Idag har jag en spis som är ansluten till 3-fas 3x16A. Se bilder så ser ni hur den är inkopplad.
Jag tänkte köpa en ny spis och där säger leverantören att den kan kopplas in enligt 3x16A 3-fas + jord.
Vad jag kan se så har jag en nolla också vilket gör mig lite förvirrad om den nya spis går att koppla in till det jag har utan att ansluta nollan?
Jag ska tillägga att jag inte tänkte mixtra med detta själv men vill veta innan jag köper spisen att den kan kopplas in utan en massa problem.
Jag tänkte köpa en ny spis och där säger leverantören att den kan kopplas in enligt 3x16A 3-fas + jord.
Vad jag kan se så har jag en nolla också vilket gör mig lite förvirrad om den nya spis går att koppla in till det jag har utan att ansluta nollan?
Jag ska tillägga att jag inte tänkte mixtra med detta själv men vill veta innan jag köper spisen att den kan kopplas in utan en massa problem.
Om du ska ha spis utan nolla så har du ett perilex stickpropp utan stift för nollaB Boko57 skrev:Idag har jag en spis som är ansluten till 3-fas 3x16A. Se bilder så ser ni hur den är inkopplad.
Moderator
· Stockholm
· 53 522 inlägg
Nja, om man tittar bortom induktionsspisarna så är det ganska lätt att hitta 400V modeller. I alla fall var det så för 3-4 år sen när jag köpte ny spis.H hempularen skrev:
Japp, gjutjärnsplatta eller glaskeramik finns det hyffsat gott om som kan gå på 3-fas utan nolla.useless skrev:
Men för TS är det ju inget problem eftersom det redan finns en nolla om det skulle behövas.
Moderator
· Stockholm
· 53 522 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 53 522 inlägg
Det ser väl ut som det finns nolla på den bef. spisen, som förhoppningsvis har fungerat.
du har ingen nolla utan den blå används som fasledare ur detta sladdställetB Boko57 skrev:Idag har jag en spis som är ansluten till 3-fas 3x16A. Se bilder så ser ni hur den är inkopplad.
du måste kolla i husets installation om det finns nolledare fram till spisens anslutning
du behöver antingen en spis med 400v elementspänning eller en som använder nollledare dvs vilket du måste kolla att du har