37 092 läst · 51 svar
37k läst
51 svar
Kan man få hjälp att bli av med en igelkott?
Jo, jag får flytta huggorm som befinner sig på olämplig plats på min tomt. Däremot får jag inte döda en huggorm utan mycket bra anledning, dvs akut fara som inte går att avvärja på annat sätt och som bör gå att styrka. Man får inte hålla den fången mer än max ett dygn eller relokalisera orm över länsgräns.D Daniel 109 skrev:
Vad gäller igelkotten så är det ingen bra idé att ta en kartong och bära iväg med den. Det kan bli dyrt. En kvinna som flyttade sju kottar utanför Piteå dömdes i våras för jaktbrott och böter.
Naturskyddsföreningen rekommenderar ett staket, om möjligt. Kycklingnät i markhöjd, med kotten på utsidan.
Gör dig av med eventuella lövhögar eller andra frestande boplatser och inrätta en matningsplats en bit bort från din tomt. Igenkottar gillar hund- eller kattmat på burk och kommer inom ett par månader att vilja ha en fin hög med löv och kvistar att övervintra i. Fresta den med ny bostad.
OH Jag vill adoptera er igelkott.
Hade en som vi byggde hus till och den verkade trivas jätte bra. Upptäckte idag att någon människa har brutit sig in p tagit min igelkott och huset. Är så upprörd. .Finns eran kvar???
Svar önskas.. är så ledsen
Hade en som vi byggde hus till och den verkade trivas jätte bra. Upptäckte idag att någon människa har brutit sig in p tagit min igelkott och huset. Är så upprörd. .Finns eran kvar???
Svar önskas.. är så ledsen
KnockOnWood skrev:Nej, den var nog lite speciell. Skrämde vettet ur gäster, där den ringlade fram mot deras husbil, som var parkerad just där
Oftast håller de till i stenmuren ute vid vår "uteplats".
Som den här
[bild]
Här är förresten en kotte som bodde i ett av våra stenrösen:
[bild]
Bilderna är från 2013 - 2014.
Nu har nog vi och kattorna tyvärr skrämt bort
mycket av denna
Vi har tre stycken. En helsvart, den på bilden och en ljusare grå. Men den bruna är fantastiskt fin! (Eller är det en hasselsnok?) Våra är väl ganska fina också. De stör inte oss, förmodligen stör vi dem mer. Men ändå tycker alla att vi borde slå ihjäl dem.1 123abc skrev:
Vad har hollywood med det här att göra?Staffan2000 skrev:
Det kan vara olagligt, nej jag har ingen källa men det är ju olagligt att dansa på en nattklubb med dansgolv om dom inte har tillstånd. Det ska inte vara lätt att göra rätt
Någon bröt sig in på gården och plockade med sig igelkott och huset vi byggde för den.
Vi är ledsna och vill hitta en ny..
Vi är ledsna och vill hitta en ny..
Liknande trådar
-
Max längd på regel för att undvika stödstolpar / svikt. Finns det någon hobby-konstruktör som kan hjälpa? Specialfall.
Altan & Uteplats -
Hur tjockt med skumglas för att få ett fullgott isoleringsvärde? Har fått lite olika bud allt mellan 0,3 till 0,6. Tacksam för hjälp :)
Byggmaterial & Byggteknik -
Var kan man få hjälp med att granska en faktura?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hopplöst att få bygglov? Hjälp!
Bygglov -
Kan jag få hjälp att tolka detta besiktningsprotokoll? Första husköpet.
Köpa & Sälja hus