A
Cabaooman Cabaooman skrev:
Dold knapp under
Ha! Installerade precis en TV som hade dold strömbrytare,typ liten knapp i underkant.

Hej Cabaooman

Är det en värmepump som kan reglera effekten med att styra varvtalet steglöst på kompressorn. Eller är det en värmepump som styr effekten genom att gå till-från?

Vilka anslutningar finns till TV-n förutom elanslutning? (Antenn, LAN)?

M Martin Lundmark skrev:
Hej Cabaooman

Är det en värmepump som kan reglera effekten med att styra varvtalet steglöst på kompressorn. Eller är det en värmepump som styr effekten genom att gå till-från?

I inlägg #9 anges det att TV-apparaterna tidigare har uppvisat problem. Vad har då värmepumpens reglerprincip med problemet att göra?

5
även om du nu får igång Tv:n så kommer det inte bli bättre så lägg undan några slantar på en ny.
Vet inte varför men jag gissar på en kondning som är dåligt konstruerad eller illa vald för kretsen.

E etompau skrev:
I inlägg #9 anges det att TV-apparaterna tidigare har uppvisat problem. Vad har då värmepumpens reglerprincip med problemet att göra?
Jag frågar med anledning att TV-n gått sönder då den delade uttag som en luft/luftvärmepump. Att hitta anledningen, underlättas om man vet mer runt omständigheterna. Eftersom det hände på korttid och med två TV-apparater så låter det inte som en tillfällighet

Beroende på styrprincipen så kan luft/luftvärmepumpen leverera ut t.ex. transienter, övertoner och ”supraharmonics” frekvenskomponenter 2–150 kHz i elnätet.

På sidan 52 PHOTOVOLTAICS AND HARMONICS IN LOW-VOLTAGE NETWORKS” kan man läsa;

“The transfer and aggregation of supraharmonics is significantly different from the transfer and aggregation of harmonics. As described in [20, 21] supraharmonics tend to propagate towards neighbouring devices and only a small part will propagate towards the grid. The impact from neighbouring devices is hence dominating and resonances play a significant part, not only in how supraharmonics propagate but also on the magnitude of the emission coming from a device. The latter is illustrated in Figure 49 where measurements from a PV inverter and a heat pump are shown. On the left hand side of the figure the device is connected alone and the components seen at 16 kHz (PV) and at 18 kHz (heat pump) are due to the switching circuit in the device. The influence from neighbouring devices is shown on the right hand side in Figure 49 where the magnitude of the component is increased (two and five times for the inverter and heat pump respectively) as other devices are connected nearby. This is likely the result from the two devices acting like voltage sources and a series resonance in the system.”

https://energiforskmedia.blob.core....tage-networks-energiforskrapport-2018-473.pdf

Mätningarna visar frekvenskomponenter 2–150 kHz i elnätet, resonansfenomen och kopplingar till andra apparater (neighbouring devices) anslutna i samma elnät. Det är okänt hur mycket en TV tål om dessutom strömmar kan vandra via antennkablar mm.
'
Det är orsaken till att jag frågar. Men alla är kanske nöjda med svaret i inlägg #9 .

• Gilla
  • Haha
elpaco och 3 till
  • Laddar…
5
Det är en Panasonic TX-P50XT50Y

Dold knapp under... hmm
Båda tv-apparater, Panasonic?

Magnus E K
Vad är enklaste sättet att mäta upp ifall en värmepump skickar ut störningar (har en Panasonic LLVP med inverterstyrning)? Har tillgång till multimeter, oscilloskop (urgammalt) och ljudkortsingångar som jag inte är rädd om.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Vad är enklaste sättet att mäta upp ifall en värmepump skickar ut störningar (har en Panasonic LLVP med inverterstyrning)? Har tillgång till multimeter, oscilloskop (urgammalt) och ljudkortsingångar som jag inte är rädd om.
Hej Magnus

Det finns inget enkelt sätt att mäta frekvenskomponenter 2–150 kHz i elnätet eftersom de har en liten amplitud. En finns de som använder digitala oscilloskop med mer än 12 bitars upplösning och filtrerar bort grundtonen med signalbehandling.

På sidan 61-63 I dokumentet “High-Frequency Noise in Power Grids, Neutral and Protective Earth” återfinns tre typer av filter som jag prövat.
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:999810/FULLTEXT01.pdf

Här finns resultat av mätningar med bl.a. dessa filter; “The zone concept: design of low-voltage installations considering the spread of high frequency harmonics”
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:999206/FULLTEXT01.pdf

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
5 50procent skrev:
Båda tv-apparater, Panasonic?
Ja båda är av samma modell och är inköpta samtidigt.

Jag var förbi nu en sväng och letade efter en dold knapp under tv:n men kunde inte hitta någon. Testade trycka in startknappen för att resetta, utan framgång.

M Martin Lundmark skrev:
Hej Cabaooman

Vet inte vad den har för modellkod

• Väggmonterad vit luftkonditioneringsenhet på en vit trävägg med lutande tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
5

Jag var förbi nu en sväng och letade efter en dold knapp under tv:n men kunde inte hitta någon. Testade trycka in startknappen för att resetta, utan framgång.
Det är fel på några av deras apparater och jag vet det av egen erfarenhet. De kan gå att starta efter 1 dygn-timmar men det är inte säkert. Sök på Google så får du se där med om folk som har problem med deras tv, många engelska/amerikanska sidor

5

Någon dold knapp har jag inte skrivit nåt om?
Ja just det nu när du skriver det så var det just det som de rekommenderade att man skulle prova, On+volym ( eller nåt i den stilen) inget av det funkade för mig heller.
Om det ens funkar i huvudtaget för någon. Som tidigare sagt lägg pengar på en ny tv om du inte får ut nåt på försäkring/garanti. Om det är värt att försöka laga vet jag inte.

Skulle tro att någon form av elektrolytkondensator i apparaten har sett sina bästa dagar och därmed spökar.
Är väl inte alltför ovanligt att en apparat funkat länge för att sedan helt plötsligt inte starta om man ryckt sladden (kondensatorn har degraderats sedan sista starten och systemet orkar inte ens gå i standby nu)

• Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Nu kan jag ingenting om små inverters av typ som sitter i värmepumpar osv men jag jobbar med stora inverters i industrier.
Det är allmänt känt att inverters skickar en jäkla massa transienter/störningar på nätet. Vissa mer, andra mindre.
Men, jag har haft många saker inkopplade på samma matning som även stora inverters på flera hundra kW som t.ex andra styrningsdon men även datorladdare och mobilladdare. Det har aldrig gått sönder någonting sådant.
Från samma högspänningsmatning (fast separat transformator) har vi också kört datorer och skärmar på. Inga problem, men där kan nog transformatorn vara räddaren.

Hur som helst, jag är van vid störningar i nät, men aldrig har någonting för mig gått sönder pga det...

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
V ViperTim skrev:
Men, jag har haft många saker inkopplade på samma matning som även stora inverters på flera hundra kW som t.ex andra styrningsdon men även datorladdare och mobilladdare. Det har aldrig gått sönder någonting sådant.
Kort;

Om transienter/störningar mellan apparater i frekvensområdet 2–150 kHz i elnätet kan störa varandra och t.o.m. riva sönder andra apparater, är en komplicerad fråga som vi behöver studera mer för att kunna ge ett bra svar på.

Jag har mött den frågan åtskilliga gånger sedan mitten av 1980-talet när testningen av frekvensomriktare i laboratoriemiljö via elnätet störde både mätinstrument (oscilloskop) och kontorsapparater (kopiator).

Jag har under åren sedan dess t.ex. fått mig tillsänt en mängd nätdelar för apparater, drivdon för belysning etc. som varit trasiga i EMC-filtret eller annars i ”interfacet” mot elnätet.

När vi studerade utbredningen av frekvenskomponenter i området 2–150 kHz såg vi att spridningen gick mellan anslutna apparater, där var impedansen lägst för de frekvenskomponenterna. Till motsats till frekvenser under 2 kHz (övertoner) där spridningen främst vandrade uppåt i nätet mot källan (matande transformator) där var impedansen lägst för de frekvenskomponenterna.

Se om denna skillnad i spridning beskrivet på sid 21-25 i dokumentet; “The zone concept: design of low-voltage installations considering the spread of high frequency harmonics”
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:999206/FULLTEXT01.pdf

Vad sedan apparater tål vet vi för litet om. Ställer inte normerna kravet att de skall tåla vissa typer av störningar på elnätet vad vet vi då om immuniteten hos en apparat. Vi har ännu inga färdiga normer för frekvensområdet 2–150 kHz, arbetet pågår sedan ett antal år.

Vi kan nyttja kunskapen om utbredningen genom att föreslå att inte sätta ”känsliga” apparater direkt tillsammans med ”störande” apparater. Det kan vi göra genom att ansluta till olika faser, dra anslutningskabel så att matningarna möts så ”långt uppåt i elnätet som möjligt”, att mata via separata krafttransformatorer (som är dåliga på att förmedla frekvenskomponenter i området 2–150 kHz) etc.

Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.