ullet
Hej är det nån som vet om man kan få hjälp nånstans att bli av med en igelkott som verkar må dåligt?

Vi har sett den i trädgården nästan varje dag i slutet av sommaren, den har varit ute på konstiga tider (dagtid), rätt närgången och orädd, luktat på våra skor och sökt sig till människorna som är ute, men igår gick den oprovocerat till attack och bet mig.

Nu vågar frugan inte gå ut på baksidan längre.

Vi ringde polisen 11414 men därifrån får man bara hjälp om djuret är skadat efter en olycka.

Är det nån som vet om det finns nån man kan kontakta för att få hjälp, dom är ju fridlysta så det är väl inte bara att slå ihjäl den eller skjutsa iväg den ut i skogen om man ska följa reglerna...

• Gilla
fs
  • Laddar…
Min rekommendation: Sätt på dig arbetshandskar. Lyft upp kotten och lägg den i cykelkorgen till exempel. Cykla iväg en kilometer tills du kommer till ett område som ser igelkottsvänligt ut. Släpp ut kotten, och cykla hem :)

Jag haft samma problem med en närgången igelkott, som bet våra gäster i hälsenan när vi satt ute i trädgården. Kotten kom inte tillbaka efter flytten.

• Gilla
Hemmakatten och 9 till
  • Laddar…
Staffans2000
  • Gilla
Findus0414 och 10 till
  • Laddar…
Snailman
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Min rekommendation: Sätt på dig arbetshandskar. Lyft upp kotten och lägg den i cykelkorgen till exempel. Cykla iväg en kilometer tills du kommer till ett område som ser igelkottsvänligt ut. Släpp ut kotten, och cykla hem :)

Jag haft samma problem med en närgången igelkott, som bet våra gäster i hälsenan när vi satt ute i trädgården. Kotten kom inte tillbaka efter flytten.

Ja de verkar ha en förkärlek för folks hälar har jag hört från närstående, men inget bett här.

Zombie-kotte. Ring SÄPO! Detta får "transportskandalen" att likna spilld mjölk. Nu är det tamejfanimej kris på riktigt!!

Skämt å sido. Kör den till skogs, där kan den gnaga bäst den vill

Jag tror inte det är tillåtet att fånga in igelkotten och flytta den, en huggorm får du fånga och flytta men inte en igelkott.
Om den beter sig konstigt så är den säkert uttorkad och hungrig.
Det är bättre att inse att vi delar vår tomt även med vilda djur.
Ställ ut vatten och mat längre lite längre bort så kanske den vandrar dit.

• Gilla
Findus0414 och 6 till
  • Laddar…
Nej, du får inte flytta huggormar heller, om man ska vara petig. Å andra sidan finns det ingen anledning att fridlysa huggormar, jag tror att de blev det för att folk inte klarade av att se skillnad på hasselsnok och huggorm.

• Gilla
frufreij och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, du får inte flytta huggormar heller, om man ska vara petig. Å andra sidan finns det ingen anledning att fridlysa huggormar, jag tror att de blev det för att folk inte klarade av att se skillnad på hasselsnok och huggorm.
Jo det är tillåtet du får flytta en huggorm om den finns på din tomtmark.
Såhär skriver Länstyrelsen.
http://www.lansstyrelsen.se/Norrbot...d/fridlysta-djur/Pages/huggorm-pa-tomten.aspx
Du får däremot fånga och flytta huggormar om de påträffas på tomtmark.

Huggormen är ett undantag den får du flytta från tomten.

Redigerat:
  • Gilla
Michael f8
  • Laddar…
Att man inte får döda avsiktligt är inte samma sak som att man måste undvika alla aktiviteter som kan medföra den skadan.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Min rekommendation
Tillägg till min lista av åtgärder:
Gör inget väsen av det, så du får rättshaverister eller andra efter dig.

Förmodligen mår kotten bättre av att komma till lite naturmark,
än att stressas av och hela tiden behöva vara på vakt efter robotklippare.

• Gilla
Robban_C och 2 till
  • Laddar…
ullet
Min första tanke var att förflytta den till ett igelkottvänligare område. Men för husfridens skull ska jag kolla andra alternativ först (min andra hälft är väldigt laglydig...)

ullet ullet skrev:
Min första tanke var att förflytta den till ett igelkottvänligare område. Men för husfridens skull ska jag kolla andra alternativ först (min andra hälft är väldigt laglydig...)
Andra hälften sover väl ibland... :)

• Gilla
Kim Gyllenhorn och 3 till
  • Laddar…
D
När jag var ung fanns det massa igelkottar, men jag tror inte jag sett någon på säkert 20 år nu. Folk har väl ihjäl dem utan orsak.
Synd

Igelkottar är bra håller andra sämre djur borta som tex huggorm ge den mat och vatten så blir den nog bättre att ha och göra med

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.