ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 515 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 515 inlägg
Hej är det nån som vet om man kan få hjälp nånstans att bli av med en igelkott som verkar må dåligt?
Vi har sett den i trädgården nästan varje dag i slutet av sommaren, den har varit ute på konstiga tider (dagtid), rätt närgången och orädd, luktat på våra skor och sökt sig till människorna som är ute, men igår gick den oprovocerat till attack och bet mig.
Nu vågar frugan inte gå ut på baksidan längre.
Vi ringde polisen 11414 men därifrån får man bara hjälp om djuret är skadat efter en olycka.
Är det nån som vet om det finns nån man kan kontakta för att få hjälp, dom är ju fridlysta så det är väl inte bara att slå ihjäl den eller skjutsa iväg den ut i skogen om man ska följa reglerna...
Vi har sett den i trädgården nästan varje dag i slutet av sommaren, den har varit ute på konstiga tider (dagtid), rätt närgången och orädd, luktat på våra skor och sökt sig till människorna som är ute, men igår gick den oprovocerat till attack och bet mig.
Nu vågar frugan inte gå ut på baksidan längre.
Vi ringde polisen 11414 men därifrån får man bara hjälp om djuret är skadat efter en olycka.
Är det nån som vet om det finns nån man kan kontakta för att få hjälp, dom är ju fridlysta så det är väl inte bara att slå ihjäl den eller skjutsa iväg den ut i skogen om man ska följa reglerna...
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Min rekommendation: Sätt på dig arbetshandskar. Lyft upp kotten och lägg den i cykelkorgen till exempel. Cykla iväg en kilometer tills du kommer till ett område som ser igelkottsvänligt ut. Släpp ut kotten, och cykla hem
Jag haft samma problem med en närgången igelkott, som bet våra gäster i hälsenan när vi satt ute i trädgården. Kotten kom inte tillbaka efter flytten.
Jag haft samma problem med en närgången igelkott, som bet våra gäster i hälsenan när vi satt ute i trädgården. Kotten kom inte tillbaka efter flytten.
Driver du med oss?
Igelkottarna anfaller!! Ring Hollywood!
Om det är på allvar. Mata den stackaren med kattmat, hon kan vara utsvulten och därför bete sig konstigt . Börja där så fixar det sig nog.
Finns det någon form av djurhjälpförrening i närheten, ring dom! Annars kottehjälpen för råd
https://www.google.se/url?sa=t&sour...ggiMAE&usg=AFQjCNHDGHFforp2WjnR_LhV516n0W05IA
Igelkottarna anfaller!! Ring Hollywood!
Om det är på allvar. Mata den stackaren med kattmat, hon kan vara utsvulten och därför bete sig konstigt . Börja där så fixar det sig nog.
Finns det någon form av djurhjälpförrening i närheten, ring dom! Annars kottehjälpen för råd
https://www.google.se/url?sa=t&sour...ggiMAE&usg=AFQjCNHDGHFforp2WjnR_LhV516n0W05IA
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
KnockOnWood skrev:Min rekommendation: Sätt på dig arbetshandskar. Lyft upp kotten och lägg den i cykelkorgen till exempel. Cykla iväg en kilometer tills du kommer till ett område som ser igelkottsvänligt ut. Släpp ut kotten, och cykla hem
Ja de verkar ha en förkärlek för folks hälar har jag hört från närstående, men inget bett här.
Jag tror inte det är tillåtet att fånga in igelkotten och flytta den, en huggorm får du fånga och flytta men inte en igelkott.
Om den beter sig konstigt så är den säkert uttorkad och hungrig.
Det är bättre att inse att vi delar vår tomt även med vilda djur.
Ställ ut vatten och mat längre lite längre bort så kanske den vandrar dit.
Om den beter sig konstigt så är den säkert uttorkad och hungrig.
Det är bättre att inse att vi delar vår tomt även med vilda djur.
Ställ ut vatten och mat längre lite längre bort så kanske den vandrar dit.
Nej, du får inte flytta huggormar heller, om man ska vara petig. Å andra sidan finns det ingen anledning att fridlysa huggormar, jag tror att de blev det för att folk inte klarade av att se skillnad på hasselsnok och huggorm.
Jo det är tillåtet du får flytta en huggorm om den finns på din tomtmark.D Daniel 109 skrev:
Såhär skriver Länstyrelsen.
http://www.lansstyrelsen.se/Norrbot...d/fridlysta-djur/Pages/huggorm-pa-tomten.aspx
Du får däremot fånga och flytta huggormar om de påträffas på tomtmark.
Huggormen är ett undantag den får du flytta från tomten.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Hur kan det vara tillåtet att ha robotgräsklippare körande på gräsmattan?
De finns ju nästan i varannan trädgård nu, och tar visst död på massor av dessa fridlysta djur.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/robotgrasklipparen-igelkottens-varsta-fiende
De finns ju nästan i varannan trädgård nu, och tar visst död på massor av dessa fridlysta djur.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/robotgrasklipparen-igelkottens-varsta-fiende
Att man inte får döda avsiktligt är inte samma sak som att man måste undvika alla aktiviteter som kan medföra den skadan.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Renoverare
· Kalmar
· 2 821 inlägg
Igelkottar är bra håller andra sämre djur borta som tex huggorm ge den mat och vatten så blir den nog bättre att ha och göra med