R
useless useless skrev:
Uppfyller man kraven så är det bara att söka förvärvstillstånd.
[länk]
Ja men vilka ägandeformer finns det?

"Enskild firma är den vanligaste och ofta bästa ägandeformen för privatägd skog i Sverige. I en enskild firma är ägaren och firman samma person. Det innebär att du slipper de begränsningar vid skogsköp som juridiska personer har och kan köpa skog av både privatpersoner och bolag. En annan fördel är att underskottet kan ackumuleras och dras av mot framtida intäkter."

Läs:

https://www.skogskunskap.se/aga-skog/fakta-om-skogen/vem-ager-skogen/
 
R Rejäl skrev:
Ja men vilka ägandeformer finns det?

"Enskild firma är den vanligaste och ofta bästa ägandeformen för privatägd skog i Sverige. I en enskild firma är ägaren och firman samma person. Det innebär att du slipper de begränsningar vid skogsköp som juridiska personer har och kan köpa skog av både privatpersoner och bolag. En annan fördel är att underskottet kan ackumuleras och dras av mot framtida intäkter."

Läs:

[länk]
Det är faktiskt du och författaren till den där artikeln som inte förstår skillnaden mellan att äga skog och att bruka skog. Enskild firma är ingen ägandeform, utan en verksamhetsform. Firman spelar ju bara roll om du ska bruka skogen. Artikeln du länkar till handlar också mycket riktigt om den produktiva skogsmarken, inte om all skog. Man kan som privatperson mycket väl äga skog som man inte brukar kommersiellt och behöver då ingen firma.
 
  • Gilla
big mike och 10 till
  • Laddar…
R
Henningelvis Henningelvis skrev:
Det är faktiskt du och författaren till den där artikeln som inte förstår skillnaden mellan att äga skog och att bruka skog. Enskild firma är ingen ägandeform, utan en verksamhetsform. Firman spelar ju bara roll om du ska bruka skogen. Artikeln du länkar till handlar också mycket riktigt om den produktiva skogsmarken, inte om all skog. Man kan som privatperson mycket väl äga skog som man inte brukar kommersiellt och behöver då ingen firma.
Läs:

https://www.skogskunskap.se/aga-skog/fakta-om-skogen/vem-ager-skogen/

Var på väg i köpa skog så där har du fel du kan inte i Sverige öga skog som person.
 
R Rejäl skrev:
Läs:

[länk]
Artikeln blir inte bättre för att du länkar den en gång till.
 
  • Gilla
  • Haha
richardtenggren och 16 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja men vilka ägandeformer finns det?

"Enskild firma är den vanligaste och ofta bästa ägandeformen för privatägd skog i Sverige. I en enskild firma är ägaren och firman samma person. Det innebär att du slipper de begränsningar vid skogsköp som juridiska personer har och kan köpa skog av både privatpersoner och bolag. En annan fördel är att underskottet kan ackumuleras och dras av mot framtida intäkter."

Läs:

[länk]
Till vilken myndighet ska jag anmäla mig själv då? Jag äger en fastighet med 4 ha skog utan att ha någon firma, vilket tydligen är förbjudet.
 
  • Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 10 till
  • Laddar…
Ok. Så TS får inte köpa en hektar för att en slumpmässig sida på internet tycker att en skogsfastighet bör vara större än 5000 ha?
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Det är faktiskt du och författaren till den där artikeln som inte förstår skillnaden mellan att äga skog och att bruka skog. Enskild firma är ingen ägandeform, utan en verksamhetsform.
R Rejäl skrev:
Du ger dig inte även om du är överbevisad..
Jag hoppas att jag ger mig om jag nån gång har fel och skulle blir överbevisad. Jag har pudlat förr när jag haft fel.
Frågan nu är om du @Rejäl ger dej när du har fel?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ok. Så TS får inte köpa en hektar för att en slumpmässig sida på internet tycker att en skogsfastighet bör vara större än 5000 ha?
Fast det intressanta där är ju påståendet att det "likställs med att vara företagare". Det var nytt för mig, att det s.a.s. skulle ske med automatik. Men det betyder ju fortfarande inte att det är den enskilda firman som äger skogen, utan det gör man som privatperson. Och eftersom det finns privatpersoner som äger skog utan att faktiskt ha ett företag (folk här i tråden, jag har haft ett par i släkten), så verkar det ju heller inte vara någonting som kontrolleras särskilt hårt.
 
  • Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
R
F fribygg skrev:
Jag hoppas att jag ger mig om jag nån gång har fel och skulle blir överbevisad. Jag har pudlat förr när jag haft fel.
Frågan nu är om du @Rejäl ger dej när du har fel?
Absolut gör jag det… lägg fram bevis om det du påstår? TS har själv förståt vad som galler..
Har själv vart nära o köpa dör både mäklare och min revisor var inkopplade så i detta fallet så vet jag vad som gäller…

Men du kan tolka och vända o vrida på allt det är du expert på…😉
 
R Rejäl skrev:
Absolut gör jag det… lägg fram bevis om det du påstår? TS har själv förståt vad som galler..
Har själv vart nära o köpa dör både mäklare och min revisor var inkopplade så i detta fallet så vet jag vad som gäller…

Men du kan tolka och vända o vrida på allt det är du expert på…en sådan dära besserwisser 😉
Kan inte du lägga fram några bevis istället för att länka till samma sida hela tiden? Jag äger som sagt var själv skog utan vara skogsbrukare eller ha firma.
Du kan läsa här om vad som behövs för att få förvärvstillstånd som privatperson (vilket jag inte behövde eftersom jag bodde på orten): https://www2.jordbruksverket.se/download/18.455d7d0718b5f75510061e80/1698401966312/u19.pdf
 
  • Gilla
Tomas K2 och 1 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Fast det intressanta där är ju påståendet att det "likställs med att vara företagare". Det var nytt för mig, att det s.a.s. skulle ske med automatik. Men det betyder ju fortfarande inte att det är den enskilda firman som äger skogen, utan det gör man som privatperson. Och eftersom det finns privatpersoner som äger skog utan att faktiskt ha ett företag (folk här i tråden, jag har haft ett par i släkten), så verkar det ju heller inte vara någonting som kontrolleras särskilt hårt.
Normalt sett behöver man driva sin lantbruksfastighet som näring,lämna deklaration osv även om man inte haft några inkomster av näringen under året.

I TS fall med bara 1 ha verkar det ju som om det inte klassas som skog, på privatägd tomtmark behöver man ju inte driva firma,enskild näringsverksamhet,skogsbruk.
 
  • Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
R
Skogen är reglerad i Sverige om storlek ägarförhållanden mm.

Jag är ingen jurist men all ni som motsäger saker ta fram saklig info istället för att tycka eller vänner ha o han köpte osv.

Så blir det mer konstruktivt och nyttigt då vi alla lär oss av det…
 
  • Haha
Bengt Larsson
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Normalt sett behöver man driva sin lantbruksfastighet som näring,lämna deklaration osv även om man inte haft några inkomster av näringen under året.

I TS fall med bara 1 ha verkar det ju som om det inte klassas som skog, på privatägd tomtmark behöver man ju inte driva firma,enskild näringsverksamhet,skogsbruk.
Jo, det är klart, att äger man en näringsfastighet ska den taxeras som näringsfastighet. Det gäller ju även en skogsfastighet. Och det kan man väl förstå som att man "likställs med att vara företagare".
 
  • Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
R
useless useless skrev:
Kan inte du lägga fram några bevis istället för att länka till samma sida hela tiden? Jag äger som sagt var själv skog utan vara skogsbrukare eller ha firma.
Du kan läsa här om vad som behövs för att få förvärvstillstånd som privatperson (vilket jag inte behövde eftersom jag bodde på orten): [länk]
Jag kan inte svara på dina förhållanden i ditt fastighetsköp utan det är du som har paprerna..

Jag har länkat till ägandeförhållandena som råder i Sverige mer än så går inte o bevisa..

Det är du som påstår annat då får du lägga fram bevis..

Förvärvstillstånd är ju inte något sådant utan en ansökan..
 
  • Haha
Bengt Larsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.