10 329 läst · 33 svar
10k läst
33 svar
Kan man "låna" skyddsjord från en närliggande del av el systemet?
Den stora faran kan uppstå när mani framtiden kopplar bort den grupp som jorden är tagen från. då står man plötsligt med en del av anläggningen som man TROR är jordad men i realiteten saknas jorden.Demmpa skrev:
Det är i likhet med sin kusin Sjödin ledande posörer som då och då i sina kanaler måste kasta ut något litet bete om inte annat för att visa " titta jag finns också". En mycket dyr kopp kaffe med Agda hör ju också till verksamheten för de som är lockade.O Steamboy skrev:En av landets ledande elsäkerhetsexperter håller inte med er. Mats Jonsson är väldigt tydligt när han säger: "Det finns inget generellt förbud mot separat framdragen skyddsledare".
Han säger även:
"På ett socialt forum raljerades det över en separat framdragen skyddsjordsledare. Samtliga som kommenterade verkade anse att detta var ett fel.
...
...
En separat framdragen skyddsledare ryms inom begreppet god elsäkerhetsteknisk praxis. Det finns dock vissa förutsättningar, till exempel när det gäller minimiarea."
Hela artikeln: : [länk]
Edit: Tittar man på bilden i artikeln så uppstår en helt annan fråga! Gäller inte kravet om dubbelisolering på skyddsjordsledaren?
Nu har jag läst artikeln, och jag har nog läst den förr, och jag vill nog hålla mig till att det i bostäder och andra privata utrymmen där vanligt folk har hela ansvaret för elanläggningen är det god elsäkerhetsmässig praxis att låta skyddsledaren följa resten av tåtarna. Detta för att minska risken för bortkopplad och felkopplad jord, även om man bara får "byta" strömbrytare och uttag läggs det gärna på lite "moms" på vad som faktiskt görs och då minskar risken för fel om det är enkelt. Jag har svårt att se några direkta anledningar till att den skulle gå bredvid där.O Steamboy skrev:En av landets ledande elsäkerhetsexperter håller inte med er. Mats Jonsson är väldigt tydligt när han säger: "Det finns inget generellt förbud mot separat framdragen skyddsledare".
Han säger även:
"På ett socialt forum raljerades det över en separat framdragen skyddsjordsledare. Samtliga som kommenterade verkade anse att detta var ett fel.
...
...
En separat framdragen skyddsledare ryms inom begreppet god elsäkerhetsteknisk praxis. Det finns dock vissa förutsättningar, till exempel när det gäller minimiarea."
Hela artikeln: : [länk]
Edit: Tittar man på bilden i artikeln så uppstår en helt annan fråga! Gäller inte kravet om dubbelisolering på skyddsjordsledaren?
En del av det här problemet är att reglerna för elinstallationer ändrade princip för upplägget för ~20 år sedan, från att ha varit en tjock bok från Elsäkerhetsverket där montören kunde läsa innantill till att vara ett tunt häfte där man drar upp ett luddigt ramverk, pekar ut vem som är ansvarig och sedan i stort sett nöjer sig med att hänvisa, som exempel, till svensk standard som god elsäkerhetsmässig praxis.
Kan du visa att det är säkert får du skita i standarden, eller...?
Ja där finns utrymme för tolkningar, och utrymme för affärer för konsulter och experter.
Redigerat:
Ungefär det kommar jag fram till också, efter bara någon kvarts nätsurfande.GK100 skrev:
Luddigheten i och tolkningar av regelverket kan vara goda förutsättningar för att göra affärer i konsult-, utbildnings- & seminariebranschen.