Hej igen! Tusen tack för all hjälp jag fick igår😊🙏 Nu har jag rotat runt lite mer och faktiskt hittat en liten ventil i bastun som jag nu öppnat. Det fanns visst en ventil i badrummet också. Skruvade och då lossnade hela plattan. Det är ett litet hål och det drar ifrån det. Tänker att röret borde rensas på något sätt först. Det sitter gammal isolering undertill och runt (och lite musskit, tror jag). Skulle ni tagit bort isoleringen?
Jag undrar om det går att koppla en pax calima till det hålet? Ska jag ta hit en sotare som får rensa och kolla tro?
Hittade även en gammal paxfläkt i köket under en hembyggd spiskupa i trä. Den är trasig men det drar lite ifrån den för den står i öppet läge. Vet att paxfläktar ska sitta i badrummet så jag ska byta den mot en bra köksfläkt som går lågt hela tiden. Någon som har ett bra tips på fläkt? Visst borde det gå att sätta in köksfläkten i samma ventilationskanal som paxfläkten?
Väldigt tacksam för svar😊🙏
Mvh Sofia
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag undrar om det går att koppla en pax calima till det hålet? Ska jag ta hit en sotare som får rensa och kolla tro?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hittade även en gammal paxfläkt i köket under en hembyggd spiskupa i trä. Den är trasig men det drar lite ifrån den för den står i öppet läge. Vet att paxfläktar ska sitta i badrummet så jag ska byta den mot en bra köksfläkt som går lågt hela tiden. Någon som har ett bra tips på fläkt? Visst borde det gå att sätta in köksfläkten i samma ventilationskanal som paxfläkten?
Logga in
Skapa konto
Väldigt tacksam för svar😊🙏
Mvh Sofia
Du noterar att den verkar behöva en extern motor, som inte ingår?
Edit:
Jag tycker att du ska rensa kanalerna (det behöver du förmodligen inte någon sotare till)
Köksfläkten måste vara brandsäkert installerad om det är en spis under. Det finns olika sätt att göra det, och det kanske redan är gjort.
Logga in
Skapa konto
Edit:
Jag tycker att du ska rensa kanalerna (det behöver du förmodligen inte någon sotare till)
Köksfläkten måste vara brandsäkert installerad om det är en spis under. Det finns olika sätt att göra det, och det kanske redan är gjort.
Nej, det sitter bara en gammal paxfläkt där så det är nog inte så brandsäkert😅 Hur gör man det tro?Jiji skrev:Du noterar att den verkar behöva en extern motor, som inte ingår?
[bild]
Edit:
När vi skulle köpa köksfläkt tog jag helt enkelt hjälp av de olika företagens jämförelsetjänster och valde ut fläktar med rätt mått. Det är nog det enklaste och förmodligen är det rea nu. Just köksfläkt vill jag i alla fall köpa oanvänd, för att undvika luktproblem.
Om du söker i forumet (och nätet i övrigt) hittar du mer ingående förklaringar men i ditt fall är nog brandspjäll enklast.I Ingvarbo skrev:
Var kommer kanalen ut? På taket eller i väggen/fasaden? Om det är på fasaden kan det vara bra att sätta något icke-brännbart material där. Exempelvis en plåt.
Har du hittat friskluftsintag också eller bara potentiell frånluft?
Hmm, den ser väldigt platt ut för att ha en motor. Och oftast är de som är riktigt tysta det för att de har en extern motor.I Ingvarbo skrev:
Men om ni har paxfläktar eller liknande som går konstant på toaletten/badrummet och stugan är så liten har jag svårt att tro att ni behöver en köksfläkt som går konstant.
Jag tycker att det låter alldeles utmärkt.I Ingvarbo skrev:
Tänk på att det måste vara en öppning, tex i eller under dörrarna för att luften ska kunna förflytta sig. Dvs frisk luft kommer in i sovrummet och dras ut via paxfläkten i duschrummet.
(Vi har precis installerat toalett med fläkt i ett hus vi har på landet men ännu inte tagit upp några hål i dörren. Det löser vi just nu elegant genom att klämma en bit kartong i dörröppningen.😂 Än har vi inga friskluftsintag men ganska dragiga fönster... Du är verkligen mycket mer handlingskraftig än vi.❤️)
Ok😊 Stugan är tillbyggd så ena delen (två små sovrum o vrum m kök) värms upp av en luftvärmepump. Hallen, ett sovrum, toa o dusch är kyliga för luften når inte riktigt dit. Tänkte att en paxfläkt kanske får luften att cirkulera lite bättre. Plus att fukten dras utJiji skrev:
Normalt sett har man ju tilluft i sovrummen. Om du sätter en paxfläkt eller två som drar ut luft ur huset så kommer det att bli kallare i sovrummen. Det du behöver göra är att lämna dörrarna till sovrummen öppna och eventuellt (om möjligt) sätta fläkt mellan sovrum och ett varmt rum.
Redigerat:
Av egen erfarenhet av luftvärmepump så behöver det vara öppna ytor för att det ska kunna värma upp. Om luftströmmen från lvp kan flöda genom öppna dörrar funkar det helt ok även med klassisk planlösning men om det är stängda dörrar som tex på toaletten fungerar det inte. Då behövs någon annan värmekälla. På toaletten/duschrum vill man ju kunna ha dörren stängd och då är ju ett elektriskt element det absolut enklaste. Även i ett sovrum kan det ju vara en lösning. Det behövs sällan så hög temperatur i ett sovrum vilket gör att kostnaden för elen inte behöver bli så stor i alla fall inte i ett hus man inte är i hela tiden.
Vad bra😊 Ska kanske göra nån öppning från vrum till hall och in i sovrummet så luften kan ta den vägen. Vi har alltid innerdörrarna öppna men det hjälper inte. Har haft stugan i 2.5 år och trodde dumt nog att luftvärmepumpen skötte ventilationen. Började läsa igår och fick lite panik😅Jiji skrev:Jag tycker att det låter alldeles utmärkt.
Tänk på att det måste vara en öppning, tex i eller under dörrarna för att luften ska kunna förflytta sig. Dvs frisk luft kommer in i sovrummet och dras ut via paxfläkten i duschrummet.
(Vi har precis installerat toalett med fläkt i ett hus vi har på landet men ännu inte tagit upp några hål i dörren. Det löser vi just nu elegant genom att klämma en bit kartong i dörröppningen.😂 Än har vi inga friskluftsintag men ganska dragiga fönster... Du är verkligen mycket mer handlingskraftig än vi.❤️)