För övrigt har grusvägen inte heller någon dispens från strandskyddet och den har utökats under senare år. Men det är de okej med 🙄
 
R Rewrap skrev:
Det gäller en liten flytbrygga, möjligtvis en grillplats, ta ned något träd och plantera lite blommor nere vid vattnet.

Det hotas direkt med att det ska anmälas till kommunen för att jag då bryter mot strandskyddet. I sak har de rätt, men jag tycker att så länge allmänheten fortfarande kan gå nerför remsan så är det väl skitsamma om det står några stolar och har planterats lite blommor. Plätten är vara 9x9m

Edit:

Även saker som att lägga rör och fylla igen diket har de motsatt sig. Förstår verkligen inte.
Då låter det som att det redan är dem som redan lagt sig på en låg nivå.

Hade det handlat om att du ville smälla upp en maskinhall eller ett gigantiskt kataloghus i deras fina generationsidyll kanske jag hade kunnat förstå dem, men deras gnällande framstår ju bara som barnsligt.

Lite blommor och en cementring hade jag nog släpat dit ändå om jag vore du.

Bor de förresten där permanent?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
R Rewrap skrev:
Det gäller en liten flytbrygga, möjligtvis en grillplats, ta ned något träd och plantera lite blommor nere vid vattnet.

Det hotas direkt med att det ska anmälas till kommunen för att jag då bryter mot strandskyddet. I sak har de rätt, men jag tycker att så länge allmänheten fortfarande kan gå nerför remsan så är det väl skitsamma om det står några stolar och har planterats lite blommor. Plätten är vara 9x9m

Edit:

Även saker som att lägga rör och fylla igen diket har de motsatt sig. Förstår verkligen inte.
Varför skulle du plantera blommor vid vattnet?

Flytbrygga kan jag förstå, men eftersom det är inom strandskyddet, så kommer både dina grannar, och eventuella turister ha rätt att använda flytbryggan, liksom de möbler du ställer upp.

Jag äger kilometervis med strand, i två st insjöar runt min fastighet. Det är bara att acceptera att långfärdsskridskoåkare och kanotister använder "vår" brygga, och sitter och äter sin lunchmat vid "våra" möbler, eftersom allemansrätten gäller.

Och det behövs strandskyddsdispens för att nyanlägga en brygga, och antagligen för att försöka stänga in grannarna med staket.

Är det månne så att det här inte handlar om rätten att få anlägga en brygga, som då blir tillgänglig enligt allemansrätten, utan om att du, TS, vill exkludera grannarna från strandområdet och göra det "privat"?
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
J JDA skrev:
Då låter det som att det redan är dem som redan lagt sig på en låg nivå.

Hade det handlat om att du ville smälla upp en maskinhall eller ett gigantiskt kataloghus i deras fina generationsidyll kanske jag hade kunnat förstå dem, men deras gnällande framstår ju bara som barnsligt.

Lite blommor och en cementring hade jag nog släpat dit ändå om jag vore du.

Bor de förresten där permanent?
Yes, de bor där permanent.

Just nu är hotet att om jag planterar blommor så anmäls min brygga. Är i princip bakbunden.
 
S skogaliten skrev:
Varför skulle du plantera blommor vid vattnet?

Flytbrygga kan jag förstå, men eftersom det är inom strandskyddet, så kommer både dina grannar, och eventuella turister ha rätt att använda flytbryggan, liksom de möbler du ställer upp.

Jag äger kilometervis med strand, i två st insjöar runt min fastighet. Det är bara att acceptera att långfärdsskridskoåkare och kanotister använder "vår" brygga, och sitter och äter sin lunchmat vid "våra" möbler, eftersom allemansrätten gäller.

Och det behövs strandskyddsdispens för att nyanlägga en brygga, och antagligen för att försöka stänga in grannarna med staket.

Är det månne så att det här inte handlar om rätten att få anlägga en brygga, som då blir tillgänglig enligt allemansrätten, utan om att du, TS, vill exkludera grannarna från strandområdet och göra det "privat"?
Handlar framförallt om bryggan. Men visst, jag har 9 meter strandlinje. Det är klart jag hade velat utnyttja det litegrann.

Har absolut inget emot om allmänheten använder min brygga. Är inte där så ofta ändå.
 
R Rewrap skrev:
Yes, de bor där permanent.

Just nu är hotet att om jag planterar blommor så anmäls min brygga. Är i princip bakbunden.
Du ger dig alltså, som (relativt) nyinflyttad sommargäst, på folk som bott länge på ett ställe, och vill ta ifrån dessa personer något.

Det finns ett ord för detta: drygt och egoistiskt.

Säg istället att "ni får gärna bada från bryggan jag anlagt, och grilla i cementringen jag tagit dit", men jag vill ha lite av "första tjing". Lägg desutom gärna upp båten över vintern på stranden, men lägg den där jag pekar ut, så jag får plats med vad-det-nu-är.


Agera mot dina grannar, på samma sätt som du själv skulle vilja bli agerad gentemot, om situationen var den omvända.
 
  • Arg
TRJBerg
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Du ger dig alltså, som (relativt) nyinflyttad sommargäst, på folk som bott länge på ett ställe, och vill ta ifrån dessa personer något.

Det finns ett ord för detta: drygt och egoistiskt.

Säg istället att "ni får gärna bada från bryggan jag anlagt, och grilla i cementringen jag tagit dit", men jag vill ha lite av "första tjing". Lägg desutom gärna upp båten över vintern på stranden, men lägg den där jag pekar ut, så jag får plats med vad-det-nu-är.


Agera mot dina grannar, på samma sätt som du själv skulle vilja bli agerad gentemot, om situationen var den omvända.
Grannarna har ju typ 50 meter strandlinje och egen betydligt större brygga. Hur är det jag som är boven här?
 
  • Gilla
TRJBerg och 8 till
  • Laddar…
R Rewrap skrev:
Det gäller en liten flytbrygga, möjligtvis en grillplats, ta ned något träd och plantera lite blommor nere vid vattnet.

Det hotas direkt med att det ska anmälas till kommunen för att jag då bryter mot strandskyddet. I sak har de rätt, men jag tycker att så länge allmänheten fortfarande kan gå nerför remsan så är det väl skitsamma om det står några stolar och har planterats lite blommor. Plätten är vara 9x9m

Edit:

Även saker som att lägga rör och fylla igen diket har de motsatt sig. Förstår verkligen inte.
Jag hänger inte med här... Grannarna har överklagat ditt bygglov för en brygga, men du har redan en som de tänker anmäla för brott mot strandskyddet?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
"Odlade fält är känslig mark och du riskerar att skada det som växer om du går där. Det är varken tillåtet att plocka grödan eller gå på åkern eller planteringen där den växer."

Du vill inte odla på marken? 😇
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Jag hänger inte med här... Grannarna har överklagat ditt bygglov för en brygga, men du har redan en som de tänker anmäla för brott mot strandskyddet?
Bygglov är för saker vid min stuga. Inte min brygga.
 
R Rewrap skrev:
Bygglov är för saker vid min stuga. Inte min brygga.
Okej! Jag trodde det var svar på det nån frågade om vad det gällde för bygglov som överklagats. Vore ju intressant att veta om det ligger nåt i grannarnas missnöje.
 
R Rewrap skrev:
Hej alla! Jag har en fråga jag har klurat på ett tag. På bilden nedan så äger jag båda fastigheter markerade med "X". Som ni ser är nummer 10 och nummer 8 skilda av en liten remsa av min fastighet. I praktiken ett 3 meter brett grässtråk med ett dike i mitten. Jag använder detta för att komma fram till sjön där jag har min båt.

Idag så använder grannarna på 10 och 8 hål i staket markerat med det blåa för att gå emellan varandras fastigheter. Båda fastigheter ägs av samma släkt. Detta har jag inte haft något emot.

Då grannarna på nummer 8 är väldigt svåra att ha att göra med och har satt stopp för flera byggplaner / förhalat processer hos kommunen och allmänt är upprörda och beter sig som svin över att jag köpte den lilla remsan före de kunde så är jag sugen på att sätta stopp på deras genväg.

Vilken rätt har jag att göra det? De har inget servitut på den aktuella remsan. Grannarna argumenterar att det faller under allemansrätten att de får gå där. Hur ligger det till?

[bild]
Fråga Lantmäteriet som en gång i tiden satte ut gränserna.
 
Mats-S
tensiden tensiden skrev:
Däremot håller jag inte med om lösningen som en del alltid tar upp här om att bjuda på kaffe, gå över med en flaska virre, bjuda på grillkväll eller som här, bygga en bro.
Det är numera ett standardsvar från konflikträdda deltagare på forumet.
Varför inte inse att alla kan inte älska/gilla alla och här är det uppenbart att det är en djup konflikt som man inte löser med massa tramsbjudande.

Mitt levnadssätt är att grannar som beter sig som svin behandlas som luft, bara att totalt ignorera brukar fungera bäst.

För att förekomma massa trams om att jag inte har en bra grannrelation kan jag säga att dom är utmärkta numera, dom som betedde sig illa har flyttat eftersom dom insåg att ingen runtomkring dom hade några positiva tankar om dom.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
TS behöver inte älska sina grannar. Men att jävlas med dem hjälper knappast.
 
  • Gilla
Timmerkramare och 3 till
  • Laddar…
R Rewrap skrev:
precis!
En märklig fastighetsbildning! Är det så att det finns en plan över området? Troligen är vägar och väg till sjön markerade som gatumark. Inga tomter kan bildas utan utfartsrätt. Du kan fortfarande äga gatumarknaden men säkerligen har nr 8 o 10 servitut! Vem sköter underhållet av tillfartsvägarna?
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.