342 läst · 8 svar
342 läst
8 svar
Kanalfläkt som förbättrar ventilationen i badrum och toalett i villan
Jag bor i ett tegelhus från 1939 med en utbyggnad från 1965. I huset finns ett badrum och en toalett, där ventilationen består av två ventiler en i varje rum som går ihop och sedan leds upp till vinden och vidare ut genom skorstenen.
Vi har problem med att speglar och andra ytor blir fuktiga, och det tar lång tid innan imma på fönstren försvinner. Dessutom upplever vi att luften står stilla i huset, trots att vi har installerat friskluftsventiler i sovrum och vardagsrum.
Vi använder vår eldstad sällan och har bergvärme. För att förbättra luftflödet och minska fuktproblemen vill jag installera en kanalfläkt som går på låg hastighet kontinuerligt men som kan styras via vårt smarta hemsystem för att öka ventilationen vid behov, till exempel efter bad eller långa duschar.
Jag har tittat på Systemair KVK 160 Silent EC som en möjlig lösning. De flesta företag rekommenderar ett FTX-system, men jag tror att en kanalfläkt kan vara en mer praktisk och kostnadseffektiv lösning för vårt hus.
Jag bilder med en skiss på hur jag tänkt mig installationen. Finns det någon med erfarenhet av liknande lösningar som har input eller förslag?
Vi har problem med att speglar och andra ytor blir fuktiga, och det tar lång tid innan imma på fönstren försvinner. Dessutom upplever vi att luften står stilla i huset, trots att vi har installerat friskluftsventiler i sovrum och vardagsrum.
Vi använder vår eldstad sällan och har bergvärme. För att förbättra luftflödet och minska fuktproblemen vill jag installera en kanalfläkt som går på låg hastighet kontinuerligt men som kan styras via vårt smarta hemsystem för att öka ventilationen vid behov, till exempel efter bad eller långa duschar.
Jag har tittat på Systemair KVK 160 Silent EC som en möjlig lösning. De flesta företag rekommenderar ett FTX-system, men jag tror att en kanalfläkt kan vara en mer praktisk och kostnadseffektiv lösning för vårt hus.
Jag bilder med en skiss på hur jag tänkt mig installationen. Finns det någon med erfarenhet av liknande lösningar som har input eller förslag?
Produkter som diskuteras: "Kanalfläkt"

Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Eller så sätter du en fläkt på skorsten. Finns de flera ventilationskanaler så kan dom åxå få hjälp.O ohls skrev:Jag bor i ett tegelhus från 1939 med en utbyggnad från 1965. I huset finns ett badrum och en toalett, där ventilationen består av två ventiler en i varje rum som går ihop och sedan leds upp till vinden och vidare ut genom skorstenen.
Jag har funderat på det också, men eftersom jag har en eldstad behöver jag en anpassad lösning för ventilation. Jag fick en offert på 60–70 000 kr för en sådan lösning och inget jag kan göra själv, medan det här alternativet skulle kosta runt 7 000 kr i material och jag gör det sjölv. Nackdelen är dock som du säger att jag då inte får med ventilation för de andra kanalerna, hmm svårt att välja.B Belastar skrev:
Men skall du elda i framtiden i kamin/panna så skall de vara av klassen som tål det - rökgasfläkt.
---
klassiskt problem när man går från oljeledad panna till bergvärme och draget slutar att fungera för att skorstenen blir kall.
jag skulle dock först prova att sätta in miljöstyrda motsvarande PAX-fläktar i ventilationsventilerna innan man börja riva på vind med grövre doningar.
De är satta med en grunddrag och vid aktivitet i badrummet att direkt eller fördröjd gå upp i hastighet en tid efteråt. de har ofta både ljusdetektor (dvs registrera upptända ljuset i rummet) för att märka aktivitet och hygrometer som märker när fukten ökar.
---
klassiskt problem när man går från oljeledad panna till bergvärme och draget slutar att fungera för att skorstenen blir kall.
jag skulle dock först prova att sätta in miljöstyrda motsvarande PAX-fläktar i ventilationsventilerna innan man börja riva på vind med grövre doningar.
De är satta med en grunddrag och vid aktivitet i badrummet att direkt eller fördröjd gå upp i hastighet en tid efteråt. de har ofta både ljusdetektor (dvs registrera upptända ljuset i rummet) för att märka aktivitet och hygrometer som märker när fukten ökar.
Om du bygger en låda på skorsten för ventilation så drar du rökkanalen rätt igenom.O ohls skrev:Jag har funderat på det också, men eftersom jag har en eldstad behöver jag en anpassad lösning för ventilation. Jag fick en offert på 60–70 000 kr för en sådan lösning och inget jag kan göra själv, medan det här alternativet skulle kosta runt 7 000 kr i material och jag gör det sjölv. Nackdelen är dock som du säger att jag då inte får med ventilation för de andra kanalerna, hmm svårt att välja.
Jag fick råden av PAX-själva att inte ansluta två fläktar till samma kanal pga av det finns då risk att det går från ett rum till ett annat istället för upp till skorsten, har även förstått att en sådan fläkt inte orkar på samma sätt som en kanalfläkt. Men vet ej om det är sant.X xxargs skrev:Men skall du elda i framtiden i kamin/panna så skall de vara av klassen som tål det - rökgasfläkt.
---
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Kanalfläkt istället för självdrag
Ventilation -
Har vi problem med ventilationen? Drar kallt från gallret
Ventilation -
Koppla en vanlig köksfläkt till en kanalfläkt på taket?
Kök -
Möss som gnagt kring ventilationens avluft, ftx, hur påverkar det?
Ventilation -
Hur förbättrar jag ventilationen?
Ventilation