Jag har bestämt för mig att sedan några år tillbaka finns det en lag som säger att samfällighetsföreningar måste ha "tillräcklig" underhållsfond.

(Hur mycket "tillräckligt" är vet jag dock inte. Det är givetvis individuellt för föreningen. Föreninguellt?:S)

Samla 19 hushåll, det är en majoritet i det här fallet, och så försöker ni köra en linje som bygger på gemensamt värdeskapande. Eftersom det handlar om Stockholms län så betyder välvårdad lekplats, välvårdade grusgångar och välvårdade garage flera hundratusen kronor i värde på huset. Ingen vill bo där det ser förfallet ut.

Länsstyrelsen brukar försöka hålla sig ifrån sådana där konflikter, men ställa upp med generella råd och tolkningar av lagen är inte helt omöjligt. Är det väldigt infekterat får man kanske ta in notarius publicus för att leda ett årsmöte.

Jag får lite grann intrycket att några är rädda för vad den där garagerenoveringen kommer att kosta. Kanske kan man komma någonstans genom att också börja kostnadsberäkna den på ett ungefär? Det är inte helt ovanligt att människor som är födda på Hedenhös tid har svårt att få pensionen att räcka till för sitt boende.

Tycker "Swetrot" säger mycket kloka saker. Gubben från hedenhös kanske just har en dålig pension som gör att han har svårt att bo kvar om det skulle bli dyra kostnader i samfälligheten. När man är ung kanske det ses från ett annat perspektiv och ser det så att nästa års löneförhöjning för ena parten löser det hela. Det är nog många äldre som skulle skämmas för att de inte hade råd att bo kvar om kostnaderna steg, därav de vill snåla på allt.

Nu kanske det inte alls är så utan det bara är en riktigt sur och jobbig gubbe :). Sedan är jag dålig på hur samfälligheter är byggda men finns där ingen underhållsplan likt i en bostadsrättsförening? Då vet alla hur mycket pengar som behöver avsättas och vad allt kostar. I min förening har vi exempelvis en horisont över de 10 nämsate åren. Då vet alla att pengarna räcker till och att de avsätts tillräckligt med pengar.

Locos skrev:
Sedan är jag dålig på hur samfälligheter är byggda men finns där ingen underhållsplan likt i en bostadsrättsförening?
Det är inte tvingande med underhållsplaner i samfälligheter. I vår samfällighet görs extra utdebiteringar inför större åtgärder på de gemensamma anläggningarna som planteringar, hårdgjorda ytor och lekplatser. Besluten om extra utdebiteringar tas på årsmöten och sker på två till tre års sikt.
Med en bra och väl förankrad styrelse har vi aldrig under 40 år haft några problem.

Henri skrev:
Med en bra och väl förankrad styrelse har vi aldrig under 40 år haft några problem.
Har ni haft samma styrelse i 40 år?

thomasx skrev:
Har ni haft samma styrelse i 40 år?
Åtminstone styrelseordföranden har varit den samma. En bra kontinuitet i styrelsen har varit en fördel.

Mikael_L
zenobia skrev:
Men jösses, hur svårt kan det vara, man har valt att bo tillsammans med andra i en förening. Lekplatsen och gångarna tillhör föreningens yttre och alla som bor i föreningen drar nytta av ett välskött område.
Nja, jag tror att frohike har helt rätt.
Det enda som samfälligheten ska sköta är det som är samfällt enligt stadgarna.
Det är inte alls säkert att lekplatsen och grusgångarna är delar av samfälligheten.
Eller så hör det till någon gråzon, i stadgarna benämnt som "allmänna ytor" eller något annat luddigt och vagt begrepp.

Så TS måste nog plöja genom stadgarna noggrant och försöka bena ut vad som ligger inom samfällighetens ansvar.
Stadgeförändringar kan också vara en god idé ifall det finns mycket snömos inskrivet.

Jag antar att samfälligheten kan göra saker utöver det som är stadgat, ifall en majoritet vill detta. Men risken finns alltid att det blir surt efteråt, med medlemmar som inte vill ge ansvarsfrihet, revisorer som tycker medel använts fel och anmälningar och utredningar.
Det allra enklaste är glasklara stadgar och att endast följa dessa.

Mikael_L skrev:
Nja, jag tror att frohike har helt rätt.
Det enda som samfälligheten ska sköta är det som är samfällt enligt stadgarna.
Det är inte alls säkert att lekplatsen och grusgångarna är delar av samfälligheten.
Eller så hör det till någon gråzon, i stadgarna benämnt som "allmänna ytor" eller något annat luddigt och vagt begrepp.

Så TS måste nog plöja genom stadgarna noggrant och försöka bena ut vad som ligger inom samfällighetens ansvar.
Stadgeförändringar kan också vara en god idé ifall det finns mycket snömos inskrivet.

Jag antar att samfälligheten kan göra saker utöver det som är stadgat, ifall en majoritet vill detta. Men risken finns alltid att det blir surt efteråt, med medlemmar som inte vill ge ansvarsfrihet, revisorer som tycker medel använts fel och anmälningar och utredningar.
Det allra enklaste är glasklara stadgar och att endast följa dessa.
Nja. Samfälligheten är en fastighet, eller flera, och skötseln av denna fastighet är samfällighetens ansvar, oavsett vad som står i stadgarna. En samfällighet kan inte frånsäga säg ansvaret för samfälligheten bara genom att skriva stadgar, lag går före en enskild förenings stadgar. Om man t.ex. underlåter sig att sköta ett träd som sedan faller i huvudet på någon kan samfälligheten bli ansvarig.

Det är inte heller praktiskt möjligt att skriva stadgar som reglerar allt in i minsta detalj.

Det är väl bara som någon säger att fixa ihop en majoritet vid nästa möte och rösta igenom ett förslag som ålägger styrelsen att fixa till dessa saker?

Mikael_L
thomasx skrev:
Nja. Samfälligheten är en fastighet, eller flera, och skötseln av denna fastighet är samfällighetens ansvar, oavsett vad som står i stadgarna. *klipp*
Säker på detta?

Jag har för mig att en samfällighet kan upprättas för t.ex. ett reningsverk som betjänar flera fastigheter.
Men jag kan vara ute och cykla nu, det heter kanske något annat ....

edit:
Google och wikipedia is my best friend:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Samfällighet_(juridik)
http://www.viivilla.se/Core-Pages/Articles/2002/06/14/Bilda-samfallighetsforening/
http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Entrance.aspx?id=8613

Redigerat:
Henri skrev:
Åtminstone styrelseordföranden har varit den samma. En bra kontinuitet i styrelsen har varit en fördel.
Med kontinuitet menas oftast inte att man har samma ledare i 40 år, utan snarare att man har överlapp mellan ledamöterna i styrelsen. Själv är jag långt ifrån övertygad om att det är enbart fördelar att ha samma ordförande så lång tid.

Mikael_L skrev:
Säker på detta?

Jag har för mig att en samfällighet kan upprättas för t.ex. ett reningsverk som betjänar flera fastigheter.
Men jag kan vara ute och cykla nu, det heter kanske något annat ....

edit:
Google och wikipedia is my best friend:
[länk]
[länk]
[länk]
Javisst, och i detta fallet är den en fastighet som ägs gemensamt av andra fastigheter genom en samfällighetsförening, och då kallad samfälligheten.

Och ja, jag är säker på att man inte kan friskriva sig från lagstadgat ansvar i en samfällighets stadgar. Annars skulle jag skriva över min bil på vår samfällighet och i stadgarna skriva att det med föreningens bilar är tillåtet att överskrida fartgränser och att fordonen får parkeras var som helst utan att erlägga parkeringsavgift ;)

Redigerat:
thomasx skrev:
Med kontinuitet menas oftast inte att man har samma ledare i 40 år, utan snarare att man har överlapp mellan ledamöterna i styrelsen. Själv är jag långt ifrån övertygad om att det är enbart fördelar att ha samma ordförande så lång tid.
Det är sant att det inte alltid är enbart fördelar att ha samma ordförande eller styrelse under lång tid. Men att ha kontinuitet (oavbrutet sammanhang) när något fungerar bra är naturligtvis värdefullt. När däremot en styrelse inte fungerar tillfredställande bör den ju bytas ut, vilket kan vara fallet i TS:s exempel.

Redigerat:
Henri skrev:
Det är sant att det inte alltid är enbart fördelar att ha samma ordförande eller styrelse under lång tid. Men att ha kontinuitet (oavbrutet sammanhang) när något fungerar bra är naturligtvis värdefullt. När däremot en styrelse inte fungerar tillfredställande bör den ju bytas ut, vilket kan vara fallet i TS:s exempel.
Ändrar du i min text när du citerar mig?

thomasx

Tyvärr ett misstag, nu åtgärdat. Tack för påpekandet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.