27 089 läst · 204 svar
27k läst
204 svar
Kan man köpa skogsfastighet
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 987 inlägg
Privatperson och fysisk person är samma sak, det är vad biologer brukar kalla homo sapiens. En sådan kan under sitt vanliga personnummer även driva näringsverksamhet i form av enskild firma. Ludvig o companys blogg säger inte ett ord om att homo sapiens också måste ha enskild firma för att kunna köpa skog. Det beror på att Ludvig o Company vet att det inte är ett krav.R Rejäl skrev:
Äganderätt har den fysiska eller juridiska person som är lagfaren ägare till fastigheten i Lantmäteriets fastighetsregister.
Sluta nu.
Snacka om att du har kunskapen att kapa en tråd för att driva en egen fråga.. lägg nerR Rejäl skrev:
Ett extremt vanlig missuppfattning som är tydlig här och som bidrar till förvirringen är betydelsen av begreppet firma. En firma är ett namn som är registrerat hos Bolagsverket för en näringsverksamhet, och inget annat.
En enskild firma är ett namn som en fysisk person registrerat för sin enskilda näringsverksamhet.
En fysisk person som bedriver näringsverksamhet kallas enskild näringsidkare.
Ett annat ord för enskild firma är därav enskild näringsidkares firma.
En enskild näringsidkare behöver inte registrera någon firma om man inte vill. Man driver då näringsverksamheten i eget namn.
Enskild näringsidkare är man "med automatik" så fort man bedriver näringsverksamhet, vare sig man vill eller inte. Det är inget man registrerar eller "startar", det är helt enkelt en omständighet. En enskild näringsverksamhet är inte juridiskt separerad från personen som bedriver den. Näringsverksamhetens pengar är dina pengar. Näringsverksamhetens tillgångar är dina tillgångar. Näringsverksamhetens skulder är dina skulder. Du ansvarar personligen för verksamheten och kan t.ex. försättas i personlig konkurs. Osv.
Enligt en specialregel i inkomstskattelagen är (del-)ägarskap i en näringsfastighet alltid näringsverksamhet. Den dag man skriver på köpekontraktet för en näringsfastighet är man alltså enskild näringsidkare vare sig man vill eller inte (vilket bl.a. får den otrevliga konsekvensen att skatteverket förväntar sig att du skall lämna in NE-bilagan till deklarationen).
En enskild firma är ett namn som en fysisk person registrerat för sin enskilda näringsverksamhet.
En fysisk person som bedriver näringsverksamhet kallas enskild näringsidkare.
Ett annat ord för enskild firma är därav enskild näringsidkares firma.
En enskild näringsidkare behöver inte registrera någon firma om man inte vill. Man driver då näringsverksamheten i eget namn.
Enskild näringsidkare är man "med automatik" så fort man bedriver näringsverksamhet, vare sig man vill eller inte. Det är inget man registrerar eller "startar", det är helt enkelt en omständighet. En enskild näringsverksamhet är inte juridiskt separerad från personen som bedriver den. Näringsverksamhetens pengar är dina pengar. Näringsverksamhetens tillgångar är dina tillgångar. Näringsverksamhetens skulder är dina skulder. Du ansvarar personligen för verksamheten och kan t.ex. försättas i personlig konkurs. Osv.
Enligt en specialregel i inkomstskattelagen är (del-)ägarskap i en näringsfastighet alltid näringsverksamhet. Den dag man skriver på köpekontraktet för en näringsfastighet är man alltså enskild näringsidkare vare sig man vill eller inte (vilket bl.a. får den otrevliga konsekvensen att skatteverket förväntar sig att du skall lämna in NE-bilagan till deklarationen).
Redigerat:
Nej du måste se skillnaden mellan privatperson och fysiskperson.SågspånPappspikEternit skrev:Privatperson och fysisk person är samma sak, det är vad biologer brukar kalla homo sapiens. En sådan kan under sitt vanliga personnummer även driva näringsverksamhet i form av enskild firma. Ludvig o companys blogg säger inte ett ord om att homo sapiens också måste ha enskild firma för att kunna köpa skog. Det beror på att Ludvig o Company vet att det inte är ett krav.
Äganderätt har den fysiska eller juridiska person som är lagfaren ägare till fastigheten i Lantmäteriets fastighetsregister.
Sluta nu.
Fysiskperson blir du i egenskap enskild firma har du inte det så är du en privatperson det är det du inte verkar få in..
En fysisk person kan ha/få näringsförbud och då går det inte att köpa skog…
Så ägandeformerna är fortsatt dom som jag hela tiden påståt…
Redigerat:
Jag måste också polisanmäla mig själv då.
Vi har en lantbruksfastighet.
Driver inte någon typ av näringsverksamhet, bara bor här.
Till fastigheten tillhör ca 2ha skog.
Jag och sambon äger detta helt privat, köpt 2021.
Ska vi polisanmäla mäklaren, och föregående ägare också ?? 😂😂😂😂
Vi har en lantbruksfastighet.
Driver inte någon typ av näringsverksamhet, bara bor här.
Till fastigheten tillhör ca 2ha skog.
Jag och sambon äger detta helt privat, köpt 2021.
Ska vi polisanmäla mäklaren, och föregående ägare också ?? 😂😂😂😂
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 364 inlägg
Solklart fall av dolt felP P-son83 skrev:
Äger du en näringsfastighet måste du deklarera för näringsverksamheten. Jag har fyllt i 0 kronor i alla år utan att ha blivit ifrågasatt.Henningelvis skrev:Fast det intressanta där är ju påståendet att det "likställs med att vara företagare". Det var nytt för mig, att det s.a.s. skulle ske med automatik. Men det betyder ju fortfarande inte att det är den enskilda firman som äger skogen, utan det gör man som privatperson. Och eftersom det finns privatpersoner som äger skog utan att faktiskt ha ett företag (folk här i tråden, jag har haft ett par i släkten), så verkar det ju heller inte vara någonting som kontrolleras särskilt hårt.
I NE-bilagan till min privata självdeklaration alltså... Inget företag är inblandat.
Jodå, jag är bla ägare av skog, såklart helt privat som hälften av all skog i Sverige.R Rejäl skrev:
Jag bedriver ingen verksamhet i min skog och har således ingen enskild firma. Du och div internet hittepåare behöve förstå skillnaden mellan drift och ägande. Både skogsbruk och lantbruk måste ske i firma. Således hamnar denna drift som som enskild näringsverksamhet som gör att en enskild firma upprättas automatiskt. Eg är den din person, dvs det finns ingen firma bara att detta drivs som näringsverksamhet.
Oavsett om rätt eller fel, det viktigaste är att aldrig ge sig😃😃😃R Rejäl skrev:Nej du måste se skillnaden mellan privatperson och fysiskperson.
Fysiskperson blir du i egenskap enskild firma har du inte det så är du en privatperson det är det du inte verkar få in..
En fysisk person kan ha/få näringsförbud och då går det inte att köpa skog…
Så ägandeformerna är fortsatt dom som jag hela tiden påståt…
Jag tar på mig detta🥴F fribygg skrev:
Efter att cpalm förklarat detta så är det solklart…
Hade ingen aning om att man automatiskt blev näringsidkare vid köp av näringsverksamhet, utan trodde att detta sker genom att starta en enskild firma…
Redigerat:
Det stämmer alltså inte. Det finns inga formella krav på att man måste registrera en firma för någon enskild näringsverksamhet, vare sig det faktiskt bedrivs någon form av aktiv verksamhet eller inte.G guggen skrev:
Vill du sälja tjänster måste du ansöka om godkännande för F-skatt.
Är du momspliktig måste du momsregistrera dig.
Vill du anställa någon måste du registrera dig som arbetsgivare.
Allt detta går utmärkt att göra utan att registrera någon firma. En firma behöver du bara om du vill uppträda under ett annat namn än ditt eget. Inom små lantbruk är det också vanligt att istället registrera ett enkelt bolag, vilket är en firma som delas av flera näringsidkare (dvs. dig och din partner). Men namnet är ofta rätt oväsentligt och många struntar i detta.
Lite större lantbruk har nästan alltid ett aktiebolag för driften. Men fastigheten ägs fortfarande privat.