L lat skrev:
Troligen är anledningen till att de "kräver" att nån vuxen ska vara hemma att de vill slippa allt snack om att deras personal/entreprenör stulit, rotat runt el. dyl.
Mjo, sannolikt är det så men att kräva närvaro är inte att ha medborgarna i fokus. Det är enbart hål i huvudet.

En fråga, har TS överhuvudtaget kontaktar de som ska göra mätarbytet?
Med lite smidighet ifrån bägge sidor så bör det inte vara så svårt att komma fram till nåt som passar bägge?

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Om man behöver sota ellet göra kontroll av eldstad, görs det också dagtid där man måste släppa in i huset, vilket också är krav. Missat besök debiteras.
Så det finns flera tillfällen när tillgång till fastighet blir aktuell.
Vid fiberleverans, visserligen kunden som beställt, så var kravet att person från kundens sida skulle närvara vid installation i bostad (den jag har erfarenhet från).
Så det är inget unikt utan vanligt förekommande, men för nya fastighetsägare kan det vara en ny erfarenhet.😉
Och mycket kan lösas men vid stora projekt med många korta arbeten är det omöjligt att få det "individanpassat. En bra lösning kan vara att med en avgift kunna få det utfört efter önskemål, är väl ganska rimligt.

Redigerat:
L lat skrev:
En fråga, har TS överhuvudtaget kontaktar de som ska göra mätarbytet?
Med lite smidighet ifrån bägge sidor så bör det inte vara så svårt att komma fram till nåt som passar bägge?
Ja, det var det första jag gjorde! Men som jag skrev i trådstarten så skulle en kvälls eller helgtid medföra kostnader för mig, då kommunen inte vill betala någon arbetstid utöver vanlig tid, tyvärr

A AndersS skrev:
Om man behöver sota ellet göra kontroll av eldstad, görs det också dagtid där man måste släppa in i huset, vilket också är krav. Missat besök debiteras.
Så det finns flera tillfällen när tillgång till fastighet blir aktuell.
Vid fiberleverans, visserligen kunden som beställt, så var kravet att person från kundens sida skulle närvara vid installation i bostad (den jag har erfarenhet från).
Så det är inget unikt utan vanligt förekommande, men för nya fastighetsägare det vara en ny erfarenhet.😉
Och mycket kan lösas men vid stora projekt med många korta arbeten är det omöjligt att få det "individanpassat. En bra lösning kan vara att med en avgift kunna få det utfört efter önskemål, är väl ganska rimligt.
Jo sotning och mycket annat kräver tillträde ja, men i dom fallen så har personerna kunnat gå in själv och lösa in uppgift utan att jag eller "någon annan vuxen ansvarig".

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men LAV ger ju ingen rätt att besluta om fastighetsägarens liv. Lika lite som att kommunen kan kräva att fastighetsägaren ska ha rosa kanindräkt när VA-huvudmannen byter vattenmätare.
Helt klart en brist i LAV. :)

• Haha
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Sammanfattningsvis kan jag säga:
Jag har pratat med kommunen nu! Självklart slingrar dom sig, även om jag hänvisar till gällande lagar.
Slutade med att- personen sa: "Jaja, så länge du kommer överrens med VVS firman så bryr jag mig inte".

Så nu blir det att leka gömma nyckel och förklara för VVSaren vart den är!
Tack för all hjälp och hänvisningar till gällande lagar!

• Gilla
MartinOW och 2 till
  • Laddar…
R RiverBear skrev:
Jo sotning och mycket annat kräver tillträde ja, men i dom fallen så har personerna kunnat gå in själv och lösa in uppgift utan att jag eller "någon annan vuxen ansvarig".
Så är det och det finns olika rutiner, men även beteenden. Någon annan skulle kräva att få vara hemma och bevaka arbetet.
Jag är nog mera konstaterande "ok, då gör vi så". Fick i veckan en lapp efter att sophämtning varit och tunnan var felvänd vid tömningsdag så idag fixades det och lite "tillsnyggning". Fan det blev ju bättre nu och så får de alltid stå framöver😉
Kanske inte penetrerande juridiskt men praktisk hantering.

R RiverBear skrev:
Sammanfattningsvis kan jag säga:
Jag har pratat med kommunen nu! Självklart slingrar dom sig, även om jag hänvisar till gällande lagar.
Slutade med att- personen sa: "Jaja, så länge du kommer överrens med VVS firman så bryr jag mig inte".

Så nu blir det att leka gömma nyckel och förklara för VVSaren vart den är!
Tack för all hjälp och hänvisningar till gällande lagar!
Så länge du inte ställer krav och tar det på egen risk så ska det ju inte vara några problem.

R RiverBear skrev:
Hejsan!

Har en liten fundering som förmodligen andra personer har tänkt på:

Fick häromdagen hem brev från kommunen att vattenmätaren behöver bytas ut, och en bokad tid av en VVS firma som skall genomföra bytet.

Tiden jag fick passar inte, och jag har försökt att byta till en tid som passar.
Problemet som uppstår är att VVS firman bara erbjuder dagtider, när både jag och min fru jobbar.
Kvälls/helgtider kan erbjudas, men då måste jag själv stå för kostnaden, då kommunen inte vill betala VVS firmans utökade kostnader(övertidstillägg osv)

Med andra ord:
Kommer jag bli tvungen att ta en ledig dag från jobbet, eller kan jag på något sätt få rätt mot kommunen, att kommunen skall betala för de utökade kostnaderna som VVS firman redovisar?
Om du tar första tiden på morgonen och blir lite sen till jobbet (naturligtvis meddelar du ditt jobb!) eller sista tiden på dagen och slutar lite tidigare på jobbet! Det brukar gå bra om man meddelar jobbet!

• Gilla
Coolman och 1 till
  • Laddar…
M MS66 skrev:
Om du tar första tiden på morgonen och blir lite sen till jobbet (naturligtvis meddelar du ditt jobb!) eller sista tiden på dagen och slutar lite tidigare på jobbet! Det brukar gå bra om man meddelar jobbet!
Det är principen….

M MS66 skrev:
Fast det är inte alla som har den möjligheten. Vi som inte jobbar på kontor, tex.

K Kirre2 skrev:
Fast det är inte alla som har den möjligheten. Vi som inte jobbar på kontor, tex.
Många är förutsättningarna och möjligheterna, självklart passar inte förslag på lösning alla.😉

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
4774
spikplanka spikplanka skrev:
Något facket ibland motsäger sig bestämt.
Vad menar du? Jag jobbade dag/kväll/natt/helg/storhelg rullande i ett sex veckors schema i 20 år innan jag bytte karriär.

Man kanske skulle starta firma…AB Jourhavande Hemmaperson ”när nån måste vara hemma och du inte kan”

• Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.