Jag är överlycklig när vi ser igelkottar på tomten. De rensar ju ut ohyra. Hundarna bir lite konfunderade över den dock.

Vi hittar ibland en unge som har trillar ner i källaringången. De låter ilskna men det är bara att ta fram en snöskyffel och lägga upp den där.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Katastrofhjälp Fåglar & Vilt finns ju, kanske finns någon i närheten: http://www.kfv-riks.se/medlemmar. Annars skulle jag nog hört med kommunen, de kan ha kontakter med djurskyddsföreningar, "djurgubbar", skyddsjägare och dylikt som finns lokalt.

Nu vet jag inte hur det ser ut där TS bor men är det i ett villaområde eller liknande så skulle det kunna vara så att igelkotten har vuxit upp i en trädgård och som unge vant sig vid att bli utfodrad och att ha kontakt med människor. Det kan alltså vara så att den helt enkelt är halvtam och tigger mat och/eller kontakt. (Jag är osäker på om igelkottar är särskilt sociala, de lever ju mestadels ensamma.)

Som sagts ovan, vill ni ha den kvar så ge den kattmat och vatten. Vår katt som mestadels är en utekatt får ha sitt torrfoder inomhus eftersom igelkottarna äter upp maten om inte skatorna hinner före.

Själv uppskattar jag att ha igelkott hemmavid men hade jag inte gjort det så hade jag nog bara diskret flyttat bort den.

• Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Staffans2000
Hur som helst. Släpp inte ut den någonstans på måfå! En för oss trevlig skog kan vara lika dödlig för den lille taggige gynnaren som en söderhavsatoll är för en skeppsbruten.
Ring kottelinjen
072 7006500

Facta, non verba!

Staffan

• Gilla
Härryda2015 och 3 till
  • Laddar…
Igelkottar attackerar inte om de inte känner sig trängda, så bara håll avståndet.

Kommer den nära, peka på den och väs skarpt (typ ett "trycklufts-pssh"). Det är en varningssignal, och antagligen lufsar den iväg eller rullar ihop sig tills ni gått undan (funkar på de flesta djur).

Det kan också funka att tala om för grannarna hur gullig den är och berätta att de tycker om hundmat (bättre än kattmat, som innehåller taurin). Då kommer den att vara på grannarnas tomt istället.

Eller, döp den till Spiny Norman och utveckla en fobi för den, det funkar också.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Jo det är tillåtet du får flytta en huggorm om den finns på din tomtmark.
Såhär skriver Länstyrelsen.
[länk]
Du får däremot fånga och flytta huggormar om de påträffas på tomtmark.

Huggormen är ett undantag den får du flytta från tomten.
Fridlysning gäller inte på tomtmark, dvs det är tillåtet att plocka fridlysta blommor etc i trädgården. Igelkottar som påträffas på tomtmark får alltså flyttas (det finns snarare ingen lag som förbjuder detta).

harry73
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Igelkottar är bra håller andra sämre djur borta som tex huggorm ge den mat och vatten så blir den nog bättre att ha och göra med
och sniglar, så akta dig @Snigla ;)

• Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
KristinaRT
Skulle också gissa att den är halvtam, eller heltam. Vi matar kottarna och det tamaste de blir är att de vågar sig 30 cm från om man är helt stilla.
Katten är de däremot helt OK med, dvs katt och kotte äter någon dm från varandra :)

Ska man mata kottar ska det vara ett foder med så hög kötthalt som möjligt och inte en massa spannmål! Generellt är kattfoder bättre än hundfoder eftersom katter ska ha högre kötthalt än hundar.... Iaf enligt brittiska igelkottsidor :)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Igelkottar är bra håller andra sämre djur borta
Vilka djur är "bättre" och vilka är "sämre" menar du?

Är ormar "dåliga" djur :(

Jag tycker de är jättefina!
En orm med mönstrad hud på en grusig mark intill en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Råttor är typiskt sämre djur. Så ormar är bättre djur eftersom de äter råttor.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vilka djur är "bättre" och vilka är "sämre" menar du?

Är ormar "dåliga" djur :(

Jag tycker de är jättefina!
[bild]
Dom är jättetrevliga djuren huggorm är inget vidare

Ibland ska man inte fråga så mycket eller berätta allt. Gör som Knockonwood föreslår. Ge den ett nytt hem en bit bort. Ingen , varken igelkotten eller nån annan lär ta illa upp.

• Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.