Krilleman Krilleman skrev:
Spännande, men då skjöt du ju bara över problemet till nästa ägare. 😆
Javisst, men jag tror att denne inte behöver bry sig till nästa gång byte ska ske.
Min installation var helt fel, med olika muttrar på var sida så det gick inte att byta mätare utan en himla massa meck så den var hur fel som helst.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Med andra ord inga som helst konstigheter att byta din vattenmätare 1 gång var tionde år.
Fast rent hypotetiskt sett skall tilläggas.

Du vet alltså att du är hemma X antal dagar, precis som många andra med avvikande arbetstider.
Eller så finns det en granne, svärmor, brorsa eller liknande behjälpligt om det så måste.
NEJ DET FINNS INGEN GRANNE ELLER SVÄRMOR! OCH JAG HAR INGEN VATTENMÄTARE SOM SKA BYTAS! Det enda jag ville var att berätta att inte alla sitter och fiser på en kontorsstol hela dagarna och kan åka hem precis när som helst!
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
D Dilato skrev:
Javisst, men jag tror att denne inte behöver bry sig till nästa gång byte ska ske.
😆
 
K Kirre2 skrev:
NEJ DET FINNS INGEN GRANNE ELLER SVÄRMOR! OCH JAG HAR INGEN VATTENMÄTARE SOM SKA BYTAS! Det enda jag ville var att berätta att inte alla sitter och fiser på en kontorsstol hela dagarna och kan åka hem precis när som helst!
Förlåt att jag skrek, blev bara så trött...
 
  • Gilla
  • Haha
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
K Kirre2 skrev:
NEJ DET FINNS INGEN GRANNE ELLER SVÄRMOR! OCH JAG HAR INGEN VATTENMÄTARE SOM SKA BYTAS! Det enda jag ville var att berätta att inte alla sitter och fiser på en kontorsstol hela dagarna och kan åka hem precis när som he
K Kirre2 skrev:
NEJ DET FINNS INGEN GRANNE ELLER SVÄRMOR! OCH JAG HAR INGEN VATTENMÄTARE SOM SKA BYTAS! Det enda jag ville var att berätta att inte alla sitter och fiser på en kontorsstol hela dagarna och kan åka hem precis när som helst!
Vem har sagt att alla sitter på en kontorsstol hela dagarna och fiser, förutom du? 🤔
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
K Kirre2 skrev:
Förlåt att jag skrek, blev bara så trött...
Inga konstigheter, det jag menar är att allt löser sig med god tydlig kommunikation om man fått notis om att man skall få sin vattenmätare bytt.

Inte svårare än så...
 
Krilleman Krilleman skrev:
Med andra ord inga som helst konstigheter att byta din vattenmätare 1 gång var tionde år.
K Kirre2 skrev:
Det enda jag ville var att berätta att inte alla sitter och fiser på en kontorsstol hela dagarna
Jag tror alla förstår vad ni vill säga vid det här laget. 😉
 
  • Haha
Krilleman
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Vem har sagt att alla sitter på en kontorsstol hela dagarna och fiser, förutom du? 🤔
Det säger jag inte, men den allmänna synen tycks vara att det bara är att ta ledigt nån timme när det passar och åka hem. Och vad jobbar man med då? Man är inte hantverkare eller chaufför eller har nåt annat yrke där man befinner sig på annan plats än ett kontor i alla fall.
Dessutom måste man ha ganska nära hem. För mig tar det en dryg timme enkel resa, en del har ännu längre hem.
 
Krilleman
K Kirre2 skrev:
Det säger jag inte, men den allmänna synen tycks vara att det bara är att ta ledigt nån timme när det passar och åka hem. Och vad jobbar man med då? Man är inte hantverkare eller chaufför eller har nåt annat yrke där man befinner sig på annan plats än ett kontor i alla fall.
Dessutom måste man ha ganska nära hem. För mig tar det en dryg timme enkel resa, en del har ännu längre hem.
Företaget som tog över efter oss körde sina vattenmätarbyten på ackord, hör och häpna!
Dom kom långväga ifrån (rent geografiskt) och jobbade 07-19 mån-ons och hemgång på torsdagen.

Bra va?!
 
Krilleman Krilleman skrev:
Spännande, men då skjöt du ju bara över problemet till nästa ägare. 😆

Idag kräver nästan alla VA-verk detta i privat installation:
(Fast det ser inte alltid ut på detta sättet)

[bild]
Ojoj. Min mätare ca 100mm från källargolvet...

Inga problem för VA Syd att byta.
 
Passa på att anlita en städfirma som storstädar huset den dagen och be dem släppa in VA-killen.
Efter Rut så går du ju plus på det.
 
  • Gilla
  • Haha
spikplanka och 2 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
enda fördelen med kommunal verksamhet är att de har tagit över "uppdraget" från gamla televerket att ha spadhängare och arbetshandikappade från samhall
Vilken kommun har detta i egen regi? Det är väl i princip något som alltid handlas upp av privata företag?
 
K Kirre2 skrev:
Känner busschaufförer som också har sina fasta körningar och inte bara kan åka hem en timme eller två.
De får skola om sig till att köra tåg istället, då verkar det vara okej att komma lite senare till jobbet (i somras ställdes 1/3 av trafiken in vissa dagar på grund av personalbrist - måste bytts många vattentätare då!)
 
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Jag vill bara ge lite perspektiv på våra olika arbetstider!
Och om man vill ge lite perspektiv bör man ta hänsyn till hur frekvent något inträffar, så oberoende om man sitter på en kontorsstol, en lastbilsstol, arbetsplats 5-10 mil bort, osv, är det en händelse vart 5-10 år. 😉
 
  • Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och om man vill ge lite perspektiv bör man ta hänsyn till hur frekvent något inträffar, så oberoende om man sitter på en kontorsstol, en lastbilsstol, arbetsplats 5-10 mil bort, osv, är det en händelse vart 5-10 år. 😉
Ja, och så är det sotning och byte av elmätare och kontroll av skorsten och Anticimex ska komma när man byter försäkringsbolag mm. Inte varje vecka eller ens varje år om det vill sig väl, men tillräckligt ofta för att man ska bli irriterad.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.