"NEJ!

Fas(er), nolla & skyddsjord ska gå i samma kanalisation hela vägen, man får inte blanda mellan olika grupper.

Om man utnyttjar skyddsjorden från en annan grupp så kan det teoretiskt gå betydligt mer ström i den lånade gruppens skyddsjord än vad den tål."

Detta svar tycker jag kräver sin förklaring. Jag antar att du menar om båda grupperna skulle kortsluta samtidigt, så skulle jorden bli överbelastad?

Hur ofta händer det att man har två grupper som samtidigt kortsluter, där någon kan förväntas vara kvar i huset?
En på miljarden?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Faran är om man kopplar bort/tar bort gruppen med skyddsjord så är den andra utan skyddsjord.
Att skyddsjorden skulle överbelastas är som skrivet en på miljarden

Protte

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Kalleganka skrev:
Detta svar tycker jag kräver sin förklaring. Jag antar att du menar om båda grupperna skulle kortsluta samtidigt, så skulle jorden bli överbelastad?

Hur ofta händer det att man har två grupper som samtidigt kortsluter, där någon kan förväntas vara kvar i huset?
En på miljarden?
I verkligheten händer det antagligen mer eller mindre aldrig, därav som jag skrev "teoretiskt".

Det farliga i att leda strömmen från två olika grupper men samma fas är inte den direkta personfaran utan det är brandfaran.

Om det blir jordfel tex pga råttor på två värmeelement som vardera är på 2,3kW, dom ligger på var sin grupp (10A, 1,5kvmm) men samma fas och bägge ligger kopplade på samma skyddsjordstråd (1,5kvmm) (men olika nollortrådar 1,5kvmm) så kan den totala effekten i skyddsjordstråden bli 4,6kW (20A) utan att någon säkring löser, huvudsäkringen på 16A håller läääänge), om det inte finns någon JFB i anläggningen så kommer skyddsjordstråden bli betydligt varmare än beräknat, om det även är lite dålig kontakt så kommer det till slut att börja brinna.
Detta är fortfarande mycke teoretiskt.

Demmpa skrev:
Om det blir jordfel tex pga råttor på två värmeelement som vardera är på 2,3kW, dom ligger på var sin grupp (10A, 1,5kvmm) men samma fas och bägge ligger kopplade på samma skyddsjordstråd (1,5kvmm) (men olika nollortrådar 1,5kvmm) så kan den totala effekten i skyddsjordstråden bli 4,6kW (20A) utan att någon säkring löser, huvudsäkringen på 16A håller läääänge), om det inte finns någon JFB i anläggningen så kommer skyddsjordstråden bli betydligt varmare än beräknat, om det även är lite dålig kontakt så kommer det till slut att börja brinna.
Detta är fortfarande mycke teoretiskt.
Det måste vara fel mellan nolla och jord, om det är fel mellan fas och jord är det mer eller mindre en kortslutning och elementens effekt spelar ingen rull.

Demmpa Demmpa skrev:
NEJ!

Fas(er), nolla & skyddsjord ska gå i samma kanalisation hela vägen, man får inte blanda mellan olika grupper.

Om man utnyttjar skyddsjorden från en annan grupp så kan det teoretiskt gå betydligt mer ström i den lånade gruppens skyddsjord än vad den tål.
Men mellan kopplingspunkter i samma grupp( täcks av samma säkring) får man koppla ihop jord? Behöver väl inte vara separat dragning av jord till varje enskild lampa, uttag från centralen?

Ps, vet att tråden är gammal

Fas-Nolla-Jord ska hållas ihop till varje punkt så nej, man får inte lägga fram jord separat.
(Det kan möjligen finnas något undantag någonstans men inte i bostäder och i övrigt där elanläggningen används av "vanligt folk".)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Fas-Nolla-Jord ska hållas ihop till varje punkt så nej, man får inte lägga fram jord separat.
(Det kan möjligen finnas något undantag någonstans men inte i bostäder och i övrigt där elanläggningen används av "vanligt folk".)
Men två efter varandra liggande uttag i samma rum har väl inte separata rör till centralen, de delar väl samma jord, fas och neutralledare?

De ligger efter varandra, med alla ledare först till det ena och sedan till det andra uttaget dvs ledarna går tillsammans. Det kan även vara grenat i någon dosa inan, men tillsammans på motsvarande vis.

tommib
Ja. Man drar jord (och fas/nolla) ut i grupperna och där vidarekopplar man den i dosorna. Frågan gällde från början om man får "låna" skyddsjord från en grupp till en annan, vilket man inte får.

• Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
Skandiamannen Skandiamannen skrev:
Behöver väl inte vara separat dragning av jord till varje enskild lampa, uttag från centralen?l
Nu läste jag en gång till:
Det behöver inte vara en hel separat jord till centralen, nej, men den ska följa övriga ledare, inte ta egna vägar.

• Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
O
K Kalleganka skrev:
Fas(er), nolla & skyddsjord ska gå i samma kanalisation hela vägen
Fotografen Fotografen skrev:
En av landets ledande elsäkerhetsexperter håller inte med er. Mats Jonsson är väldigt tydligt när han säger: "Det finns inget generellt förbud mot separat framdragen skyddsledare".

Han säger även:

"På ett socialt forum raljerades det över en separat framdragen skyddsjordsledare. Samtliga som kommenterade verkade anse att detta var ett fel.
...
...
En separat framdragen skyddsledare ryms inom begreppet god elsäkerhetsteknisk praxis. Det finns dock vissa förutsättningar, till exempel när det gäller minimiarea."

Hela artikeln: : https://www.voltimum.se/articles/felaktiga-elfel

Edit: Tittar man på bilden i artikeln så uppstår en helt annan fråga! Gäller inte kravet om dubbelisolering på skyddsjordsledaren?

Redigerat:
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Gäller inte kravet om dubbelisolering på skyddsjordsledaren?
Hur ser det ut i en EKKJ-kabel
Hur är det med en jordad apparat? Vad är det som är jordat?

En skyddsledare/skyddsjord behöver inte ens ha någon isolering.
Textutdrag ur en handbok med information om identifiering av skyddsledare med grön och gul färgkombination.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
E
Demmpa Demmpa skrev:
Hur ser det ut i en EKKJ-kabel
Hur är det med en jordad apparat? Vad är det som är jordat?

En skyddsledare/skyddsjord behöver inte ens ha någon isolering.
[bild]
Det här väcker en helt annan fråga hos mig: Vad är en PEL-ledare, hur fungerar det rent praktiskt, och var/när används en sådan?

Med tanke på att tråden är fem år gammal redan känns det inte jättefarligt att gå off topic.

E
Ja såklart! Jag får skylla på att jag ännu inte hunnit få i mig första koppen kaffe för dagen.

Följdfråga: om man av en eller annan anledning beslutar att jorda utsatta delar i en DC-anläggning, behöver alltså L- (PEL) vara 10mm² mellan transformatorn och Installationen? Eller, ja, det säger väl sig självt eftersom alla kombinerade skyddsjordledare ska vara minst 10mm² koppar eller 16mm² alu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.