Mitt mål är att kunna nyttja både nätet och el från solcellerna och slå ihop deras strömmar och skicka till elbilen. Den styrda laddaren och elbilen klarar 22 kW, dvs 32 A. tyvärr kom den inte med i skissen, men är ansluten till garagets undercentral.
Den koppling elektrikern gjort idag begränsar möjligheten att nyttja mer än 25A till alla undercentraler samtidigt. Jag försökte får en bra förklaring när detta gjordes men fick mest veta att det inte gick... Därav min fråga har jag tänkt rätt i min skiss på hur det skulle kunna utformas för att kunna slå samman strömmar bakom mätare, men samtidigt inte riskera att överbelasta kablar mm?
I skissen har jag inte PE och N med.
Den koppling elektrikern gjort idag begränsar möjligheten att nyttja mer än 25A till alla undercentraler samtidigt. Jag försökte får en bra förklaring när detta gjordes men fick mest veta att det inte gick... Därav min fråga har jag tänkt rätt i min skiss på hur det skulle kunna utformas för att kunna slå samman strömmar bakom mätare, men samtidigt inte riskera att överbelasta kablar mm?
I skissen har jag inte PE och N med.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 114 inlägg
Jag ser inga fel i det som är ritat.
Man kan undra ifall 63 A-säkringen till garaget kommer att göra någon nytta?
Hur stora mätarsäkringar har du tänkt dig?
Man kan undra ifall 63 A-säkringen till garaget kommer att göra någon nytta?
Hur stora mätarsäkringar har du tänkt dig?
Det stämmer att 63 A-säkringarna är lite överdimensionerade mot nätsäkring och solcellsproduktionen då de tillsammans aldrig kommer över 50 A (25+25). Valet av säkring matchar befintlig kabel. Har tidigare funderat på högre säkring så man kunde ladda 2x22kw (63A) till framtida elbilar, men sen kommer effekttarifferna…blir nog ett rejält batteri istället på sikt. Så det blir låg kontinuerlig effekt från nätet när solelen inte räcker till.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tips på hur bygga en transportvagn för Haki-ställning?
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga IKEA diskbänk - front och dörrar
Kök -
Kulvert i förebyggande syfte
Värme allmänt -
Betongplatta höjd på kanterna, hur ska jag bygga? Nivell
Byggmaterial & Byggteknik -
Kan jag bygga ny wc på andra sidan om bärande vägg?
Byggnadsfysik