66 534 läst · 137 svar
67k läst
137 svar
Kan jag sätta upp ett staket här? Grannar klagar
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 619 inlägg
Grunden för att få dispens för en brygga är 7 kap. 18 c § p. 3 miljöbalken. Om nyttan av en brygga anses stor för fastigheten och det inte går att lösa bryggrätten på en befintlig grannbrygga skulle jag säga att det finns rimligt gods förutsättningar för dispens. Och då det uppenbarligen skapats en väg ner till vattnet för att ta upp och lägga i båt är väl inte bryggbehovet särskilt långsökt.R Rewrap skrev:
I det här fallet är diket privat och han har påtagit sig skötseln utan att kräva ersättning. Och han får ändå inte vara ifred! Jag lutar åt bedrägeri.Claes Sörmland skrev:
Att få strandskyddsdispens för brygga ÄR svårt, då det bryter mot allmänhetens möjlighet att tex paddla knot elelr simma just där och bryggan kan även skugga djur och växter i vattnet på ett negativt sätt. Men eftersom du har servitut för en brygga finns ju ändå möjligheten. Ju mindre brygga du ansöker om, desto större chans. Eventuellt något större chans för en brygga som bara ligger i över sommaren,. men inte i min kommun, Länsstyrelsen säger nej till det mesta här.R Rewrap skrev:
Som Kapsyl föreslog: Om du muddrar en kanal i markremsan så kan du ha din båt närmare din stuga.R Rewrap skrev:
TS ska förstås tala om för sina grannar att han har tagit bort en eventuell spång som grannarna har byggt. Det är ingenting han behöver smyga med. Allemansrätten ger inte allmänheten rätt att bygga saker på annans mark.P polaris78 skrev:
Riktigt så enkelt är det nog inte. Analogin med kriget i Ukraina är väl inte helt fel, men precis som där finns det en angripare och en försvarare. TS försvarar sitt territorium mot en invasion.K kraftstället skrev:
Menar du att markremsan var en marksamfällighet?lenaaria witthoff skrev:Jag tror att remsan, pga diket blev avstyckad som ALLMÄNNING, som även du hade tillgång till, utan att köpa. Det är nog så att du har betalat för en rättighet som du redan hade, men som de inte ville att du skulle vara medveten om. Jag tycker du skall framhärda detta och begära pengarna tillbaka med råge, för bedrägeriet.
@Rewrap
Vem köpte du markremsan av? Var den en enskild fastighetsägare eller en grupp?
Nej. Eller, "delvis". De har byggt om sina bryggor till något betydligt större än vad de var förut. Det har de inte dispens för.P pmd skrev:
Köpte det av en enskilt fastighetsägare. Inga samfälligheter eller liknande fanns. Däremot belastad med servitut för väg och för båtplats + brygga vid sjön.P pmd skrev:
Så är det givetvis. Men jag tänker låta det stå kvar ifall jag mot förmodan skulle få för mig att sälja den ena fastigheten.P pmd skrev:
Jag har redan hotat med det, men vill å andra sidan inte uppmärksamma länsstyrelsen på området mer än absolut nödvändigt. De har också skitit i hotet och fortsatt.P pmd skrev: