814 läst · 38 svar
814 läst
38 svar
Kan jag installera en paxfläkt till detta hål?
Tänker att paxfläktarna ska sitta I duschrum samt en på toa där vi har en liten tvättmaskin. För att få ut fukten. Ska nog borra upp några hål högt upp i väggarna för att få över värmen. Eller köpa ett litet element dit kanske🙂pacman42 skrev:
Tilluft i sovrum, men det har du nog kolla på vid det här laget.
Det kommer att bli bra nu när ni fixar. Det är ju inte så himla komplicerat. Frisk luft ska komma in där den behövs bäst och dras ut någon annanstans, tex i våtutrymmen om sådana finns annars lämpligen i kök.
Det kommer att bli bra nu när ni fixar. Det är ju inte så himla komplicerat. Frisk luft ska komma in där den behövs bäst och dras ut någon annanstans, tex i våtutrymmen om sådana finns annars lämpligen i kök.
Toppen😊🙏 Ska köpa ett litet element som får stå på lite lågt jämtJiji skrev:Av egen erfarenhet av luftvärmepump så behöver det vara öppna ytor för att det ska kunna värma upp. Om luftströmmen från lvp kan flöda genom öppna dörrar funkar det helt ok även med klassisk planlösning men om det är stängda dörrar som tex på toaletten fungerar det inte. Då behövs någon annan värmekälla. På toaletten/duschrum vill man ju kunna ha dörren stängd och då är ju ett elektriskt element det absolut enklaste. Även i ett sovrum kan det ju vara en lösning. Det behövs sällan så hög temperatur i ett sovrum vilket gör att kostnaden för elen inte behöver bli så stor i alla fall inte i ett hus man inte är i hela tiden.
Element är bra för att det minskar risken för att vattenledningar ska frysa. Det är väldigt svårt att flytta varm luft genom en liten öppning (som en ventil) i tillräcklig utsträckning för att värma upp ett rum.I Ingvarbo skrev:
Jag har LLVP och den når alla rum förutom badrummen och ett sovrum. Nu kör jag lite värme i badrummen, men det är faktiskt inte nödvändigt. Men det sista sovrummet har jag ett element igång i. Det kör inte ofta, men när det är igång så behövs det (när det går ned mot -10°C).
Jajjamän😊 Oj vad jag lärt mig mycket sedan igår😊🙏 Det ska bli väldigt skönt att gå ordning på detta så jag slipper oroa mig mer.Jiji skrev:
Har du möjligtvis koll på om man kan koppla en paxfläkt till det vackra hålet😅i röret i badrummet som jag fotade? Ska jag ta bort isoleringen eller är den bra att ha?
Bara för att den heter "PAX" är det inte förbjudet att använda fläkten utanför badrummet...I Ingvarbo skrev:
Bilden visar en gammal PAX H 300 avsedd att sitta under spiskåpan i köket. Så helt klart rätt fläkt på platsen.