egen tolkning av någon specifik regelfråga och undrat om jag förstått saken rätt. Att gå fram på det viset innebär att lantmätaren inte behöver förklara så mycket vilket underlättar för denne då Lantmäteriet inte är tillsynsmyndighet.

Hoppas innerligt det löst sig så här 11 år senare. :D

• Gilla
Nick 72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.