Finns fler som det tar tid för :D

Har själv hållit på nu i tre månader. Mitt försvar är bytt vatten i hela kåken (nästan klart, fattas badrumsdelen ;) ) fixat tvättstugan,pannrummet osv. Sen råkade badrumsrenoveringen bli två badrum(inkl 1 bastu) 1 st vardagsrum och vårt sovrum :rolleyes:

Men men vad göra, ligger det vägg i vägg och vägg måste bort så är det bara att hugga i.

Har iaf kommit en bra bit påväg och fått till många sluga lösningar.

Värsta var rivningen för mig, det tog nästan en månad bara att få ur det gamla skräpet lägg på det en bärande vägg samt att 7 tumsspik sitter :eek:

hm...började i Juni -07, spackalde golvet i helgen med hjälp av en bekant efter att ha letat, letat & väntat, väntat på golvläggare sen augusti...Allt tar minst dubbelt så lång tid som den där dubbla tiden man trodde det skulle ta...:)

mvh

Underbart!

Här har jag haft ågren för att jag inte kom längre med badrummet i stugan förra året. Inget lugnar så mycket som att veta att fler tar tid på sig. :) Tanken var att snabbt fixa till badrummet i höstas men när vi började plocka isär befintligt "badrum" insåg vi snart att det var en hel del mer som behövde fixas.

Bilden till vänster visar hur det såg ut under duschplatsen. "Golvbjälkarna" är inget man vill ha kvar för att lägga klinkergolv på. Tunna reglar som var uppallade med hålstensblock och träbitar. Blev till att riva bort och gjuta plintar som förankrades i berget för att sedan lägga nytt bjälklag.

Till höger är hur det ser ut innan stugan stängdes för vintern. Väggen med den gröna dörren som syns på första bilden är bortriven och badrummet förlängt med någon meter. Ny vägg och nya golvbjälkar är på plats, liksom avlopp och ny anslutning för inkommande vatten.

Tror ni det hinner bli klart till den 27 juni? Ska ju bara få dit el, regla upp väggarna, isolera, på med gips och spånplattor, flytspackla, klinkra och kakla, installera reningsverk... Hej Ågren, kommer du igen?

• 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 11.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
joflopp: Klart det hinner bli klart till Juni, du skrev ju inget år så du kan justera slutdatum efter behov :)

Uack, själv rev jag vårt badrum igår. En stor spricka i klinkergolvet har gjort att vi inte duschat på ett år snart på ovanvåningen.
Golvet var uppbyggt med golvspå, gips samt 10mm flytspackel. Golvgipset hade möglat i ovankant med såg fint ut i underkant. Då ångrar man inte att man rev skräpet. Det skall vara klart till sommaren i all fall. :)

Uppdatering: Har rekat rör & avlopp under huset, samt kommit fram till att hela badrumsväggen ska flyttas 60cm in mot hallen
som ändå är onödigt stor. Detta medför förstås att dörrhålet till tv-rum ska sättas igen och flyttas, gipsas, tapetseras om, flytta el mm mm mm . :)

www.nybleus.se/hus/gallery/images/badrumnedre/index.php

Skönt att bli kvitt järnrören. De är inte roliga att hålla på med, skarva eller ens lägga. Hade mitt KV i såna rör (galvade) och det var väl 1/10 som var öppen resten mög där det var som värst. I snitt var nog ½ röret igensatt :eek:

Ja på sina ställen har vi så också. Det jobbiga är att så fort man slår av vattnet vid vattenmätaren och sen slår på, så släpper massa järn som sätter sig i blandarna. Då får man stänga av igen, montera bort blandaren, slå på vattnet och "blåsa" ur rosten. Ruggigt tröttsamt.

Men snast så slipper vi det :)

Toaletten på övervåningen tog ca 1tim att fylla på sig tidigare, det var 1dm med rostflagor som satt i röret närmast ballofixen, efter urblåsning så funkar det som en dans :)

Hade själv typ 2 mm hål i Kv-ledningen till nedre badrum. Funkade som så att man fick snabba på med handtvätt innan ledningarna var varma :D

Duschen var en mesig stril om man inte vill duscha 65 gradigt.

Sen ena dagen så rinner det på bra nästa dag så får man vänta ½ minut för att få ett dryckesglas fullt.

Nu med koppar hela vägen upplever jag inga problem alls och vattnet smakar inte lika mycket järn heller. Samt att det aldrig blir "grus" på glasets botten. Tom sambon tycker det är bättre ;)

Ja vi får hoppas att vattnet smakar bra efter vi bytt alla rör sen.
Nu tycker vi det smakar bra, svärfar fyller ett par dunkar med vårat vatten när de är på besök.
Undrar hur det smakar när järnet är borta? :)

Å andra sidan kommer det sabbas ändå när kommunen ska dra vattenledning på Mälarens botten för att hämta
vatten från Sthlm......... där är inte kranvattnet gott alls.

Skönt att inte vara ensam! Påbörjade relaxavdelning i oktober 2006... Har bilat upp 35m2 och grävt upp 30 cm och isolerat, lagt värmegolv och gjutit nytt golv. Dessutom rivit en bärande vägg och fått upp en H-balk. I början av januari var golvet på plats (efter 1,5 års vadande till tvättstugan). Nu funkar även värmegolvet... Fortfarande är vi dock utan väggar, tak och klinkergolv, rördragningar, lampor, el och allt annat som gör en halvmöglig betongavdelning till relaxrum. Golv och kakel ligger i bastun (som modifierats), ny bastudörr, duschhörna, dörrar till rummen i källaren, nytt källarfönster osv ligger i vårt "bibliotek". Dvs heeelt omöjligt att komma in i detta rum.

Samtidigt ska man få till sista terminen av högskolestudier, extraarbete och kunna "ha tid för sig själv". Skönt att utomhussäsongen dessutom är påväg, med allt vad det innebär. Vad ger man sig in i??

Hej!

Vi har också bestämmt oss att börja bygga badrum. Tanken var att man börja planera tidigt i januari. Men än så länge har inte mycket hänt. Allt hänger nu på vad för duschkabin vi ska ha och där kan vi inte bestämma oss.
Vi ville ha först en med badkar men de är bara för dyrt så det ska blir en vanligt duschkabin med tak (alltså ångstät) ca 1m x 1m. Men som sagt vi har ingen aning vad som är bra eller dåligt.

Några tips??

Badrummet kommer att vara på övervåningen av vårt 1 1/2 plans hus. Storleken blir ca 10 m2 ( ca 2x5m, vi har så mycket plats, därför så stort). Badrummet ligger på ena hälften av huset där vi ska ha bad- och sovrummet bredvid varann.
Toan kommer å vara i en liten skrubb, bredvid badrummet och sen duschkabin, 2 handfat (eller dubbelhandfat) några skåp och sen min lilla-roliga idé, en sjutdörr till sovrummet.

Men sen kommer det jag är lite rädd för...att man då bygger "enligt byggreglerna". Allt från avlop, golvvärme, el....etc
Men som tur är min svåger en som kan allt, så jag får väl plåga honom hela tiden :D

Ja du Kesella, det är hårda bandage att renovera hus :)
Men om man kan njuta lite av resan så är det, när man tittar i "backspegeln" roligt och värt besväret :)

Lennardo: Vi funderade också på glasdörrar med ett duschkar till, tittade IDO´s hörnvariant, den hade listpris på över 10.000:-
i deras katalog.

Känns helt galet i våran värld när man nästan får halva badrummets material för de pengarna....4kvm

Jag hittade lite billigare grejjer på badoo.se , självklart inte lika snyggt men ett bra alternativ.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.