Börja som sagt var med att ta bort den där tallriksventilhållaren och allt bös innanför. Sen kan man möjligen se vad som behöver göras.

• Gilla
Ingvarbo
  • Laddar…
Sådär ja! Rostigt rör som går in i trävägg, troligen kopplat till köket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röret går in i väggen och eventuellt till köket. Inte så bra kan jag tänka mig Rör går in i trävägg, eventuellt mot köket.
Skapa konto

Ser ut som att händige herrn varit framme... Det där blir svårt att använda till något annat än imkanal från köksfläkten. Men då behöver delen med hål i bytas ut och avstånd till brännbart material ses över.

Mmm... går det att ta väck metallröret och ersätta det med en ventilationsslang? Vit ventilationsslang, 3 meter lång, från Nordic Quality.
Skapa konto

useless useless skrev:
Ser ut som att händige herrn varit framme... Det där blir svårt att använda till något annat än imkanal från köksfläkten. Men då behöver delen med hål i bytas ut och avstånd till brännbart material ses över.
Kan jag ta bort metallröret o ersätta med en ventilationskanal som bilden jag skickade o endast använda den till nya köksfläkten? Som jag inte köpt ännu. Skulle du rekommendera att jag anlitar nån hantverkare för detta?

Det går att använda slang. Enligt gällande regler måste kanalen från köksfläkten uppfylla brandklass EI15. Det uppnås normalt sett genom att hålla ett avstånd på minst 30 mm till brännbart material. Är själva slangen brännbar så får man isolera den med 30 mm stenullsstrumpa.

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det går att använda slang. Enligt gällande regler måste kanalen från köksfläkten uppfylla brandklass EI15. Det uppnås normalt sett genom att hålla ett avstånd på minst 30 mm till brännbart material. Är själva slangen brännbar så får man isolera den med 30 mm stenullsstrumpa.
Tack så jättemycket för hjälpen😊🙏

... Och man vill normalt sett inte koppla köket och badrummet på samma kanal då det är stor risk att matoset blåser in i badrummet när man drar på köksfläkten. Ska man ha en sån lösning så brukar man ha en gemensam fläkt på taket.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
useless useless skrev:
... Och man vill normalt sett inte koppla köket och badrummet på samma kanal då det är stor risk att matoset blåser in i badrummet när man drar på köksfläkten. Ska man ha en sån lösning så brukar man ha en gemensam fläkt på taket.
Ok, ska fundera på hur jag ska göra🙂

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.