Cheesen
D Daniel 109 skrev:
Om det är en industrifastighet borde ingen ha rätt att passera. Du kan med andra ord stoppa all trafik. Med reservation för att jag inte har en aning om hur platsen ser ut.

Om det inte finns några andra rimliga alternativ för den andra fastigheten kan de tvinga till sig ett officialservitut. Men det låter ju inte så.
Precis min tanke.. Sätt upp ett stängsel runtom. Din industri kräver antagligen att du kan kontrollera vilka som rör sig i anslutning till arbetsplatsen.
Att inte ha den kollen kan försätta dig i ett läge där någon skadar sig och du står med ett ansvar.
 
  • Gilla
liran och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
[Om grannföretaget] varit nonchalanta vid kontakt så hade jag inte gett de några 6 månader. 2-3 veckor känns mer rimligt.
Håller med. Dra inte ut på det här i onödan, det kan ändå komma att ta tid i olika former av processer.

Har grannen under lång tid kört över (pun intended) dig är en kort, men hanterbar tidsfrist bättre än en generös.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 4 till
  • Laddar…
Jag skulle ge dem en tidsfrist på ca 1 månad mot att de skriver på att de därefter står för reparationer av asfalten på din fastighet pga skador de orsakat. Går de inte med på det skulle jag stänga av samma dag. Om de behöver mer än en månad för att hitta nån som reparerar och fixar ny väg så får de ersätta dig på något sätt, bara du inte ingår ett avtal där ersättning är så låg att de väljer fortsätta, kanske en maxgräns på 3 månader?
 
  • Gilla
Steinarmannen
  • Laddar…
Låter komplicerat. Särskilt med någon som haft för vana att ta sig friheter som motpart.
 
  • Gilla
Steinarmannen och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja, inga lekar som bygger på att bollen ligger hos grannen. Då väljer grannen vanligen att inte spela och så dör det hela.
 
  • Gilla
Steinarmannen och 2 till
  • Laddar…
Ibland kan man ha oturen att någon placerat fordon på marken som man inte får flytta utan ägarens tillstånd...
 
  • Haha
  • Gilla
Steinarmannen och 4 till
  • Laddar…
B larry78 skrev:
Ibland kan man ha oturen att någon placerat fordon på marken som man inte får flytta utan ägarens tillstånd...
Sånt trams håller man inte på med som fastighetsägare, det är bara genomskinligt. Och det hände en gång hos oss, den bilen åkte bort samma dag.

Hade jag ägt marken och ansåg att de börjat frekventera för ofta och dessutom asfalt tagit skada så är det bara upp med betongsuggor.
 
  • Gilla
Steinarmannen och 3 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag skulle ge dem en tidsfrist på ca 1 månad mot att de skriver på att de därefter står för reparationer av asfalten på din fastighet pga skador de orsakat. Går de inte med på det skulle jag stänga av samma dag. Om de behöver mer än en månad för att hitta nån som reparerar och fixar ny väg så får de ersätta dig på något sätt, bara du inte ingår ett avtal där ersättning är så låg att de väljer fortsätta, kanske en maxgräns på 3 månader?
"Den första månaden kostar det 1000 kr, andra månaden 2000 kr, därefter 4000, 8000, 16000..."
 
  • Gilla
Steinarmannen och 1 till
  • Laddar…
Stäng av vägen tills vidare för underhåll. Att fixa en väg kan ta lång tid. Här har kommunen hållt på med en central genomfartsgata i ett år.
 
  • Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
S Steinarmannen skrev:
Den dag man anlitar en advokat börjar pengarna rulla. Jag börjar med att sondera terrängen och där är forum som detta en bra källa. Eftersom varje fall är unikt finns ju inget facit att använda i förväg. Inte ens för advokater... Det kanske finns praxis genom vägledande rättsfall etc. men kan bedömas annorlunda genom specifika omständigheter.
Det kan mycket väl sluta med hjälp av en advokat, men det ser jag först längre fram.
Ska bli intressant att följa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.