Systemen har harmoniserats ganska mycket trots allt, största skillnaden verkar man kan ha köpta flaskor i Finland (igen), men priserna gör att det är inte värt det. Det är sant i båda länderna man slipper besiktningen om man kör på pant-systemet som verkar ha blivit det vanligaste systemet.
 
Fast i sverige har det aldrig varit nån besiktning på tuber som kunden själv får stå för. Inte normala "konsument" tuber iallafall.
 
Allbee Argon ca 18 kg fylld, med armatur, skulle kosta ca 6700 lokalt för några år sedan.
Primus Sievert i Karlstad vill ha ca
5700.

När jag sitter och kollar på Google, för att jaga priser på Tig-svets, så kom det upp ett erbjudande från företag i Småland.
3600 fyllt inkl frakt.

F ö svetsen jag var intresserad av kostade 5000 kr inkl frakt från Expondo Tyskland på nätet.
Ringde svensk support och frågade på specer. Då fick jag beskedet att tyvärr hade priset nu satts till 7000 kr.
Samtalet avslutades snabbt och beställning lades omgående via nätet.
Priset var ännu inte ändrat😋
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast i sverige har det aldrig varit nån besiktning på tuber som kunden själv får stå för. Inte normala "konsument" tuber iallafall.
Hade förstått det var nån EU grej så jag trodde det gällde även i Sverige.

e: mitt minne sviker mig, hade blivit informerad tidigare att detta var en finsk grej men glömt bort det.
 
Dessa två kilos blå gasolkulor, går att fylla från större flaska om man vet exakt hur man gör.

Kan bli mycket farligt om man gör minsta fel, men det gör inte jag.
Och definitivt inget jag lär ut.

Oavsett ska alltid gasolbehållaren förvaras stående anslutningen uppåt, för den har en inbyggd säkerhetsventil, som inte funkar om behållaren ligger ned.


Varför detta? Typ 30 kr /fyllning. Tacksamt då jag gör över med 8 st varje båtsäsong.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.