Kollar med experterna här. Jag såg på kartan att flera skogsfastigheter som jag bor granne med ägs av ett litet skogsbolag. Det är några stora fastigheter och flera små som ligger utspridda. En del så små som 1 ha. Är det lönt att kontakta bolaget? Vad kan man bjuda på 1 ha? Om de gör en vinst borde de väl vara intresserade eller är det svårt köpa en skogsfastighet?
Försök!
Jag ställer mig frågan varför skulle någon vilja sälja sin skog. Mark tillverkas som bekant inte längre och om man behöver kontanter är det lämpligare att sälja en rotpost än att sälja hela fastigheten.
Jag ställer mig frågan varför skulle någon vilja sälja sin skog. Mark tillverkas som bekant inte längre och om man behöver kontanter är det lämpligare att sälja en rotpost än att sälja hela fastigheten.
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
Fråga vettja, du kan bara få nej... eller ja.... eller ja långt senare.
Med fräckhet kan man komma långt.
I övrigt håller jag även med tidigare svar ;-)
/Workingclasshero.
Med fräckhet kan man komma långt.
I övrigt håller jag även med tidigare svar ;-)
/Workingclasshero.
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
Varför skulle de vilja sälja en enda ha? Varför skulle de sälja till just dig, har du mest pengar, är du bästa skytten i kommunen och kan skjuta bort oönskat vilt? Har du vana och erfarenhet av att äga skog?K KarlaK skrev:
Det vore skilnad om du ville sälja 1 ha som låg inne i nån annans mark, då kunde det vara intressant att handla med dig.
Den hektaren ligger på sidan och tillsammans med 2 andra fastigheter kanske 3-4 ha. Enda anledningen är väl om man betalar bättre än de tjänar själva på den marken?F fribygg skrev:Varför skulle de vilja sälja en enda ha? Varför skulle de sälja till just dig, har du mest pengar, är du bästa skytten i kommunen och kan skjuta bort oönskat vilt? Har du vana och erfarenhet av att äga skog?
Det vore skilnad om du ville sälja 1 ha som låg inne i nån annans mark, då kunde det vara intressant att handla med dig.
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
Kontaktade markägarna då de var 2 stycken som ägde angränsande mark mot mig.K KarlaK skrev:
Frågade om jag fick köpa mark av dem.
Jag sa att det enda jag behöver är ett "ja" så ordnar jag alla papper och betalar alla utgifter och marken och sträckte fram näven.
Efter det började arbetet med papper, lantmäteri, möten etc.
/W
Får man fråga hur mycket jobb det var? Först lantmäteriet? Och vad kostade allt runt om jämfört med fastigheten?Workingclasshero skrev:Kontaktade markägarna då de var 2 stycken som ägde angränsande mark mot mig.
Frågade om jag fick köpa mark av dem.
Jag sa att det enda jag behöver är ett "ja" så ordnar jag alla papper och betalar alla utgifter och marken och sträckte fram näven.
Efter det började arbetet med papper, lantmäteri, möten etc.
/W
Tänk på att du kan inte äga skog som privat person utan du får starta en enskild firma som äger skogen…K KarlaK skrev:
Ett Aktiebolag går med men kostar mer så med tanke på storleken på skogen du pratat om är detta inte aktuellt..
Nästan all skog som inte ägs av det allmänna ägs privat, om man bara har 1 ha kanske man till och med kan slippa momsregistrering av näringsverksamheten man driver som privatperson och skogsägare.R Rejäl skrev: