Den spisen jag tänkte köpa heter Electrolux EKI7553BTX och det står inget i manualerna och fotot på baksidan av spisen är ör dålig upplösning för att se möjliga inkopplingar. Därför vände jag mig till kundtjänst på Electrolux och fick följande svar:
Våra spisar går att koppla om till nedan sätt 🙂 :
230V
1x25A, enfas + jord och nolla
2x20A tvåfas + jord och nolla
3x16A trefas + jord och nolla

400V
2x20A tvåfas + jord
3x16A trefas + jord //Alice

returen returen skrev:
bra fråga
Ge dig, du har helt enkelt fel.
Världen går inte under för det.😉

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
B Boko57 skrev:
Den spisen jag tänkte köpa heter Electrolux EKI7553BTX och det står inget i manualerna och fotot på baksidan av spisen är ör dålig upplösning för att se möjliga inkopplingar. Därför vände jag mig till kundtjänst på Electrolux och fick följande svar:
230V

400V
2x20A tvåfas + jord
Är det en EKI så måste du se till att du har nollan fungerande

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Boko57 skrev:
Idag har jag en spis som är ansluten till 3-fas 3x16A. Se bilder så ser ni hur den är inkopplad.

Jag tänkte köpa en ny spis och där säger leverantören att den kan kopplas in enligt 3x16A 3-fas + jord.

Vad jag kan se så har jag en nolla också vilket gör mig lite förvirrad om den nya spis går att koppla in till det jag har utan att ansluta nollan?

Jag ska tillägga att jag inte tänkte mixtra med detta själv men vill veta innan jag köper spisen att den kan kopplas in utan en massa problem.
Sen är det bra att du kopplar faserna rätt så rotationen blir åt rätt håll. Annars går varmluftsfläkten baklänges

• Haha
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
B Boko57 skrev:
230V

400V
2x20A tvåfas + jord
Det tror jag inte på, det där är en induktionsspis och dom kan inte köras utan nolla.

D Dilato skrev:
Ge dig, du har helt enkelt fel.
Världen går inte under för det.😉
vi vet inte elementspänningen
och vi vet inte hur den blå ledaren används
så risken är att TS får fel och/eller farlig information

B Boko57 skrev:
230V

400V
2x20A tvåfas + jord
Då har nog inte Alice koll på produkterna dom säljer. Det finns inga spisar där nollan är valbar, eftersom det betyder att den går på både 230 och 400V. Dessutom står det uttryckligen i produktinformationen: "Spänning, V 230" vilket alltid kräver nolla.

Men då din nuvarande spis också kräver nolla så kommer det inte bli några problem.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
returen returen skrev:
vi vet inte elementspänningen
och vi vet inte hur den blå ledaren används
så risken är att TS får fel och/eller farlig information
Det är ju helt uppenbart att elementspänningen är 230V. Hur skulle det annars finnas ett alternativ i inkopplinganvisningarna med en fas/230V?

Hade det varit en 400V-spis skulle inkopplingsalternativen sett ut så här:

Inkopplingsanvisningar för en enhet med 400V elementspänning, visar kopplingsmöjligheter för L1, L2, L3 och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dvs två eller tre faser. Inte en.

• Gilla
Wheelabrator och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det tror jag inte på, det där är en induktionsspis och dom kan inte köras utan nolla.
nä TS har fått lika ofullständig/felaktig info från elx callcenter i Piteå som av oss

Men en EKI SKALL HA fungerande nolla framdragen och det bör/skall kontrolleras

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är ju helt uppenbart att elementspänningen är 230V. Hur skulle det annars finnas ett alternativ i inkopplinganvisningarna med en fas/230V?

Hade det varit en 400V-spis skulle inkopplingsalternativen sett ut så här:

[bild]

Dvs två eller tre faser. Inte en.
det alternativet med byglingar har inte TS på sin spis så lura nu inte TS detta

Som av en händelse råkar jag ha exakt den spisen och den kommer med en fullkopplad perilex 3 faser, nolla och jord.

returen returen skrev:
Vilket alternativ? Har du sett några andra bilder än de som finns i tråden?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
returen returen skrev:
Elektrisk kopplingsschema med märkning för 400V 3-fas (3N~) och jordanslutning (PE).

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Det var tydligen ingen enkel fråga jag ställde. . . .

Tolkar jag det rätt med tanke på Dilatos svar att den tänkta spisen skulle passa i samma Perilex uttag?

B Boko57 skrev:
Tolkar jag det rätt med tanke på Dilatos svar att den tänkta spisen skulle passa i samma Perilex uttag?
Ja. Med ett fullkopplat sladdställ.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.