Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tänkte på den biten också när jag först såg bilden, men det påverkar ju i så fall mer takets bärighet än golvets.

@DorisDoris. Kan du stå på golvet och "gunga" utan att det känns som att allt svajar så är det nog ingen fara. Din ritning visar ju på att det finns rätt gott om väggar på våningen under, även om vi inte vet precis var detta rum befinner sig.

Sviktar golvet när du "provocerar" det är det i första hand ett komfort-problem, men då kan det vara värt at ta in en konstruktör som får kolla på en förstärkning.
Men att rummet inte var isolerat från början bör inte ha påverkat hur man har dimensionerat konstruktionen, så jag tror att du kan vara helt lugn.
Rummet ligger typ där. Och nej, det svajjar inte. Det är stummt..men knarrar lite på en del av golvet.
Men jag har nog varit av uppfattningen att rummet funnits där sedan dag 1. Dvs inte byggts till i efterhand.

• Gammal ritning av ett bottenplan med kök, vardagsrum och sovrum. En del av golvplanen är markerad med en röd rektangel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nissens
Tänkte på den biten också när jag först såg bilden, men det påverkar ju i så fall mer takets bärighet än golvets.
Ja, taket drabbas värst, men golvets bärighet påverkas också.
@DorisDoris. Kan du stå på golvet och "gunga" utan att det känns som att allt svajar så är det nog ingen fara. Din ritning visar ju på att det finns rätt gott om väggar på våningen under, även om vi inte vet precis var detta rum befinner sig.

Sviktar golvet när du "provocerar" det är det i första hand ett komfort-problem, men då kan det vara värt at ta in en konstruktör som får kolla på en förstärkning.
Men att rummet inte var isolerat från början bör inte ha påverkat hur man har dimensionerat konstruktionen, så jag tror att du kan vara helt lugn.

Nissens Nissens skrev:
Ok… om det är denna bilden som visar det så har man eventuellt kapat i bärande delar här.

Eller är kattvindarna kvar bakom?
Du hade nog rätt...kattvinden är inte riktigt kvar på den sidan. På andra sidan är de okej. Försökte ta lite bilder..vet inte om du blir klokare....

• En mörk kattvind med synliga träbalkar, isoleringsmaterial på väggarna och några klädhängare på en träplanka.
    Skapa konto
  • Bild på kattvind med exponerade träbjälklag och lös isolering. Trästrukturen är synlig och det finns några nästan friliggande ledningar på golvet.
    Skapa konto
  • En bild inifrån kattvinden på ett hus, med träbjälkar och träpaneler, tagen för att visa strukturen och tillståndet på vinden.
    Skapa konto
  • Bild av en kattvind med träbjälkar och sågspån, spidertrådar hänger från taket.
    Skapa konto
  • Bild från insidan av en kattvind med träreglar och träpanel, tagen för att visa dess skick på ena sidan av taket.
    Skapa konto
  • Gilla
Nybörjaren! och 1 till
  • Laddar…
@Dowser4711 la in lite bilder. ..kattvinden finns inte riktigt kvar på den sidan...,😱

Nissens
D DorisDoris skrev:
@Dowser4711 la in lite bilder. ..kattvinden finns inte riktigt kvar på den sidan...,😱
De verkar ju ha lagt in en balk på den sidan de kapat. Förhoppningsvis är det ok. De har ju insett att det är bärande delar.

Känns golvet stabilt etc. Så hade jag inte varit orolig. Känner du dig osäker så kolla med en konstruktör. Det är ju inspekterbart. 😊

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
De verkar ju ha lagt in en balk på den sidan de kapat. Förhoppningsvis är det ok. De har ju insett att det är bärande delar.

Känns golvet stabilt etc. Så hade jag inte varit orolig. Känner du dig osäker så kolla med en konstruktör. Det är ju inspekterbart. 😊
De känns stabilt. Inget svaj eller gung eller så vad jag kan märka. Vi hade ju en konditionsgranskning..och då talade vi om att inreda till sovrum. Han sa inget om varken kattvind eller svag konstruktion. Han inspektetade ju ändå vind och kattvindar.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
D DorisDoris skrev:
Mja, det är ju snarare så att en av bjälkarna har ersatts med en avväxling mellan två andra.
Om det är korrekt dimensionerat eller ej kan vi inte svara på baserat på detta.
Men, det påverkar som sagt framförallt taket och du säger att det är ursprungligt (eller åtminstone inte nyligen gjort) så har taket inte börjat svikta än (vilket borde synas på balken, vilket det inte gör) så är det nog iallafall inte helt fel gjort.

Så, slappna av och njut av rummet istället.

Och *om* det skulle visa sig vara någon form av underdimensionering ändå kommer det inte rasa som i en dålig film, utan börja bli problem med ett svackande, gungande golv som ni kommer märka i god tid innan något inträffar.

(Under förutsättning att ni inte börjar samla på kassaksåp, flyglar eller annat i det rummet)

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
R
Jag fattar ingett av denna tråden varför skulle huset rasa helt plötsligt🤔

• Gilla
mikethebik och 10 till
  • Laddar…
Det ser riktigt stabilt ut. Ingen svikt eller gung plus en vägg mitt under. Du kan nog ha några kassaskåp och pianon där

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Så länge inga bärande väggar på undervåningen är borta så finns det väl ingen chans att våning 2 skulle rasa.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
D DorisDoris skrev:
Nej då...de är frågan om en säng, en tvbänk, en liten byrå ( ikeas spånskiveskräp) 2 stolar , en tv och 10-15 flyttlådor med lite kärl, husgeråd och dylikt. Inga pianon 🫣
Det skulle inte jag oroa mig för.

Tänk så här, du ska lätt kunna vara tio personer i ett rum samtidigt. Det är typ ett ton...

• Gilla
DorisDoris och 2 till
  • Laddar…
Var har du läst att det verkligen defacto har rasat? Vill nog påstå att det isåfall är ytterst ovanligt.........Antagligen lika stor risk att få ett flygplan i huvudet som att övervåningen kollapsar.

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
Rasa.... knappast.
Innan de skulle rasa så kommer du få glipor och sprickor på många cm.

Har man nån gång försökt riva ett hus så inser man att de ska mycket till för att de ska ge vika.

• Gilla
DorisDoris
  • Laddar…
R roke skrev:
Frågeställlningen är befogad. Speciellt om det planeras tas in tunga grejjor såsom kassaskåp eller piano eller kakelugn eller andra tunga saker.
Om huset inte är felbyggt från början, ruttet eller felaktigt ombyggt är det helt obefogat. Ett piano väger som tre välvuxna män. Om övervåningen inte skulle hålla för det så är det ett allvarligt fel på huset. Normal snölast i mellansverige ör 200kg/m2.

Om man däremot staplat böcker eller annat tungt från golv till tak i hela rummet är det en annan femma. Det kan bli över 2000 kg/m2.

• Gilla
DorisDoris
  • Laddar…
Jo men det är tveksamt om det rasar för det.......inte svenska hus iallafall. Ska vara nåt modernt då där allt är beräknat och bantat in i minsta detalj då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.