Idag har jag en spis som är ansluten till 3-fas 3x16A. Se bilder så ser ni hur den är inkopplad.

Jag tänkte köpa en ny spis och där säger leverantören att den kan kopplas in enligt 3x16A 3-fas + jord.

Vad jag kan se så har jag en nolla också vilket gör mig lite förvirrad om den nya spis går att koppla in till det jag har utan att ansluta nollan?

Jag ska tillägga att jag inte tänkte mixtra med detta själv men vill veta innan jag köper spisen att den kan kopplas in utan en massa problem.

• Anslutningsblock med sex kablar i olika färger för en 3-fas spisinstallation med märkta portnummer, inklusive en jordning och nollkabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en elanslutningsschema för en spis med 400V 3N~ med uppgifter om faser L1, L2, L3, nollan N, och jord PE.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Boko57 skrev:
Idag har jag en spis som är ansluten till 3-fas 3x16A. Se bilder så ser ni hur den är inkopplad.

Jag tänkte köpa en ny spis och där säger leverantören att den kan kopplas in enligt 3x16A 3-fas + jord.

Vad jag kan se så har jag en nolla också vilket gör mig lite förvirrad om den nya spis går att koppla in till det jag har utan att ansluta nollan?

Jag ska tillägga att jag inte tänkte mixtra med detta själv men vill veta innan jag köper spisen att den kan kopplas in utan en massa problem.
Om du ska ha spis utan nolla så har du ett perilex stickpropp utan stift för nolla

• Haha
returen
  • Laddar…
B Boko57 skrev:
Det är väldigt ovanligt idag med spisar som är rena 400V spisar. Som alltså kopplas in utan nolla. Men OM det verkligen är så, så är det bara att inte koppla in nollan.

• Haha
returen
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är väldigt ovanligt idag med spisar som är rena 400V spisar. Som alltså kopplas in utan nolla. Men OM det verkligen är så, så är det bara att inte koppla in nollan.
Nja, om man tittar bortom induktionsspisarna så är det ganska lätt att hitta 400V modeller. I alla fall var det så för 3-4 år sen när jag köpte ny spis.

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nja, om man tittar bortom induktionsspisarna så är det ganska lätt att hitta 400V modeller. I alla fall var det så för 3-4 år sen när jag köpte ny spis.
Japp, gjutjärnsplatta eller glaskeramik finns det hyffsat gott om som kan gå på 3-fas utan nolla.

Men för TS är det ju inget problem eftersom det redan finns en nolla om det skulle behövas.

• Haha
returen
  • Laddar…
Jag tänker mest på om det råder ett missförstånd.

B Boko57 skrev:
där säger leverantören att den kan kopplas in enligt 3x16A 3-fas + jord.
Beroende på kompetensnivån hos den som givit svaret från leverantören, så skulle det kunna betyda vasomhelst.

• Gilla
returen
  • Laddar…
returen
D Dilato skrev:
Japp, gjutjärnsplatta eller glaskeramik finns det hyffsat gott om som kan gå på 3-fas utan nolla.

Men för TS är det ju inget problem eftersom det redan finns en nolla om det skulle behövas.
TS har ingen nolla

• Haha
Demmpa
  • Laddar…
Det ser väl ut som det finns nolla på den bef. spisen, som förhoppningsvis har fungerat.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
returen
B Boko57 skrev:

du har ingen nolla utan den blå används som fasledare ur detta sladdstället
du måste kolla i husets installation om det finns nolledare fram till spisens anslutning
du behöver antingen en spis med 400v elementspänning eller en som använder nollledare dvs vilket du måste kolla att du har

• Ledsen
Dilato
  • Laddar…
returen returen skrev:
TS har ingen nolla
I inlägg #1 visar TS bilder på nuvarande spis som är kopplad 3 faser, nolla och jord.

• Gilla
Demmpa och 2 till
  • Laddar…
returen
H hempularen skrev:
Det ser väl ut som det finns nolla på den bef. spisen, som förhoppningsvis har fungerat.
nej enligt inkopplingen så är den blå ledaren en fasledare

• Haha
Demmpa
  • Laddar…
returen returen skrev:
nej enligt inkopplingen så är den blå ledaren en fasledare
Nej. Titta en gång till.

Och eftersom spisen går att koppla in med en fas/230V så är garanterat elementspänningen 230V. Utan nolla skulle den gå sönder.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
returen
useless useless skrev:
Nej. Titta en gång till.

Och eftersom spisen går att koppla in med en fas/230V så är garanterat elementspänningen 230V. Utan nolla skulle den gå sönder.
men för fan läs att det står 400V elementspänning
okay det står inte
men dessa gamla spisar på 400V kopplas såhär

• Wow
Dilato
  • Laddar…
returen returen skrev:
men för fan läs att det står 400V elementspänning
Vart står det? Och vad är den gråa, svarta och bruna tråden till om den blå är en fas?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
returen
useless useless skrev:
Vart står det? Och vad är den gråa, svarta och bruna tråden till om den blå är en fas?
bra fråga
rest my case till further information

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.