Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eller så är du beviset, du hade kompetensen att lämna...

Mer allvarligt så tror jag det är en blandad kompott av tjänstemän i våra 290 kommuner. Och många kommuner har stora problem att rekrytera bra folk (det har företagen också p g a vår demografi) och många kämpar med kompetensbrist och att få det mest grundläggande att rulla rimligt. Inte blir det bättre att att lagstiftaren lastar på kommunerna mer och mer byråkratiska uppgifter istället för att göra det rimliga, liberalisera och skära i lagstiftningen varje år.
Jag har jobbat kommunalt någon månad innan jag hittade en privat arbetsgivare. Det var mentalt påfrestande att anstränga sig för att hitta något att göra. Om någon kommuninvånare hörde av sig kunde jag oftast lösa ”problemet” inom några minuter till en timme. Folk var förvånade för de hade förväntat sig några veckor. Drog många vita lögner om att jag hade handlingarna för området framför mig av någon anledning.
 
  • Gilla
  • Haha
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Ja, och så är det sotning och byte av elmätare och kontroll av skorsten och Anticimex ska komma när man byter försäkringsbolag mm. Inte varje vecka eller ens varje år om det vill sig väl, men tillräckligt ofta för att man ska bli irriterad.
Japp så blir det om man har hus, vi har två men med lite olika förutsättningar och 15 mil mellan dem. Ingen mening med att bli irriterad, bättre att bara lösa det.
Har rest mycket i arbetet och mycket flyg, många blev irriterade även där vid förseningar/inställt pga väder och betydligt mera frekvent, men man hittade lösningar även där i de flesta fallen.
 
Redigerat:
  • Gilla
returen
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
lgång och leveranssäkerhet.
R RiverBear skrev:
Hejsan!

Har en liten fundering som förmodligen andra personer har tänkt på:

Fick häromdagen hem brev från kommunen att vattenmätaren behöver bytas ut, och en bokad tid av en VVS firma som skall genomföra bytet.

Tiden jag fick passar inte, och jag har försökt att byta till en tid som passar.
Problemet som uppstår är att VVS firman bara erbjuder dagtider, när både jag och min fru jobbar.
Kvälls/helgtider kan erbjudas, men då måste jag själv stå för kostnaden, då kommunen inte vill betala VVS firmans utökade kostnader(övertidstillägg osv)

Med andra ord:
Kommer jag bli tvungen att ta en ledig dag från jobbet, eller kan jag på något sätt få rätt mot kommunen, att kommunen skall betala för de utökade kostnaderna som VVS firman redovisar?
Ett förslag är att informera kommunen att din installation inte är stabil eller hel utan behöver åtgärdas. (Kan vara en ren lögn). Du ber att få återkomma och boka en tid för mätarbyte när du haft vvs-are på plats som gjort nödvändiga åtgärder.
Du väntar tills du kommer vara ledig(av eget intresse) och ha tid för besöket och bokar då in bytet. Win-win, du nyttjade en ledig dag dubbelt och alla nöjda.
 
  • Haha
AndersS
  • Laddar…
R Rampage2216 skrev:
Ett förslag är att informera kommunen att din installation inte är stabil eller hel utan behöver åtgärdas. (Kan vara en ren lögn). Du ber att få återkomma och boka en tid för mätarbyte när du haft vvs-are på plats som gjort nödvändiga åtgärder.
Du väntar tills du kommer vara ledig(av eget intresse) och ha tid för besöket och bokar då in bytet. Win-win, du nyttjade en ledig dag dubbelt och alla nöjda.
Ja, vad gör man inte för att krångla till livet men underhållande att läsa😂 Och om det blir en ny tilldelad tid under vardag t.ex. 7-16, ringer man då igen med samma ursäkt.😉
Fundering, hur lyckas barnfamiljer lösa det snabbt barn insjuknar.........🤔
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Fundering, hur lyckas barnfamiljer lösa det snabbt barn insjuknar
Då vabbar man.
 
  • Haha
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.