10 896 läst · 39 svar
11k läst
39 svar
Kan jag stänga min fastighet för passerande motortrafik?
Medlem
· Stockholm
· 4 295 inlägg
Hej
Finns där något du kan få i utbyte av grannfastighetens mark?
Då kan de köra sönder bäst de vill på "sin" del medans du faktiskt får något i utbyte.
Det vore ju fint om ni kunde komma överrens även om det låter kört......
Det går även att parkera fordon mitt i vägen eller hyra ut plats för uppställning, då byggs nog en egen väg rätt snart.
Lycka till.
/W
Finns där något du kan få i utbyte av grannfastighetens mark?
Då kan de köra sönder bäst de vill på "sin" del medans du faktiskt får något i utbyte.
Det vore ju fint om ni kunde komma överrens även om det låter kört......
Det går även att parkera fordon mitt i vägen eller hyra ut plats för uppställning, då byggs nog en egen väg rätt snart.
Lycka till.
/W
Verktygstokig
· Estocolmo
· 939 inlägg
Parkera en bil lite olämpligt på din tomt, så dom inte kan utnyttja den?
Ta kontakt med en advokat?S Steinarmannen skrev:Företaget är extremt nonchalanta och har så varit i flera år, även mot tidigare ägare. Jag har tidigare förklarat att jag inte kommer att ge dem ett avtalsservitut eller sälja till deras bud. De är väldigt säkra på att få ett officialservitut men av någon märklig anledning söks det inte. Det används bara som ”hot” med motivering att jag får sämre betalt om det skulle utdömas ett officialservitut.
De har inte berättat vilka planer de har de kommande åren och hur det påverkar min verksamhet och/eller vägen, utan räknar kallt med att det är bara att köra. De har inte kontaktat mig angående skador som under det senaste året har växt i asfaltsbeläggningen p.g.a. brister i bärigheten.
Skillnaden från förr, nu och framåt är att gå från en långtradare i veckan eller månaden till en mängd tyngre lastbilsekipage som passerar varje dag minst en gång per halvtimme. Utöver det finns vanliga personbilar och mindre lastfordon men de kan ta en alternativ väg som mynnar ut 50m längre bort. Även den över min fastighet men där finns avtalsservitut med en samfällighetsförening.
ingen vill väl ha en rejäl konflikt men det är därför jag undersöker min rättsliga ställning så att jag kan sätta ner foten utan att riskera att hamna i onåd hos rättsmaskineriet… I detta fall tar de sig friheter med armbågarna och jag skulle hellre se en lösning där de gör rätt för sig och försöker kompensera mig och andra grannar för olägenheterna. Ett sätt kunde vara att köpa våra fastigheter men då till pris som gör att man inte hamnar i sämre förutsättningar någon annanstans.
Om du känner att företagarna är orimliga kan du vända dig till åkarna direkt, dom är säkert vettiga. Kontakta dom och säg som det är. Det funkar inte med den trafik som är idag över din tomt. Om ingen lösning är nådd inom 6 mån kommer vägen stängas. Kolla om åkarna har ett förslag?
Går också sätta upp en skylt med info om att vägen kommer stängas ett visst datum så får åkarna ta diskussionen med företagaren.
Dom vill nog inte hamna i läget att bilarna inte kan lasta och lossa
Går också sätta upp en skylt med info om att vägen kommer stängas ett visst datum så får åkarna ta diskussionen med företagaren.
Dom vill nog inte hamna i läget att bilarna inte kan lasta och lossa
Rkarlsson skrev:
Man bör nog inte betrakta ett muntligt avtal som en biljett till ett servitut. I sakens natur ligger att servitut är det enda som ger stöd i lagen för användande under den tid och till de villkor servitutet ger. Att inte ge ett avtalsservitut utan istället ett muntligt avtal att få nyttja en del av fastigheten för transport bör väl kunna ses som en tydlig markering att tidigare fastighetsägare (inkl. mig) aldrig har haft för avsikt att göra nyttjandet permanent?! En fin gest från en granne till en annan, baserad på hur vägen har nyttjats.Claes Sörmland skrev:
Det finns en pågående användning för företagsgrannen baserat på ett avtal med föregående ägare. TS har efter att ha tillträtt fastigheten tolererat användningen, d v s en form av avtal. Rimligt att ge en viss tid mellan meddelande och att ändrade förhållanden träder i kraft. Men visst, vill TS orsaka ännu mer ont blod så stäng av vägen utan att ge någon tid för detta. Blir säkert toppentrevligt men kommer troligen inte att respekteras av grannföretaget.
Att inte lösa vägfrågan permanent kan nog ses som ett stort misstag av grannverksamheten då de inte har en säkerställd transportväg till och från sin fastighet. Men jag gissar att det handlar om pengar och att de därför har låtit det bero decennium efter decennium. Min fastighet har inte nyttjats för verksamhet sedan ’90-talet och det är först nu då ny verksamhet startar som frågan ställs på sin spets. Med den trafik de tidigare har haft skulle det kanske inte utgöra ett betydande problem, men deras nya verksamhet med frekventa tunga transporter ger betydande störningar för min verksamhet.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 796 inlägg
Nej något servitut finns ju inte men uppenbarligen ett avtal med dig om att de har fått använda vägen obehindrat. Och ett sånt avtal går ju att säga upp om du inte trivs med det.S Steinarmannen skrev:Man bör nog inte betrakta ett muntligt avtal som en biljett till ett servitut. I sakens natur ligger att servitut är det enda som ger stöd i lagen för användande under den tid och till de villkor servitutet ger. Att inte ge ett avtalsservitut utan istället ett muntligt avtal att få nyttja en del av fastigheten för transport bör väl kunna ses som en tydlig markering att tidigare fastighetsägare (inkl. mig) aldrig har haft för avsikt att göra nyttjandet permanent?! En fin gest från en granne till en annan, baserad på hur vägen har nyttjats.
Att inte lösa vägfrågan permanent kan nog ses som ett stort misstag av grannverksamheten då de inte har en säkerställd transportväg till och från sin fastighet. Men jag gissar att det handlar om pengar och att de därför har låtit det bero decennium efter decennium. Min fastighet har inte nyttjats för verksamhet sedan ’90-talet och det är först nu då ny verksamhet startar som frågan ställs på sin spets. Med den trafik de tidigare har haft skulle det kanske inte utgöra ett betydande problem, men deras nya verksamhet med frekventa tunga transporter ger betydande störningar för min verksamhet.
Hela landsorten är full av sådana här lösningar. Oftare gäller det kortare sträckor som inte är petimeterreglerade juridiskt. Så länge alla är överens så är det frid och fröjd.
Är det svenska chaufförer? Sätt uppå en skylt att infartens stängs av 1:e september. Ställ sedan ut några stora stenar eller varför inte en bil. Vänta på grannens avtalsförslag eller kallelse till Lantmäteriförrättning om officialservitut. Om det finns annan infart, låter det osannolikt att det blir officialservitut på den här vägen.
Om det gått från någon enstaka transport i veckan/månaden till 10 om dagen, dessutom tyngre och de dessutom varit nonchalanta vid kontakt så hade jag inte gett de några 6 månader. 2-3 veckor känns mer rimligt. De har ju en annan väg, som inte inte fungerar för långtradare. Då får de väl lasta om i mindre transporter. Klart det kostar pengar och tid, men hade det varit min fastighet så hade jag inte sett det som mitt problem.
Kan du specificera vilken form av avtal som du menar?Claes Sörmland skrev:
Det finns en pågående användning för företagsgrannen baserat på ett avtal med föregående ägare. TS har efter att ha tillträtt fastigheten tolererat användningen, d v s en form av avtal. Rimligt att ge en viss tid mellan meddelande och att ändrade förhållanden träder i kraft. Men visst, vill TS orsaka ännu mer ont blod så stäng av vägen utan att ge någon tid för detta. Blir säkert toppentrevligt men kommer troligen inte att respekteras av grannföretaget.
Ett avtal har minst två parter.
Grundläggande kurs i Avtalsrätt.
S Steinarmannen skrev:Under några decennier har det funnits muntliga överenskommelser mellan tidigare ägare av min industrifastighet och en intilliggande industrifastighet att min fastighet har kunnat användas för in- och utfart till en större väg. Med tiden har transporterna börjat ske oftare och med större och tyngre fordon och grunden för tidigare överenskommelser finns inte längre. Den asfalterade vägremsan har börjat falla sönder. Planer finns på en expansion som innebär en tillkommande form av frekventa tunga transporter. Vi talar om 2-3 mycket tunga lastbilar i timmen dagligen under flera år. Marken vilar på lera och är inte byggd för sådana transporter. När tunga fordon passerar i närheten klingar det från glas i skåpen och man känner hur marken rör sig.
Jag vill inte att företaget utgår ifrån att min fastighet är given för deras framtida behov och expansion utan ser till andra möjligheter för sina tunga transporter. Jag har egna planer på verksamhet som kommer att störas, rentav omöjliggöras av deras tunga transporter och det minskar värdet betydande för min fastighet.
De har försökt pressa mig till försäljning av min fastighet, alternativt utfärda avtalsservitut och hotar med att söka officialservitut hos Lantmäteriet. De anser att de har rätt att nyttja min fastighet genom ”laga kraft vunnen hävd”, men vad jag förstår av dialog med Lantmäteriet finns inga sådana rättigheter. Det är först om jag ingår ett avtalsservitut eller om Lantmäteriet utdömer ett officialservitut som rätten vinner laga kraft.
Detta var bakgrunden och nu till min fråga. Vad jag förstår kan jag förbjuda motortrafik över min fastighet. Förbudet får inte omfatta cykeltrafik och fotgängare p.g.a. allemansrätten. Jag behöver även ge blåljusfordon möjligheter att passera min fastighet, men för dessa finns en fullgod alternativ möjlighet.
Vad har jag rent praktiskt för stöd i rättsordningen för att stänga av passagen över min fastighet?
Kan jag utan risk för legala påföljder ställa upp ett hinder, t.ex. en betongsugga som hindrar passage för alla motorfordon och/eller reducerar vägens bredd för att hindra breda lastbilar?
Vad har ägarna av den intilliggande fastigheten för legala möjligheter att undanröja ett sådant hinder?
Finns andra legala tvångsåtgärder för motparten än att ansöka om officialservitut? Skulle en domstol kunna ge tillstånd att färdas över min fastighet och/eller handräckning av kronofogden för att avlägsna hindret?
Som ni förstår är detta inte ”mammas gata” för mig. Jag är utsatt för press från den intilliggande verksamheten och de tar ingen hänsyn till mina intressen och förutsättningar att nyttja min egen fastighet. Motparten skulle kunna erbjuda en skälig kompensation, alternativt köpa min fastighet till ett värde som är skäligt för mig. Istället tar de för givet att de har rätten på sin sida.
Du skulle ju kunna försöka med en skylt om bärigheten på din väg? Gissar att det blir spännande att få till, men bygger du en färist vid dina anslutningar till grannfastigheten och yttre väg så kanske det blir enklare?
Den dag man anlitar en advokat börjar pengarna rulla. Jag börjar med att sondera terrängen och där är forum som detta en bra källa. Eftersom varje fall är unikt finns ju inget facit att använda i förväg. Inte ens för advokater... Det kanske finns praxis genom vägledande rättsfall etc. men kan bedömas annorlunda genom specifika omständigheter.J Jonasdzm skrev:
Det kan mycket väl sluta med hjälp av en advokat, men det ser jag först längre fram.
Jag har ingen aning om bärigheten idag. Det är vägverkets vägar som klassas och inte enskilda. Givetvis kan vägen anläggas utifrån de anvisningar som gäller för olika bärighetsklasser men det har knappast gjorts här en gång i tiden.VidarH skrev:
Hur beräknar/uppskattar man bärigheten på en befintlig väg? Se bifogade bilder på befintliga skador och sprickor i beläggningen.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
För att ta reda på vägens uppbyggnad kan man anlita någon som gör undersökningar med markradar eller för ett säkrare resultat låta utföra geoborrningar. Om man vill få ett värde på bärigheten kan du anlita någon som gör så kallade plattbelastningar.S Steinarmannen skrev:Jag har ingen aning om bärigheten idag. Det är vägverkets vägar som klassas och inte enskilda. Givetvis kan vägen anläggas utifrån de anvisningar som gäller för olika bärighetsklasser men det har knappast gjorts här en gång i tiden.
Hur beräknar/uppskattar man bärigheten på en befintlig väg? Se bifogade bilder på befintliga skador och sprickor i beläggningen. [bild] [bild] [bild]