S Stefan1972 skrev:
Jo men det är tveksamt om det rasar för det.......inte svenska hus iallafall. Ska vara nåt modernt då där allt är beräknat och bantat in i minsta detalj då.
Även en 45x45 innervägg med gips blir ganska bra bärande när väl skivorna sitter där på plats.
 
  • Gilla
  • Wow
Eld och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Jag fattar ingett av denna tråden varför skulle huset rasa helt plötsligt🤔
Endast därför för att jag läste om några fall där övervåningen gett vika i gamla hus och ägaren hittat vinden i hallen när han kom hem..typ. De räckte för att min överanalytiska hjärna skulle sätta igång och fundera på min egen vindsvåning, och att jag lämpligt nu förvarar lite extra grejjer där = mer tyngd...😏
 
R
D DorisDoris skrev:
Endast därför för att jag läste om några fall där övervåningen gett vika i gamla hus och ägaren hittat vinden i hallen när han kom hem..typ. De räckte för att min överanalytiska hjärna skulle sätta igång och fundera på min egen vindsvåning, och att jag lämpligt nu förvarar lite extra grejjer där = mer tyngd...😏
Då skulle jag rekomendera dig att sluta läsa för om din överanalytiska hjärna tänder på sådant vad är nästa sak du tror😉😂
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Mja, det är ju snarare så att en av bjälkarna har ersatts med en avväxling mellan två andra.
Om det är korrekt dimensionerat eller ej kan vi inte svara på baserat på detta.
Men, det påverkar som sagt framförallt taket och du säger att det är ursprungligt (eller åtminstone inte nyligen gjort) så har taket inte börjat svikta än (vilket borde synas på balken, vilket det inte gör) så är det nog iallafall inte helt fel gjort.

Så, slappna av och njut av rummet istället.

Och *om* det skulle visa sig vara någon form av underdimensionering ändå kommer det inte rasa som i en dålig film, utan börja bli problem med ett svackande, gungande golv som ni kommer märka i god tid innan något inträffar.

(Under förutsättning att ni inte börjar samla på kassaksåp, flyglar eller annat i det rummet)
Tack snälla för att du orkar svara sakligt åt ett hysteriskt fruntimmer. Jag ska släppa de nu (försöka) och istället hitta nåt annat att oroa mej för 😅 Några kassaakåp ska vi inte förvara iaf 😁
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det ser riktigt stabilt ut. Ingen svikt eller gung plus en vägg mitt under. Du kan nog ha några kassaskåp och pianon där
Litar på de, själv förstår jag ingenting 😬
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Så länge inga bärande väggar på undervåningen är borta så finns det väl ingen chans att våning 2 skulle rasa.
Inga väggar har rivits så då bådar de gott 🫣
 
S Stefan1972 skrev:
Var har du läst att det verkligen defacto har rasat? Vill nog påstå att det isåfall är ytterst ovanligt.........Antagligen lika stor risk att få ett flygplan i huvudet som att övervåningen kollapsar.
I en fb grupp om renovering av äldre hus. Jaa de låter ju otroligt men...vad vet jag 😏
 
R Rejäl skrev:
Då skulle jag rekomendera dig att sluta läsa för om din överanalytiska hjärna tänder på sådant vad är nästa sak du tror😉😂
Jag försöker låta bli men ibland snubblar man över de iaf. De tar aldrig slut kan jag berätta 🫢
 
R
D DorisDoris skrev:
Jag försöker låta bli men ibland snubblar man över de iaf. De tar aldrig slut kan jag berätta 🫢
Du får lägga ned med sociala medier som till 90% består av osanningar och lögner..
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Då skulle jag rekomendera dig att sluta läsa för om din överanalytiska hjärna tänder på sådant vad är nästa sak du tror😉😂
Asbest. Någon?
 
  • Haha
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
R
Intet Intet skrev:
Asbest. Någon?
Fast det är någ troligare att man stöter på asbest än att ett bebott hus rasar, tror du inte det?
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Asbest. Någon?
Har redan gått igenom min asbestperiod. 😉 Bern there done that. De är ett tacksamt ämne att ha ångest över.
 
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
D DorisDoris skrev:
Har redan gått igenom min asbestperiod. 😉 Bern there done that. De är ett tacksamt ämne att ha ångest över.
Svartmögel?
 
D DorisDoris skrev:
I en fb grupp om renovering av äldre hus. Jaa de låter ju otroligt men...vad vet jag 😏
Läste faktiskt för många år sedan om ett hus som rasat under renovering. Då hade ägaren tagit bort samtliga innerväggar, och tror jag även mellanbjälklag. Då ramlade huset ihop. Ägaren dog.

Men det är väl ingen här på Byggahus som hittar på sådana dumheter.
 
Intet Intet skrev:
Svartmögel?
Det också, mögel överlag. De återkommer med jämna mellanrum 😉
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.