När (en underentreprenör till) Vattenfall nyligen bytte min elmätare fanns samma krav. En vuxen person skulle finnas i hemmet medan bytet skedde.
Fast de kunde dock erbjuda både kvälls och helgtider om det så önskades.

Troligen är anledningen till att de "kräver" att nån vuxen ska vara hemma att de vill slippa allt snack om att deras personal/entreprenör stulit, rotat runt el. dyl.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja, läs det som en önskemål så är alla nöjda och glada. Men lite konstigt uttryckt är det ju att familjens tonåring inte ska kunna ta emot efter skolan.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Mjo, mycket märkligt ändå.

Stockholm, Krokom och Jämtkraft har i.a.f. inte det kravet.

Fick samma krav här i Skåne (vasyd) jag ändrade det till en dag när jag skulle vara hemma. Typ semester några månader framåt.

• Gilla
spikplanka
  • Laddar…
T topmount skrev:
Tio minuter var femte år.

Tycker kanske inte det är de som skall bestämma ifall man går på kommunalt vatten eller ej.
Vart 10:e år för hushållsmätare med Qn2,5 eller Q3 4 som är de som sitter i villor. Undantag finns om det är dåligt eller exceptionellt bra vatten då uppesittningstiden kan vara +- 2 år

C Currywurst skrev:
Fick samma krav här i Skåne (vasyd) jag ändrade det till en dag när jag skulle vara hemma. Typ semester några månader framåt.
VASYD använder Svensk Vattenavläsning för byten och där kan man i viss mån boka om tiden. Motsvarande finns i många andra kommuner men är en kostsam lösning.
De flesta har iallafall gått från att bara ange en dag, till att ange ett intervall på 2 timmar som man behöver vara hemma.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I Svenskt vattens förslag till ABVA så står det:

"Fastighetsägaren är skyldig att upplåta plats för mätaren samt lämna huvudmannen tillträde till fastigheten när denne vill kontrollera, ta ned eller sätta upp vattenmätaren."

"Vattenmätares plats ska vara godkänd av huvudmannen, som har rätt att kostnadsfritt disponera platsen och ensam har befogenhet att sätta upp, ta ned, kontrollera, justera, underhålla samt till- och frånkoppla mätaren. För dessa åtgärder liksom för avläsning ska fastighetsägaren lämna huvudmannen fritt och obehindrat tillträde till mätaren."

[länk]

Inga krav på rosa kanindräkt eller att man måste stå på händerna när VA-huvudmannens entreprenör är där.
Precis som du skriver är det ett förslag till ABVA, och som ligger till grund. Det betyder att kommunen kan anpassa och göra tillägg i sin lokala ABVA, precis som de kan göra med avfallsförordningar och andra styrande dokument. Så rosa kanindräkt finns snart med i basförslaget ska du se.

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T Television_Set skrev:
Precis som du skriver är det ett förslag till ABVA, och som ligger till grund. Det betyder att kommunen kan anpassa och göra tillägg i sin lokala ABVA, precis som de kan göra med avfallsförordningar och andra styrande dokument. Så rosa kanindräkt finns snart med i basförslaget ska du se.
Ja anställer man omdömeslösa tjänstemän på kommunen så kan det säkert blir så. I alla fall om man har röstat fram lika omdömeslösa politiker som inte stoppar tokerierna.

(Fast ska vi vara lite ärliga så är det få kommunpolitiker som faktiskt har blivit valda för att de har fått egna några röster. Det handlar mer om vilka individer som engagerar sig i de olika lokala partierna och hur de spelar maktspelet där. De större städernas ledande politiker undantagna.)

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
R RiverBear skrev:
Hejsan!

Har en liten fundering som förmodligen andra personer har tänkt på:

Fick häromdagen hem brev från kommunen att vattenmätaren behöver bytas ut, och en bokad tid av en VVS firma som skall genomföra bytet.

Tiden jag fick passar inte, och jag har försökt att byta till en tid som passar.
Problemet som uppstår är att VVS firman bara erbjuder dagtider, när både jag och min fru jobbar.
Kvälls/helgtider kan erbjudas, men då måste jag själv stå för kostnaden, då kommunen inte vill betala VVS firmans utökade kostnader(övertidstillägg osv)

Med andra ord:
Kommer jag bli tvungen att ta en ledig dag från jobbet, eller kan jag på något sätt få rätt mot kommunen, att kommunen skall betala för de utökade kostnaderna som VVS firman redovisar?
Ja, du blir tvungen att ta fritt från jobbet i det aviserade intervallet.
Skulle du vägra och inte vara hemma så får du en förgävesbesöksavgift. Upprepad vägran så har kommunen rätt att begöra handräckning från Kronofogden för att komma åt mätaren.
Samma gäller om man inte läser av sin mätare när kommunen begär det.

• Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Om du lyckas få en tid runt lunchtid så kanske du hinner ta dig hem för bytet. Går ändå ganska fort.

returen
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja anställer man omdömeslösa tjänstemän på kommunen så kan det säkert blir så. I alla fall om man har röstat fram lika omdömeslösa politiker som inte stoppar tokerierna.

(Fast ska vi vara lite ärliga så är det få kommunpolitiker som faktiskt har blivit valda för att de har fått egna några röster. Det handlar mer om vilka individer som engagerar sig i de olika lokala partierna och hur de spelar maktspelet där. De större städernas ledande politiker undantagna.)
det som kännetecknar politiker och tjänstemän i kommuner är att de inte kan få jobb på öppna marknaden.
dax att avskaffa kommunerna. vårt samhälle är bättre än så idag
enda fördelen med kommunal verksamhet är att de har tagit över "uppdraget" från gamla televerket att ha spadhängare och arbetshandikappade från samhall

returen returen skrev:
det som kännetecknar politiker och tjänstemän i kommuner är att de inte kan få jobb på öppna marknaden.
dax att avskaffa kommunerna. vårt samhälle är bättre än så idag
enda fördelen med kommunal verksamhet är att de har tagit över "uppdraget" från gamla televerket att ha spadhängare och arbetshandikappade från samhall
Som före detta tjänsteman och numera på öppna marknaden så kan jag informera dig om att du har fel :p

• Gilla
  • Haha
DakerScania och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T Television_Set skrev:
Som före detta tjänsteman och numera på öppna marknaden så kan jag informera dig om att du har fel :p
Eller så är du beviset, du hade kompetensen att lämna...

Mer allvarligt så tror jag det är en blandad kompott av tjänstemän i våra 290 kommuner. Och många kommuner har stora problem att rekrytera bra folk (det har företagen också p g a vår demografi) och många kämpar med kompetensbrist och att få det mest grundläggande att rulla rimligt. Inte blir det bättre att att lagstiftaren lastar på kommunerna mer och mer byråkratiska uppgifter istället för att göra det rimliga, liberalisera och skära i lagstiftningen varje år.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
returen
T Television_Set skrev:
En del har ju upptäckt att sina val inte är tillfylles och lyckats lösgöra sig från kollektivet.
Tyvärr brukar HR vid ett anställningsförfarande se kommunal verksamhet som negativt dock

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.