H HEM2121 skrev:
Ni är ju personligt närvarande digitalt, det börjar kännas som det finns saker som ni är oroliga för ska komma fram. Jag skulle dra öronen åt mig om säljaren kategorisk nekar till en egen besiktning. Visst, de har haft tillgång att titta i huset men det är ju inte samma sak som en besiktning av en besiktningsman.
Jag tycker det är helt naturligt att man vill vara på plats fysiskt. Nu var det väl inte en bostad så viss skillnad är det men det finns ingen chans att någon går runt i mitt hus och besiktar när jag inte är där.... Jag hade helt säkert varit med som säljare....🤔
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Herr hatt Herr hatt skrev:
Hej

Jag tror säkert ditt hus är jättefint. Men det är skillnad på 100% felfritt och att allt fungerar. Så om du inte byggt huset själv och haft super koll och följt alla byggregler standarder monteringsanvisningar etc till punkt och pricka så skulle jag vara väldigt försiktig med att säga att det inte finns några fel alls så att köparna hör det, och absolut inte ge dom det skriftligt

Det kan tolka det som en utfästelse vilket i teorin skulle minska deras undersökningsplikt och ställa till problem för dig om dom skulle hitta något och sedan kräva ersättning av er för detta.
Nu måste jag komma med en invändning.
Jag har mycket svårt att tro att en säljares beskrivning av ett objekt, speciellt ett gammalt sådant, på något sätt skulle minska köparens lagstadgade OMFATTANDE undersökningsplikt.
För mig är köparens agerande en inledning för att i slutänden komma med ett lägre bud
Mvh
Urban
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Blandar inte ihop om underhåll. Vet att det inte är samma sak.
Du blandar ihop det såtillvida att du tar upp det i samband med affären.
L L Jan skrev:
Men nye markägaren ville ha avtal om underhåll
Och? Ni kan väl inte stoppa överlåtelsen för att tredje man vill lägga sig i? Ett eventuellt underhållsavtal är mellan den som äger fastigheten och den som sköter underhållet. Det kan inte en rimlig mäklare låtit er dra in i ett överlåtelseavtal.
L L Jan skrev:
[markägaren] märkte samtidigt att servitutet var lite fel eftersom vägens sträckning ändrats lite.
Så då var det servitutet som var grejen ändå, eller?

Även här kan man fråga sig vad tjänande fastighets åsikter om servitutet har med er affär att göra. Har vederbörande flyttat vägen gäller ert servitut ändå (antingen på den nya vägen eller där den gamla låg). Eller har allmän väg dragits om så att det fanns ett glapp mellan ert servitut och där allmän väg nu ligger? I så fall är grannen jävligt petig, även om denne i teorin kan försvåra vägfrågan tills man tvingar fram ett nytt servitut.
 
  • Gilla
BengtH och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
U Ubbe55 skrev:
Nu måste jag komma med en invändning.
Jag har mycket svårt att tro att en säljares beskrivning av ett objekt, speciellt ett gammalt sådant, på något sätt skulle minska köparens lagstadgade OMFATTANDE undersökningsplikt.
För mig är köparens agerande en inledning för att i slutänden komma med ett lägre bud
Mvh
Urban
Visst kan det vara så att köparen vill pruta efter besiktning, men det är ju inget problem. Då säker säljaren bara nej. Köparen får så välja om de vill köpa till det pris de skrivit kontrakt på eller avblåsa affären (det finns ju en potentiell köpare till så ur säljarens synvinkel är det inget problem).
Gör man så har processen gått rätt till och köparen kan inte komma med skadeståndskrav. Om man som TS vill göra bara skiter i avtalet man har skrivit under kan det dock bli värre.
Det kan vara så att köparna har brutit mot avtalet redan, det vet vi inget om, och att säljaren kan klara sig även om de säljer till budgivare 2, men det kan bli en snårig process att reda ut och det är inte givet att säljarna vinner. Så mycket enklare att se till att köparna får genomföra sin besiktning nästa vecka och följa den utstakade processen.

Själv vill jag som köpare också genomföra en egen besiktning och de har ibland visat på nya fel, utan att jag för den skull prutat. Hade det varit väldigt kostsamma fel så hade jag antingen försökt att pruta eller hoppat av. Besiktning gör jag för att få en bra kunskap om vad jag köper, inte för att kunna pruta. Jag litar inte riktigt på en säljare som säger att objektet är 100% felfritt
 
  • Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tycker det är helt naturligt att man vill vara på plats fysiskt. Nu var det väl inte en bostad så viss skillnad är det men det finns ingen chans att någon går runt i mitt hus och besiktar när jag inte är där.... Jag hade helt säkert varit med som säljare....🤔
Det kan man vara, men då får man se till att pallra sig dit. Sen kan jag tycka det är ett märkligt krav när man släppt in köparna med nyckel flera ggr tidigare utan att närvara.
 
  • Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Minns du hur du började tråden?

Kan du förstå att det är svårt för oss att veta vad som gäller? Du har dessutom slirat på sanningen ett antal gånger, som när du påstår att det är 100% felfritt eller när du säger att det är för sent att besiktiga nu. Det gör det väldigt svårt.
Ok kan förstå att man tycker så
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tycker det är helt naturligt att man vill vara på plats fysiskt. Nu var det väl inte en bostad så viss skillnad är det men det finns ingen chans att någon går runt i mitt hus och besiktar när jag inte är där.... Jag hade helt säkert varit med som säljare....🤔
Puhh skönt, tack för medhåll 😀 Hade själv aldrig någonsin släppt någon främmande fritt i mitt hus. Gör man det är man från en annan planet, enligt mig.
 
D Dilato skrev:
Foto på dokumentet och sedan valfri bild-editor.
Maskera med pappersremsor och fota.
Tjena 😉
 
U Ubbe55 skrev:
Nu måste jag komma med en invändning.
Jag har mycket svårt att tro att en säljares beskrivning av ett objekt, speciellt ett gammalt sådant, på något sätt skulle minska köparens lagstadgade OMFATTANDE undersökningsplikt.
För mig är köparens agerande en inledning för att i slutänden komma med ett lägre bud
Mvh
Urban
Tack Urban för medhåll. 😃 tack så mycket.
Misstänker just detta som du skriver
 
L L Jan skrev:
Puhh skönt, tack för medhåll 😀 Hade själv aldrig någonsin släppt någon främmande fritt i mitt hus. Gör man det är man från en annan planet, enligt mig.
Då skulle jag vilja fråga om du varit på många husvisningar?
Tror vi kom upp i 24 innan vi hittade rätt.
Inte en enda gång var säljaren med.

Du får gärna förklara vad skillnaden är mot en besiktning av huset.
 
  • Gilla
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
En inte obetydlig skillnad är att mäklaren, som köparen anlitat, är med på en visning. Men annars håller jag med, det är inte orimligt att ge köparen frihet att besiktiga utan säljaren flåsande i nacken. Det är ju köparens undersökning.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Visst kan det vara så att köparen vill pruta efter besiktning, men det är ju inget problem. Då säker säljaren bara nej. Köparen får så välja om de vill köpa till det pris de skrivit kontrakt på eller avblåsa affären (det finns ju en potentiell köpare till så ur säljarens synvinkel är det inget problem).
Gör man så har processen gått rätt till och köparen kan inte komma med skadeståndskrav. Om man som TS vill göra bara skiter i avtalet man har skrivit under kan det dock bli värre.
Det kan vara så att köparna har brutit mot avtalet redan, det vet vi inget om, och att säljaren kan klara sig även om de säljer till budgivare 2, men det kan bli en snårig process att reda ut och det är inte givet att säljarna vinner. Så mycket enklare att se till att köparna får genomföra sin besiktning nästa vecka och följa den utstakade processen.

Själv vill jag som köpare också genomföra en egen besiktning och de har ibland visat på nya fel, utan att jag för den skull prutat. Hade det varit väldigt kostsamma fel så hade jag antingen försökt att pruta eller hoppat av. Besiktning gör jag för att få en bra kunskap om vad jag köper, inte för att kunna pruta. Jag litar inte riktigt på en säljare som säger att objektet är 100% felfritt
Har själv aldrig sagt att det är felfritt till köparna.
Jag läser bara ur bes.protokollet. Sida upp och ned med en stor del av rekommenderat underhåll tex tak som behöver bytas inom 5-10 år.
Men inga fel eller liknande står det något om. Har själv bott där och allt fungerar perfekt.
Som en gammal bil som är felfri. Dock kanske sliten. Samma sak.
 
  • Haha
Mikael Karlsson4999 och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att föreningen består av enbart civilekonomer.

Cred till de som förstår referensen.
 
  • Haha
  • Gilla
Odur och 6 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Då skulle jag vilja fråga om du varit på många husvisningar?
Tror vi kom upp i 24 innan vi hittade rätt.
Inte en enda gång var säljaren med.

Du får gärna förklara vad skillnaden är mot en besiktning av huset.
Har haft husvisning själv och även för denna fastighet nu så klart. Man släpper bara in ett par åt gången en kort stund och mäklare är med. Då tittar de mest.

Inte som på besiktning där man verkligen går igenom och öppnar överallt. Det är ju där värdet verifieras och då bör säljare vara med.
 
Kanske även köpare...?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.