10 604 läst · 42 svar
11k läst
42 svar
Kan jag ha minihus som nybygge?
Jag kan bara bidra med att Norrtälje kommun godkänner det.Hosse skrev:Denna sidan omtalar något av det jag tänker på iallafall:
"Om ni däremot vill bygga ett komplementbostadhus tillkommer vissa krav som behöver uppfyllas, exempelvis energi- och tillgänglighetskrav. Våra Attefallshus uppfyller normalt gällande energikrav enligt BBR. En betydande skillnad som även kan påverka byggnadens utformning är att en Atteffalls bostad, precis som en vanlig villa, måste vara tillgänglighetsanpassad för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga. Detta innebär att bland annat kök, badrum och dörröppningar måste hålla vissa mått. Tillgänglighetskraven sträcker sig även utanför byggnaden."
[länk]
Kan ett "komplementbostadshus" vara första huvudbygget på en nyetablerad tomt tro?
Gå in och läs noga på boverket om det finns något som kan hjälpa dig. Eller absolut bästa kanske boka ett möte med din bygglovshandläggare på kommunen.
Våran var stenhård med detta. Vi fick inte ens provelda kaminen eller använda uppvärmningskällan i huset då det var installerat. Man får egentligen inte ta något i byggnaden i bruk som omfattas av bygglovet innan man fått slutbesked.
Så jag hade nog pratat ordentligt med handläggaren om vad som är den säkraste lösningen.
Våran var stenhård med detta. Vi fick inte ens provelda kaminen eller använda uppvärmningskällan i huset då det var installerat. Man får egentligen inte ta något i byggnaden i bruk som omfattas av bygglovet innan man fått slutbesked.
Så jag hade nog pratat ordentligt med handläggaren om vad som är den säkraste lösningen.
Ja, har tänkt på det också men läste mig till att dom också måste ha bygglov🙀P PeGeCo skrev:
För att bevaka och förlänga en byggrätt kan man - som alternativ till bygglov - begära förhandsbesked.
Förhandsbesked är ett bindande beslut som förpliktar byggnadsnämnden att senare bevilja bygglov inom vissa ramar, exempelvis att ni får bygga fritidshus med ungefär si och så stor byggyta och placerat ungefär här eller där på tomten.
Förhandsbesked är betydligt billigare än bygglov,
Sökande är inte förpliktad att fullfölja med bygglovsansökan
Avgift för regelrätt bygglov tillkommer endast ifall byggherren senare lämnar in en sådan ansökan.
Förhandsbesked är ett bindande beslut som förpliktar byggnadsnämnden att senare bevilja bygglov inom vissa ramar, exempelvis att ni får bygga fritidshus med ungefär si och så stor byggyta och placerat ungefär här eller där på tomten.
Förhandsbesked är betydligt billigare än bygglov,
Sökande är inte förpliktad att fullfölja med bygglovsansökan
Avgift för regelrätt bygglov tillkommer endast ifall byggherren senare lämnar in en sådan ansökan.
Är det från maj 2019 är det utgånget, ett bygglov är giltigt i 5 år men man måste börja bygga inom 2 år och det ska vara färdigbyggt när 5 år har gått. Så ni måste tyvärr söka nytt bygglov.Hosse skrev:
Finns MP inblandad i kommunen och byggnadsnämnden så finns varken vett eller sans kvar.
Men givet borde en verbal kontekt etableras för att lite lätt klargöra kommunens syn.
Förstår överhuvudtaget inte hur man kan söka bygglov utan att diskutera med tjänstejonen på kommunen.
Ofta kommer man ju överens om något.
Men givet borde en verbal kontekt etableras för att lite lätt klargöra kommunens syn.
Förstår överhuvudtaget inte hur man kan söka bygglov utan att diskutera med tjänstejonen på kommunen.
Ofta kommer man ju överens om något.
Sidan du länkade till handlar om tidsbegränsat bygglov. Det söker man för t ex en barack under byggtiden. När det tidsbegränsade bygglovet går ut är man skyldig att ta bort byggnaden och återställa marken.P Palle.pe skrev:
Jag är ganska säker på att TS vill ha ett permanent bygglov för sin stuga.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 100 inlägg
För att återvända till Attefallare.
Man kan absolut få bygglov för en sådan byggnad som fritidshus, det är inget problem i sig.
Problemet uppstår i steg två, om man senare vill bygga ett ”riktigt” hus. Då har man redan en huvudbyggnad på tomten och kan råka ut för situationen att man inte får ha två huvudbyggnader, samtidigt som ”attefallaren” inte är byggd enligt Attefallsreglerna (som en komplementbyggnad) och därför inte kan klassas om till att bli en sådan efteråt.
Det finns säkert kommuner som sett mellan fingrar a med detta, men det är inget man kan utgå från eller har rätt till.
Man kan absolut få bygglov för en sådan byggnad som fritidshus, det är inget problem i sig.
Problemet uppstår i steg två, om man senare vill bygga ett ”riktigt” hus. Då har man redan en huvudbyggnad på tomten och kan råka ut för situationen att man inte får ha två huvudbyggnader, samtidigt som ”attefallaren” inte är byggd enligt Attefallsreglerna (som en komplementbyggnad) och därför inte kan klassas om till att bli en sådan efteråt.
Det finns säkert kommuner som sett mellan fingrar a med detta, men det är inget man kan utgå från eller har rätt till.
Liknande trådar
-
Hur ska jag tänka här? Tomt+Nybygge
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Är hantverkaren ansluten till Säker vatten? Behövs det? Nybygge av fritidshus
Vatten & Avlopp -
Handikappanpassat badrum - nybygge
Badrum -
Boarea på nybygge skiljer på 12 kvm, vilka rättigheter har jag?
Köpa & Sälja hus -
Totalentreprenad nybygge - VVS-företaget vill ha mer betalt
Juridik