Hade samma typ av ventiler på mina när jag bytte till allbee sålänge inte flaskan har gått över tid för besiktning så borde man kunna byta, var bara noga med lastsäkring acetylen ska transporteras stående och får ej utsättas för slag varken mot flaska eller ventil.
 
När de besiktigades har ingen betydelse för inbytet......De går då bara en vända och besiktigas på nytt.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Väcker liv i en gammal tråd
Matslax kunde du byta dina tuber?
Min far har en gammal svets med gamla 5L tuber som är slut o han skulle vilja byta eller fylla dom.
Är det möjligt med typ 20+ år gamla tuber?
Vart ska man vända sig?
 
5 liter? Vanliga flaskor brukar ju vara 40 liter. Att få sådana besiktade och fyllda kostar cirka 1000 euro i Finland för en acetylenflaska och en syreflaska. Jag frågade offert i förrgår.
 
  • Wow
Nalleman64
  • Laddar…
5-liter är vanliga hobby eller servicebilflaskor.
Acetylen 5-liter kostar runt 1.000 kr att byta i Sverige.
De finns även i 10- liters som börjar bli populära eftersom gaspriset blir lägre per kg.

Acetylen finns i 5, 10, 14, 20 & 42 liter.
5 och 10 liters äger man själv och slipper hyra.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Går det o byta ut gamla flaskor alltså?
Och vart vänder jag mig då
 
J J_B skrev:
Går det o byta ut gamla flaskor alltså?
Och vart vänder jag mig då
Fråga i närmaste affär som säljer svetstillbehör och svetsgas för yrkesbruk.
 
  • Gilla
J_B
  • Laddar…
Sen beror det ju på fabrikat.......är det gamla Aga tuber så vänder man sig till en aga/linde depå....Det finns inga universal flaskor alla byter in.
 
Nu har jag skaffat ett par 10 liters flaskor åt min farbror. Den nyblivne 87-åringen säger att han använder så litet gas numera att han kan gå ner i flaskstorlek för att komma från allt krångel med återkommande dyra besiktningar och långa väntetider för att få dem fyllda i stället bara kunna byta in tomflaskorna mot nya fulla och betala för innehållet utan extra kostnader.

Den här möjligheten har inte funnits tidigare i Finland men Woikoski har infört den nyligen. Bara synd att flaskorna som man äger och enkelt kan byta mot nya är så små. 20 liter skulle ha varit mer lämpat för en 87-årig hobbypulare.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Ja jag äger en full 20 liters O2 flaska (inte blivit av med acetyleet), den måste besiktas 2030. Besiktningskostnaden låter så dyr jag tippar det blir en engångsflaska. Kanske vore smartare med 10l på pantsystem istället.
 
  • Gilla
Håkanen67
  • Laddar…
Den där gamla acetylenstandarden är såvitt jag vet ännu den standard som är ibruk i Tyskland. Dom frångick visst inte den eller så bytte dom till den från nåt annat.
 
  • Gilla
Marcus-k
  • Laddar…
Lindegas
10-litersflaskan är ca 65 cm hög och 5-litersflaskan ca 45 cm hög. Med UNICYL köper du och äger flaskan, vilket betyder att du enbart betalar för påfyllningen av gasen och slipper hyreskostnaderna. En annan fördel är att du kan själv välja vilken regulator du vill använda.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Jag bytte mina till allbee med inbyggda regulatorer och snabbkopplingar 5 liter acetylen och 11 liters oxygen
 
J jonaserik skrev:
Lindegas
10-litersflaskan är ca 65 cm hög och 5-litersflaskan ca 45 cm hög. Med UNICYL köper du och äger flaskan, vilket betyder att du enbart betalar för påfyllningen av gasen och slipper hyreskostnaderna. En annan fördel är att du kan själv välja vilken regulator du vill använda.
Och man behöver inte betala 10-års kontroll av flaskan. Man får alltid en godkänd flaska vid inbyte av en tom oavsett när den inbytta flaskan skulle ha kontrollerats.
 
Vi får tänka på att en del skribenter här talar om tuber på andra marknader än den svenska.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.