42 664 läst · 239 svar
43k läst
239 svar
Kan man göra VVS arbete själv i sitt nybygge. Vad krävs? Tacksam för svaret
Mim personliga erfarenhet är att det ofta blir mycket bättre om man gör det själv och är noggrann för hantverkare är sällan pålästa i detalj ändå, det är inte raketforskning så läser man bara på så blir det rätt. Däremot kommer det förmodligen ta dubbelt så lång tid mot om en erfaren hantverkare gör det. Beror på hur man värderar sin egentid och hur viktigt det är att göra det själv.R Rejäl skrev:Och då kommer vi fram till det som blir avgörande för att försäkringen ska gälla vid nyproduktion..
Att alla montage och branschstantarder/ regler skall följas..annars kan ersättningen utebli…
Hur lätt är det för en som bygger ett hus för första gången och inte är hantverkare?
Men frågar man FB så kommer dom förmodligen säga ja, men problemet blir när du ska ha ersättning vid vattenskada..
Det är inget som förbjuder det, försäkringsbolag säger att det ska vara fackmannamässigt utfört så dokumentera och spara de anvisningar du följt. Jag gjorde så på mitt bygge i samråd med LF så det var lugnt
Oklart inlägg som jag inte förstår. Har aldrig fått någon vattenskada och har man inga märkbara problem får man väl hoppas att man har gjort rätt? Alla hus som inte har vattenskador kan givetvis ha problem, det vet man ju inte innan man fått någon vattenskada?A AG A skrev:
Om Säker Vatten krävs av försäkringsbolaget blir det knepigt med badrum. Hur många verktyg äger Du för att utföra arbetet? All kunskap går inte att läsa sig till. Det är därför för det finns utbildningar till rörmontör. Men, lycka till!2 2Bygg skrev:
Ännu finns inte det kravet hos något f-bolag vad jag vet. Däremot BKR eller GVK.Christer G.V. skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 527 inlägg
Nu blir jag nyfiken, vilken kunskap kan man inte läsa sig till?Christer G.V. skrev:
Tvärtom. det finns inget som triggar folk som att säga att man ska göra nåt själv. 700 personer kommer genast att i kör skrika att man måste vara certifierad för minsta lilla skruv,annars gäller inte försäkringen.R Rejäl skrev:
Med det sagt, så gäller det ju att vara kanske lite över normalt händig, och kunna förstå branschpraxis och följa den.
Lite OT, men i Finland är det vanligt att man bygger själv och för moment där man måste vara flera använder man talko. Dvs släktingar, grannar och vänner kommer och hjälper till. Har själv varit med och gjutit en bottenplatta till en släktings hus.
Inget betalning ingår men det är vanligt (alltid?) att mat under arbetet och ett avslutande (sic!) helrör Koskenkorva ingår.
Borde göras i Sverige också. Såå mycket lättare att bygga. Och naturligtvis ställer man själv alltid upp när någon annan behöver hjälp.
Inget betalning ingår men det är vanligt (alltid?) att mat under arbetet och ett avslutande (sic!) helrör Koskenkorva ingår.
Borde göras i Sverige också. Såå mycket lättare att bygga. Och naturligtvis ställer man själv alltid upp när någon annan behöver hjälp.
Redigerat:
Vilka särskilda verktyg behövs för att följa reglerna i Säker Vatten?Christer G.V. skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 527 inlägg
Håller med helt! Har varit så roligt om vi människor kunde hjälpa varandra mer... Hade mer än gärna hjälpt till och gjort saker tillsammans, så mycket roligare än att stå själv. Helröret kanske man inte skall börja för tidigt med dock om man vill ha någorlunda rakt bygge...TRJBerg skrev:Lite OT, men i Finland är det vanligt att man bygger själv och för moment där man måste vara flera använder man talko. Dvs släktingar, grannar och vänner kommer och hjälper till. Har själv varit med och gjutit en bottenplatta till en släktings hus.
Inget betalning ingår men det är vanligt (alltid?) att mat under arbetet och ett avslutande (sic!) helrör ingår.